Smalspårig storbehållarvagn (Järnväg allmänt)

av Peter Andersson, Thursday, September 06, 2012, 16:56 (4571 dagar sedan)

En bit ner på [link=http://www.lokman.se/RB/ULJ.htm]denna fantastiska bildkavalkad [/link]finns ett par bilder med sk storbehållare lastade på en öppen vagn. Är detta en vagn utav dom som byggdes om av SJ för ändamålet, eller är det en sentida konstruktion? Jag kan inte hitta någon information på ULJ´s hemsida om någon storbehållarvagn. Var och i vilket skick finns vagn och storbehållare idag?

Smalspårig storbehållarvagn

av John Thoweman, Thursday, September 06, 2012, 17:55 (4571 dagar sedan) @ Peter Andersson

En bit ner på [link=http://www.lokman.se/RB/ULJ.htm]denna fantastiska bildkavalkad [/link]finns ett par bilder med sk storbehållare lastade på en öppen vagn. Är detta en vagn utav dom som byggdes om av SJ för ändamålet, eller är det en sentida konstruktion? Jag kan inte hitta någon information på ULJ´s hemsida om någon storbehållarvagn. Var och i vilket skick finns vagn och storbehållare idag?

Om jag nu inte är helt felunderrättad, så anpassade SJ ett antal öppna flakvagnar med standardiserade hållare för aktuell typ av storbehållare, när godstrafiken fortfarande rullade på f.d. SRJ-nätet.

Museibanan ULJ hade ett tag ambitionen att visa upp konceptet och fick tag på ett par sådana storbehållare. Kanske spelade möjligheten att få in sponsring till vagnupprustning in, för behållarna märktes med logotypen från en lokal senapstillverkare. (När det begav sig stod det väl däremot ofta typ "Från dörr till dörr med SJ" på dem?)

Dock skruvades såvitt jag vet behållarna bara fast på en vanlig NNu-flakvagn, men intrycket på lite håll blev ungefär samma som med de ursprungliga storbehållarvagnarna.

Idag är behållarna undanstuvade i något hörn i Faringe och vagnen ingår väl återigen i parken av NNu-vagnar som brukas till olika transportbehov på järnvägen.

Korrigera gärna om någon mer insatt ser att jag missförstått något.

av Granis, Thursday, September 06, 2012, 18:42 (4571 dagar sedan) @ John Thoweman

På SRJ/ "39:e drs" användes väl just NNu/ NNsp-vagnar av denna typ till ändamålet. Man gjorde väl bara fästanordningar för behållarna på långsidorna och tog bort golvet/ plankorna under behållarna (men behöll golvet i kortändorna), medan ULJ "fuskade" genom att ställa behållarna direkt på det befintliga/ kvarvarande vagnsgolvet. Så på lite håll såg det bra ut, liksom. Dock konstaterades väl snart att behovet av flakvagnar var större än (lite grann i varje fall) behovet av "fejkade" storbehållarvagnar, så när sponsringen upphörde/ inte gällde längre (eller nåt sånt) återställdes vagnen till "riktig" flakvagn.

/ L G

av Per Ljungberg, Friday, September 07, 2012, 09:37 (4570 dagar sedan) @ Granis

Även Ohs Bruk hade en "Stavsjö-vagn" utrustad för transport av storbehållare på sin 600 mm bana. Vagnen och två storbehållare finns hos OBJ.
PLj

av Peter Andersson, Friday, September 07, 2012, 10:06 (4570 dagar sedan) @ Per Ljungberg

[img]http://1.bp.blogspot.com/-4DnvqC2c7XQ/UD5jwzTK7aI/AAAAAAAAAuU/AsIPcx7TUmY/s1600/IMG_0528+(Medium).JPG[/img]

Vagnen i Ohs bruk är egenkonstruktion på ett par äldre boggier. Min fråga här gällde, kanske lite otydligt, hurvida det fanns någon storbehållarvagn för 891mm bevarad, vilket det sannolikt inte gör.

/Peter

av J. O. Andersson, Friday, September 07, 2012, 23:24 (4570 dagar sedan) @ Peter Andersson

Klargörande för att stävja missuppfattning: En "egenkonstruktion" av Ohs Bruk, på timmerboggier som köptes begagnade från Stafsjö Järnväg. Vagnen i fråga är alltså original från Ohsabanan, inte en sentida egenkonstruktion av museiföreningen eller något sådant.

(Som uppväxt på Gotland hajjar jag fortfarande till varje gång någon beskriver den normala spårvidden 891 mm som smalspår, det förespeglade mig inte att det kunde vara något annan än denna vagn som tråden handlade om när jag först såg rubriken...) ;-)

av Lennart Fransson, Friday, September 07, 2012, 14:41 (4570 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Även Ohs Bruk hade en "Stavsjö-vagn" utrustad för transport av storbehållare på sin 600 mm bana. Vagnen och två storbehållare finns hos OBJ.
PLj

Tom två av de tre "Stavsjövagnarna" har inlagda u-balkar för storbehållare.

av Urban Åkesson, Friday, September 07, 2012, 21:23 (4570 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Faktum är att Ohs Bruk hade tre storbehållarvagnar och en stor flakvagn.

av Lennart Fransson, Saturday, September 08, 2012, 10:17 (4569 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Faktum är att Ohs Bruk hade tre storbehållarvagnar och en stor flakvagn.

Ja, men idag finns bara tre av dessa fyra kvar. Två av dem byggdes om till personvagnar på tidigt 70-tal, den tredje användes för rälstransport senast igår. Den fjärde vagnen vill jag minnas hade mist sina f. d. timmertruckar och stod uppallad i gamla brädgården och såg ledsen ut när jag började intressera mig för Ohsabanan 1979. Kan de avlägsnade delarna hamnat på ÖSlJ?