DM och dess Hjul (Järnväg allmänt)

av BJ, Saturday, April 07, 2012, 14:49 (4616 dagar sedan)

När DM976 har DM3 del tillkopplad så har loket ganska speciella hjul.
Det ser ut som simmhud mellan ekrarna och så ser det ut att vara avskruvbara motvikter. Se bild av modellhjul nedan.
Var dessa hjul monterade på DM / EL12 loken vid leverans?

Någon som vet mer om denna typ av hjul? tror mig ha sett liknande på D och Da lok!
BJ

[image]

DM och dess Hjul

av HJP, Saturday, April 07, 2012, 15:23 (4616 dagar sedan) @ BJ

När DM976 har DM3 del tillkopplad så har loket ganska speciella hjul.
Det ser ut som simmhud mellan ekrarna och så ser det ut att vara avskruvbara motvikter. Se bild av modellhjul nedan.
Var dessa hjul monterade på DM / EL12 loken vid leverans?

Någon som vet mer om denna typ av hjul? tror mig ha sett liknande på D och Da lok!
BJ

[image]

Jag tror att Dm-loken levererades med vanliga ekerhjul.
Jag vet att "simhudshjul" funnits på såväl Da som Du2.

HJP

DM och dess Hjul

av Per Ljungberg, Saturday, April 07, 2012, 15:36 (4616 dagar sedan) @ BJ

Jag såg denna hjultyp första gången på Du-lok i början på 1960-talet. Jag kan tänka mig att hjultypen tagits fam för att minska antalet skilda hjulstommar. På samma hjulstomme kan olika motvikter skruvas fast och man slipper flera olika modeller.
Jag vill minnas att de första Da-loken hade hjul med olika gjutna motvikter. Sedan byttes dessa hjul mot SAB-hjul. Kanske användes de gamla Da-hjulen sedan även på Du-loken.
Övergången till rullagrade koppelstänger på Du2 innebar ju också en del ombyggnad av koppeltappar mm, vilket kanske också innebar vissa hjulbyten.
Hur det var med Dm/Dm3 vet jag inte. Kanske hade de samma hjultyp som Da innan de fick SAB-hjul. Eller hade vissa senare leveranser SAB-hjul från början?
Det finns kanske initierade personer här på forumet som vet?
PLj

DM och dess Hjul

av BJ, Saturday, April 07, 2012, 18:10 (4616 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Tack för bra svar.
1. Frågeställningen är just nu om något Dm/El12 lok levererades med dessa "simmhuds" hjul.
2. Var det vanligt att Dm/El12 brukade dessa hjul före SAB-hjuls tiden?
BJ

DM och dess Hjul

av Martin Långström, Saturday, April 07, 2012, 18:46 (4616 dagar sedan) @ BJ

Tack för bra svar.
1. Frågeställningen är just nu om något Dm/El12 lok levererades med dessa "simmhuds" hjul.
2. Var det vanligt att Dm/El12 brukade dessa hjul före SAB-hjuls tiden?
BJ

Dm (800- & 900-serien) samt EL12 levererades med ekerhjul, troligtvis med "simhud". När sen Dm (och även Da) fick SAB-hjul, så flyttades ekerhjulen över till Du2.
Dm i 1200-serien levererades dock med SAB-hjul, om jag fattat rätt.

DM och dess Hjul

av BJ, Saturday, April 07, 2012, 21:03 (4616 dagar sedan) @ Martin Långström

Dm (800- & 900-serien) samt EL12 levererades med ekerhjul, troligtvis med "simhud". När sen Dm (och även Da) fick SAB-hjul, så flyttades ekerhjulen över till Du2.
Dm i 1200-serien levererades dock med SAB-hjul, om jag fattat rätt.

Tack för detta svar.
Dock är jag tveksamm till "ekerhjul med simmhud" på loken vid leverans.
På bilder nedan från ASEA katalogen så tyder jag ekerhjulen till liknande de som satt på D-loken med fasta motvikter.
BJ
[image]

[image]

DM och dess Hjul

av jonas_sth, Saturday, April 07, 2012, 22:21 (4615 dagar sedan) @ BJ

Mycket riktigt att loken levereras med ekerhjul och koppelstänger som har rullager på 834-835 1953. Men det finns också en bild från 1955 där 839-838 har ekerhjul.

Bilder av Da-lok
[image]

droppformad ekerhjul
[image]

Dm och dess Hjul

av HJP, Saturday, April 07, 2012, 22:56 (4615 dagar sedan) @ jonas_sth

Här några olika hjul för Da, Dm, Dm3 Du och Du2.

[image]
Dm. "Simhud" med lösa motvikter.

[image]
Du2 424. "Simhud" med lösa motvikter.

[image]
Drivhjul D-lok.

[image]
Drivhjul Da-lok. "Simhud" med fast motvikt.

[image]
Drivhjul, "simhud" med lösa motvikter.

HJP

Dm och dess Hjul

av Bo-Lennart Liljeberg, Sunday, April 08, 2012, 00:36 (4615 dagar sedan) @ HJP

I boken Svenska Ellok (sid 147) anges att Dm och Dm3 nummer 968 - 986 leverades med ’hjulstommar med fastbultade motvikter’. Vad jag kunnat förstå så innebär detta att hjulen hade ’simhudsekrar’.

Har för mig att leveransbilder på Da lok med simhudshjul visats tidigare här på forumet, dock med fasta motvikter.

/Bo-Lennart

Dm och dess Hjul

av BJ, Sunday, April 08, 2012, 12:32 (4615 dagar sedan) @ Bo-Lennart Liljeberg

I boken Svenska Ellok (sid 147) anges att Dm och Dm3 nummer 968 - 986 leverades med ’hjulstommar med fastbultade motvikter’. Vad jag kunnat förstå så innebär detta att hjulen hade ’simhudsekrar’.

Har för mig att leveransbilder på Da lok med simhudshjul visats tidigare här på forumet, dock med fasta motvikter.

/Bo-Lennart

Tack för den passningen.
De bör ju betyda att Dm i 800serien hadde andra hjul. Och hur med El 12?
BJ

Dm och dess Hjul

av jonas_sth, Sunday, April 08, 2012, 15:53 (4615 dagar sedan) @ BJ

[image]

Leverans foto från ASEA...

[image]

[image]

Jag har hittat bilder på Dm3-lok in på 60tal som rullar med ekerhjul utan droppform....

Dm och dess Hjul

av BJ, Sunday, April 08, 2012, 16:22 (4615 dagar sedan) @ jonas_sth

[image]

Leverans foto från ASEA...

[image]

[image]

Jag har hittat bilder på Dm3-lok in på 60tal som rullar med ekerhjul utan droppform....

[image]

Tack för bilder.
Ser ut som om dessa lok på bilderna har ovan typ av hjul.
Kan man dra slutsatsen att loken i 800 serien samt El 12 hadde dessa hjul vid leverans??
BJ

Dm och dess Hjul

av jonas_sth, Sunday, April 08, 2012, 16:31 (4615 dagar sedan) @ BJ

[image]

Om man tittar på det bortre loket som troligen är en El12 så har man monterat bort koppelstängeln och man ser motvikten på hjulet. Står också ett fritt hjul till vänster i bilden där man kan tyda den fasta motvikten.

Dm och dess Hjul

av HJP, Sunday, April 08, 2012, 17:13 (4615 dagar sedan) @ BJ

[image]

Kan man dra slutsatsen att loken i 800 serien samt El 12 hadde dessa hjul vid leverans??
BJ

Troligen ja. Dessa leveransbilder bekräftar vad jag trodde.

HJP

Dm / El 12 tror ni detta stämmer?

av BJ, Tuesday, April 10, 2012, 21:09 (4613 dagar sedan) @ BJ

Har roat mig med en sammanställning hur jag tror att det såg ut med hjul på de olika serierna av Dm / El 12.
Mycket tacksamm om någon säkert kan bekräfta eller rätta denna samanställning.
BJ
[image]

Da / Dm / El 12 Hjultyper vid leverans. Uppdaterad.

av BJ, Thursday, April 12, 2012, 11:41 (4611 dagar sedan) @ BJ

Nu tror jag listan stämmer. Samt uppdaterad med Da lok.
BJ
[image]

av lokf, Thursday, May 03, 2012, 16:48 (4590 dagar sedan) @ BJ

BJ sammanställning är riktig utom den sista delen. SAB- hjulen kom först i början på 70- talet. Allra första loket med SAB- hjul var Da 917 som gick som provlok med dessa hjul från hösten 1971 och ungefär ett år framöver. Därefter påbörjades bytet till SAB- hjul. Bytet pågick parallellt på Da och Dm, men Dm- loken blev klar tidigare. Vill minnas att 954-955 som var det sista att få SAB- hjul blev färdigt 1975. Eller rättare sagt den ena av dom. Minns inte om det var 954 eller 955 som gick ihop med ett annat loknummer minns inte heller vilket det var, på grund av en större reparation. Har det säkert uppskrivet i mina annotationsböcker. Av denna anledning blev detta lok sist.
Här under är en lista jag sammanställde hämtad ur repböcker när dom fanns tillgängliga på Centralarkivet. På den ser man tydligt vilka hjultyper varje individ har haft. El 12 2919-2920 som kom 1957 har jag inte tagit med för det är möjligt att den fick MV- hjul med de långa motvikterna eftersom dom kommit redan 1955. Hade ingen möjlighet att kolla detta lok.
Kan tilläggas att loken till en början gick väldigt oroligt på rakspår innan man fått justera SAB- hjulen. Det var som bambi på hal is loket gled hit och dit. Det kändes som att vara långt utanför spåret. MYCKET obehagligt!!

Kände mig tvungen att kolla vilka lokhalvor som var omaka. Så sent som den 5 juli 1974 i tåg 8119 Gv-Le hade jag Dm 950+954. Således var 955 avställd då och hade inte fått SAB- hjul. 951 gick i par med 947 så 946 måste också ha varit avställd vid denna tid.
[image]

av Patric H, Friday, February 08, 2013, 19:49 (4309 dagar sedan) @ lokf

Hej! Var kan jag få tag på ritningen på SAB hjulen?

Da / Dm / El 12 Hjultyper vid leverans - Saknad bild

av K Lemming, Friday, May 07, 2021, 22:07 (1299 dagar sedan) @ BJ

BJ
[image]

Är det möjligt för dig att ladda upp denna bilden igen?

Da / Dm / El 12 Hjultyper vid leverans - Saknad bild

av BJ, Saturday, May 08, 2021, 00:25 (1298 dagar sedan) @ K Lemming

BJ
[image]

Det var nog denna bild som försvann med PB. Men ganska så liten bild på SAB hjul!
BJ
[image]

Du2 lok med MV hjul med lösa vikter?

av K Lemming, Saturday, May 08, 2021, 14:18 (1298 dagar sedan) @ BJ

BJ
[image]

Det var nog denna bild som försvann med PB. Men ganska så liten bild på SAB hjul!
BJ
[image]

Tack BJ.

Någon som vet vilka Du2 lok som fick MV hjul med lösa vikter?