En bit ner på [link=http://www.lokman.se/RB/ULJ.htm]denna fantastiska bildkavalkad [/link]finns ett par bilder med sk storbehållare lastade på en öppen vagn. Är detta en vagn utav dom som byggdes om av SJ för ändamålet, eller är det en sentida konstruktion? Jag kan inte hitta någon information på ULJ´s hemsida om någon storbehållarvagn. Var och i vilket skick finns vagn och storbehållare idag?
Om jag nu inte är helt felunderrättad, så anpassade SJ ett antal öppna flakvagnar med standardiserade hållare för aktuell typ av storbehållare, när godstrafiken fortfarande rullade på f.d. SRJ-nätet.
Museibanan ULJ hade ett tag ambitionen att visa upp konceptet och fick tag på ett par sådana storbehållare. Kanske spelade möjligheten att få in sponsring till vagnupprustning in, för behållarna märktes med logotypen från en lokal senapstillverkare. (När det begav sig stod det väl däremot ofta typ "Från dörr till dörr med SJ" på dem?)
Dock skruvades såvitt jag vet behållarna bara fast på en vanlig NNu-flakvagn, men intrycket på lite håll blev ungefär samma som med de ursprungliga storbehållarvagnarna.
Idag är behållarna undanstuvade i något hörn i Faringe och vagnen ingår väl återigen i parken av NNu-vagnar som brukas till olika transportbehov på järnvägen.
Korrigera gärna om någon mer insatt ser att jag missförstått något.