Frågor kring Norrköping Ö (Arkiv/forskning/litteratur)

av jean, Tuesday, July 03, 2012, 11:14 (4544 dagar sedan)

Jag satt och bläddrade i Järnvägsdata 1999 och då kom några frågor upp kring Norrköping Ö.

Först: Tydligen fick stationen nytt läge runt 1910. Var låg den innan?

Sen stod det att Norrköping Ö återfick tågtrafik 1968 då ett normalspår för lastning drogs fram till stationen. Hur länge låg det kvar? Vart kom det ifrån?

Frågor kring Norrköping Ö

av Baloo, Tuesday, July 03, 2012, 11:39 (4544 dagar sedan) @ jean

Från Ljura gick banan ursprungligen rakt fram till den ursprungliga stationen som (reservation för detaljerna) låg ungefär där Östra och Södra Promenaden möter varandra idag. På ekonomiska kartan från 1947 syns delar av gamla spårsträckningen.

Normalspåret ifråga kom från hamnen.

Frågor kring Norrköping Ö

av Stig Lundin, Tuesday, July 03, 2012, 14:20 (4544 dagar sedan) @ Baloo

Från Ljura gick banan ursprungligen rakt fram till den ursprungliga stationen som (reservation för detaljerna) låg ungefär där Östra och Södra Promenaden möter varandra idag. På ekonomiska kartan från 1947 syns delar av gamla spårsträckningen.

[image]

Den gamla stationen låg längre norrut än den angivna korsningen. På bilden ses det gamla stationshuset längst till höger. Den gamla banan sneddade alltså över planen framför det nya stationshuset.

Länk till min hemsida om Norrköping Ö

Frågor kring Norrköping Ö

av jean, Tuesday, July 03, 2012, 15:09 (4544 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack Stig för länken! Bra information.

Nu återstår bara frågan hur länge spåren fanns kvar vid Norrköping Ö?

Frågor kring Norrköping Ö

av Granis, Tuesday, July 03, 2012, 15:29 (4544 dagar sedan) @ jean

Förbindelsespåret till hamnen slutar idag vid korsningen Importgatan/ Risängsgatan. Se flygfoto/ karta här. Medan smalspårstrafiken pågick ’fullt ut’ låg överföringsramperna en bit in på Tolagsgatan (parallellgatan norr om Risängsgatan), men sista året (1965) tog man bort dessa ramper, breddade spåret in mot Norrköping Ö till normalspår och byggde en ny provisorisk ramp inne på stationsområdet för att lätt kunna transportera bort smalspåriga fordon. De sista tågen inne på Norrköping Ö blev därmed normalspåriga! Enligt uppgift var T21 dragkraft, och rimligen avslutades denna trafik med rivningen av bangården efter att Vikbolandsbanan till Söderköping/ Valdemarsvik lagts ned 1966 och de sista smalspårstågen gått i Norrköping (fd NÖJ mot Kimstad f v b Norsholm samt Finspång/ Örebro hade lagts ned mellan 1962 och 1964).

För mer info kring detta kan jag rekommendera boken ’Järnvägsminnen 3’ samt min anspråkslösa järnvägsarkeologiska artikel om smalspåren i Norrköping i tidningen ’Sidospår’ nr 2/ 2009 där jag hade en av författarna till nämnda bok med som uppgiftslämnare och guide.

/ L G :-)

Frågor kring Norrköping Ö

av jean, Tuesday, July 03, 2012, 17:03 (4544 dagar sedan) @ Granis

Förbindelsespåret till hamnen slutar idag vid korsningen Importgatan/ Risängsgatan. Se flygfoto/ karta här. Medan smalspårstrafiken pågick ’fullt ut’ låg överföringsramperna en bit in på Tolagsgatan (parallellgatan norr om Risängsgatan), men sista året (1965) tog man bort dessa ramper, breddade spåret in mot Norrköping Ö till normalspår och byggde en ny provisorisk ramp inne på stationsområdet för att lätt kunna transportera bort smalspåriga fordon. De sista tågen inne på Norrköping Ö blev därmed normalspåriga! Enligt uppgift var T21 dragkraft, och rimligen avslutades denna trafik med rivningen av bangården efter att Vikbolandsbanan till Söderköping/ Valdemarsvik lagts ned 1966 och de sista smalspårstågen gått i Norrköping (fd NÖJ mot Kimstad f v b Norsholm samt Finspång/ Örebro hade lagts ned mellan 1962 och 1964).

För mer info kring detta kan jag rekommendera boken ’Järnvägsminnen 3’ samt min anspråkslösa järnvägsarkeologiska artikel om smalspåren i Norrköping i tidningen ’Sidospår’ nr 2/ 2009 där jag hade en av författarna till nämnda bok med som uppgiftslämnare och guide.

/ L G :-)

Tack för den infon! Då körde jag över spåret häromdagen då jag var på Tolagsgatan på kundbesök.. Där ser man!

Men Järnvägsdata skriver ju att normalspåret på Norrköping Ö lades in 1968?

Frågor kring Norrköping Ö

av Kjell Aghult, Tuesday, July 03, 2012, 17:18 (4544 dagar sedan) @ jean

Men Järnvägsdata skriver ju att normalspåret på Norrköping Ö lades in 1968?

Det var den uppgift vi i JD-gruppen hade. Men som alltid välkomnar vi rättelser.

Frågor kring Norrköping Ö

av Granis, Tuesday, July 03, 2012, 20:34 (4544 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men Järnvägsdata skriver ju att normalspåret på Norrköping Ö lades in 1968?

Det var den uppgift vi i JD-gruppen hade. Men som alltid välkomnar vi rättelser.

Möjligen kan väl 1968 vara året då de sista spårresterna försvann från Norrköping. Spår som då var normalspåriga. Rivningen av Valdemarsvikslinjen var ju avslutad "ett halvår efter nedläggningen" (som skedde i september 1966). Bilder på när rivningståget -draget av lokomotorn Z4p 312 (som nu återfinns på GHJ, se bild nedan)- passerar genom bostadsområdet Hageby finns i "Järnvägsminnen 3", där citatet om upprivningen också återfinns.

Dock var det väl så att all trafik, även överföringstrafiken till (då) Gusums bruk, höll på intill slutet varför man då inte enbart kunde haft en ramp inne på Norrköping Ö för lastning (och borttransport) av smalspårsfordon, utan även en för lastning av normalspåriga godsvagnar på smalspåriga överföringsvagnar. Precis som man tidigare haft längre norrut alltså. Om nu inte normalspåret och den nya rampen inne på Norrköping Östra tillkom förrän precis i samband med nedläggningen? Eller rentav efter den? Hmmm... Men 1968 blir nog för sent även för det scenariot.

/ L G
[image]

Frågor kring Norrköping Ö -plattformar på 70-talet

av Johan Vinberg, Tuesday, July 03, 2012, 18:25 (4544 dagar sedan) @ Granis

Plattformarna framför stationhuset (det senast byggda) låg kvar - vill jag minnas - till 1973 eller 1974.
Hela bangårdsområdet var en ödetomt som staten sparade av vissa skäl.
Med den stora ämbetsverksutflyttningen från Stockholm 1975-76 kom området väl till pass.
På den gamla bangården byggdes nya kontor för utflyttade "Invandrarverket" resp "Luftfartsverket". (Sjöfartsverket fick nya lokaler nere i centrala stan - intill Hotell Standard och Posten medan SMHI förpassades till Folkets Park i Klockartorpet).

Hilsen
Johan

Frågor kring Norrköping Ö -plattformar på 70-talet

av Nicke nyfiken, Wednesday, July 04, 2012, 03:18 (4544 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Sjöfartsverket fick de finaste lokalerna i fd Litografens hus i hörnet av Styrmansgatan/Östra promenaden, ett mycket vackert hus granne med de första spårvagnsstallarna vars lokaler Eon förfogar över idag.
Luftfartsverket och Migrän:-D Migrationsverket har kvar sina lokaler på gamla bangårdstomten på Norrköping Ö.

Frågor kring Norrköping Ö

av Ola Almquist, Tuesday, July 03, 2012, 23:20 (4544 dagar sedan) @ Granis

Förbindelsespåret till hamnen slutar idag vid korsningen Importgatan/ Risängsgatan. Se flygfoto/ karta här. Medan smalspårstrafiken pågick ’fullt ut’ låg överföringsramperna en bit in på Tolagsgatan (parallellgatan norr om Risängsgatan), men sista året (1965) tog man bort dessa ramper, breddade spåret in mot Norrköping Ö till normalspår och byggde en ny provisorisk ramp inne på stationsområdet för att lätt kunna transportera bort smalspåriga fordon. De sista tågen inne på Norrköping Ö blev därmed normalspåriga! Enligt uppgift var T21 dragkraft, och rimligen avslutades denna trafik med rivningen av bangården efter att Vikbolandsbanan till Söderköping/ Valdemarsvik lagts ned 1966 och de sista smalspårstågen gått i Norrköping (fd NÖJ mot Kimstad f v b Norsholm samt Finspång/ Örebro hade lagts ned mellan 1962 och 1964).

För mer info kring detta kan jag rekommendera boken ’Järnvägsminnen 3’ samt min anspråkslösa järnvägsarkeologiska artikel om smalspåren i Norrköping i tidningen ’Sidospår’ nr 2/ 2009 där jag hade en av författarna till nämnda bok med som uppgiftslämnare och guide.

/ L G :-)

Du har säkert rätt, men loket på sidan 88 i den aktuella boken är en T31, oavsett vad det står i bildtexten.

Hälsar den legitimerade(?) felfinnaren
Ola ;-)