Men Järnvägsdata skriver ju att normalspåret på Norrköping Ö lades in 1968?
Det var den uppgift vi i JD-gruppen hade. Men som alltid välkomnar vi rättelser.
Möjligen kan väl 1968 vara året då de sista spårresterna försvann från Norrköping. Spår som då var normalspåriga. Rivningen av Valdemarsvikslinjen var ju avslutad "ett halvår efter nedläggningen" (som skedde i september 1966). Bilder på när rivningståget -draget av lokomotorn Z4p 312 (som nu återfinns på GHJ, se bild nedan)- passerar genom bostadsområdet Hageby finns i "Järnvägsminnen 3", där citatet om upprivningen också återfinns.
Dock var det väl så att all trafik, även överföringstrafiken till (då) Gusums bruk, höll på intill slutet varför man då inte enbart kunde haft en ramp inne på Norrköping Ö för lastning (och borttransport) av smalspårsfordon, utan även en för lastning av normalspåriga godsvagnar på smalspåriga överföringsvagnar. Precis som man tidigare haft längre norrut alltså. Om nu inte normalspåret och den nya rampen inne på Norrköping Östra tillkom förrän precis i samband med nedläggningen? Eller rentav efter den? Hmmm... Men 1968 blir nog för sent även för det scenariot.
/ L G