Tp-loken och dess fartresurser (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Tuesday, April 03, 2012, 22:11 (4407 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Enligt John Toweman 21.29 blev SJs sth 65km/h, men i SLM står det alltså 80, som tydligen var sth med tanke på konstruktionen. Kanske det då i praktiken överallt bara blev tillåtet med 65, men att detta då berodde på banstandarden och inte på själva loket? Och hur var det med vagnarna, fanns det några vagnar som var tillåtna för högre sth än detta hos SJ vid den tiden (alltså inte SRJ som väl hade 75?) och att det därför inte verkade meningsfullt med snabbare lok på SJ-spår? (Vilken sth tilläts f ö för ensamt Tp-lok hos SJ med tanke på dess bromsvikt?) Om det var sth 75 för eltåg på fd SRJ skulle det ju kunna stämma att Tp-dragna persontåg i praktiken kördes lika fort som de elektriska tågen där trots ev lägre formell sth 65 i SJ-regi för Tp? (En parentes till: Vilken sth hade de ångloksdragna persontågen med t ex SRJ 27-29?)

Jag har någonstans läst att när det första Tp-loket gjorde sin första provkörning någon gång i början av 50-talet startade man från Gbg Väschöta och körde till Skara. Med ombord på loket var bland annat maskiningenjören och baningenjören.

Antagligen hade banan en ganska hög skyltad sth, inkl stor rälsförhöjning i kurvorna, för att möjliggöra för YBo5p-tågen att utnyttja sin ganska höga fordonshastighet. Självklart ville man ju prova fartresurserna hos sin nya gröna leksak så man klistrade väl hastighetsmätarnålen på vad de olika banavsnitten var skyltade för. Dock lär loket ha gått så illa så baningenjören vägrade låta loket återgå från Skara innan beslut om sänkt fordons-sth var fattat...


Hela tråden: