Stationshus (i urval) på norra SRJ 1974-75, ULJ (Järnväg allmänt)
Var redan för drygt 35 år sedan intresserad även av stationshusen, tyvärr förekom ju inte längre något resandeutbyte så folklivet var obefintligt.
Uppsala Ö f d Uppsala-Länna Järnväg, öppnad 1876. Foto 1975-09-21, endast en skylt återstår och talar fortfarande om var vi är trots att persontrafiken upphört åtta år tidigare. Stationshuset revs 1971 enligt banvakt.se.
Dock: Nytt stationshus för museitrafiken ’inspirerat av 1935 års stationshus’ ska stå klart i mars 2012!
Gillar för övrigt beskrivningen i Sveriges Järnvägsstationer 1948:
’Uppsala Östra station ligger i hörnet av Storgatan och Roslagsgatan i Uppsala stad. Den uppfördes 1879, men 1935 revs stationshuset och ett nytt uppfördes i modern stil omedelbart norr om det gamla. Det inrymmer expeditionslokaler, väntsal, bagageförvaring, serveringslokal och toilettrum. ... Serveringen tillhandahåller smörgåsar, kaffe, the, choklad, och läskedrycker. Vidare försäljes tidningar, tidskrifter, böcker och diverse konditorivaror.’
Bärby, 1975-04-16, uppvisar ingen likhet med Marielund eller Länna och heller inte med Uppsala Ö gamla stationshus(?).
’Stationen anlades 1883 och 1945 moderniserades expeditionslokalerna och bostadslägenheten i stationshuset. Bl. a. indrogs då vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)
Marielund, 1975-04-16, förefaller byggt efter samma ritningar som Länna.
’Marielunds trafikplats anlades 1876. År 1945 moderniserades bostadslägenheten och 1947 expeditionslokalerna och väntsalen.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)
Länna, senare Lännaholm, 1974-04-16.
’Stationen anlades samtidigt med banan. År 1938 försågs stationshuset med vatten och avlopp.’ (Sveriges Järnvägsstationer 1948)
Foto 2011-07-24, väl bibehållet. Av fotona på Marielund och Länna i Sveriges Järnvägsstationer 1948 att döma har byggnaderna inte ursprungligen varit reveterade (putsade).
Fortsätter bandelsvis.
/Per Niklasson, Göteborg