Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår... (Bana)

av m.sundström, Sunday, January 27, 2013, 20:18 (4405 dagar sedan)

är exempel på linjeväxlar. Kommer någon på fler?

Hur såg det ut i t. ex. Gilserud? Var SJ skyddat mot infart från DVVJ genom skyddsväxel? (Minns jag rätt saknades sådan i Hornkullen.)

Hur omfattande var de ev. ställverksbyggnaderna?

Skälet till frågorna är att en linjeväxel skulle kunna lösa vissa driftsproblem på nästa modelljärnvägssektion...
Olle S

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Jonny Saljefeldt, Sunday, January 27, 2013, 20:45 (4405 dagar sedan) @ m.sundström

Fler exempel:

Föreningsväxeln (YEJ) där YGJ/YGStOJ anslöt till 1921.
Bokskogsväxeln (MGJ).

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 27, 2013, 21:18 (4405 dagar sedan) @ m.sundström

I Gilserud fanns skyddsväxel, syns på telekabelplan [Sveriges Järnvägsmuseum] Expeditionsbyggnaden syns på ritningen ungefär mitt för växeln i stambanans spår. Det var en liten byggnad, bild finns i den nyligen utkomna historiken över Nordvästra Stambanan. Jag undrar om det inte var samma hus som fanns kvar som relärum efter att man i början av 1950-talet fått en signalsäkerhetsanläggning som kunde fjärrstyras från Arvika?

Sevedstorp hade inga skyddsväxlar. Innan den blev fjärrstyrd på 1930-talet fanns antagligen någon lokal kur eller vaktstuga.

Lundtorps skiljeväxel på Öland är ytterligare ett exempel.

Och på normalspåret Slind vid Bolidenbanans förgrening från sträckan Bastuträsk - Skellefteå, en plats som länge var lokalt bevakad från en liten stuga invid skyddsväxeln. Båda växlarna var klotväxlar. Sedan blev det fjärrstyrning och efter ytterligare några år lades sidolinjen ned. Slind användes även vid möten mellan tåg på huvudlinjen, ena tåget måste då förstås backa.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Jan Frelin, Monday, January 28, 2013, 18:44 (4404 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Räknades de här platserna som blockposter, eller var det en genomgående stationssträcka rakt igenom?

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Christer Fredriksson, Monday, January 28, 2013, 19:10 (4404 dagar sedan) @ Jan Frelin

Hornkullen räknades SÄO-mässigt som tillhörande Daglösen, trots att den var en egen trafikplats med karaktär fgrv=förgreningsväxel enligt de karaktärer som SJF 611 dataregister innehöll. SJF 611 dataregister innehöll alla punkter på infrastrukturen som berördes av tågrörelser samt taxepunkterna, de senare som redovisades i trycket SJF 611. Tidtabellsmässigt så var man tvungen att låta alla tåg till o från Kristinehamn och norrut via Hornkullen gå fram till Daglösen, då tåg bara kan vända riktning på stationer.

Röjen var också egen trafikplats med karaktär fgrv men tillhörande Vanneboda fram till dess både Vanneboda och Röjen införlivades med Frövi. Detta har fått lite lustiga konsekvenser. Vid banarbete t.ex. inne på Frövi station vid utfarten mot Örebro, eller vid utfarten mot Krylbo, så ordergives även de tåg som går på sträckan Röjen-Vannebodam, tros att de aldrig berör den gamla Frövi station/bangård.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Kjell Aghult, Tuesday, January 29, 2013, 08:46 (4404 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hornkullen räknades SÄO-mässigt som tillhörande Daglösen, trots att den var en egen trafikplats med karaktär fgrv=förgreningsväxel enligt de karaktärer som SJF 611 dataregister innehöll. SJF 611 dataregister innehöll alla punkter på infrastrukturen som berördes av tågrörelser samt taxepunkterna, de senare som redovisades i trycket SJF 611. Tidtabellsmässigt så var man tvungen att låta alla tåg till o från Kristinehamn och norrut via Hornkullen gå fram till Daglösen, då tåg bara kan vända riktning på stationer.

Från fjärrstyrningens start 1973 gällde en helt udda instruktion för sträckan
till Hornkullen. Vid övergången till tidtabellsdata 1979 måste en viss standardisering ske och Daglösen/Hornkullen klassades nu som ställverksområde,
liknande Örebro C/S. Helt logiskt placerade datorn då förarnas möteskontroll
vid ställverksområdets gräns, alltså för östgående tåg i Hornkullen. Man skrev en krumelur om att mötena ändå skulle kontrolleras i Daglösen, d v s
en station som redan passerats. Denna mystifikation togs bort 1984, då Hornkullen inlemmades i Daglösen stn, samma förändring som 1959 gjorts med
Gilserud (Inbakades i Arvika). Plattformen i Hornkullen är nu hållställe
inom Nykroppa driftplats. I någon annan bemärkelse förekommer inte längre
namnet.

"Fgrv" är en ren dataterm, som inte används i trafiksäkerhetstjänst.

Tågab skaffade sig tidigt Säo-undantag för att vända motorvagnståg i Hornkullen,
därmed spara in några tågkilometer. Det var en "enkel" Säo lokalregel
som därutöver mest berörde ordergivningssträckorna för Kristinehamn och
Hällefors stn.


Röjen var också egen trafikplats med karaktär fgrv men tillhörande Vanneboda fram till dess både Vanneboda och Röjen införlivades med Frövi. Detta har fått lite lustiga konsekvenser. Vid banarbete t.ex. inne på Frövi station vid utfarten mot Örebro, eller vid utfarten mot Krylbo, så ordergives även de tåg som går på sträckan Röjen-Vannebodam, tros att de aldrig berör den gamla Frövi /bangård.

Då körordersystemet planerades på 1990-talet sades denna fråga observerad. Med
någon kod skulle man på grenstationer kunna välja bort de "hörn" av stationen
som inte berördes av ordern - förenkla läsningen för lokf. Jag har dock uppfattat som att saken inte genomfördes.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 29, 2013, 10:30 (4404 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då körordersystemet planerades på 1990-talet sades denna fråga observerad. Med
någon kod skulle man på grenstationer kunna välja bort de "hörn" av stationen
som inte berördes av ordern - förenkla läsningen för lokf. Jag har dock uppfattat som att saken inte genomfördes.


Det stämmer som du säger, för när GBBJ vid ett antal tillfällen skulle gå ned till Eskilstuna från Grängesberg så har vi fått gå via Ludvika Fagersta Kolbäck pga växelbyten i Frövi och trafiken avstängd.
Växelbytena skedde då vid utfarten mot Örebro!

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Christer Fredriksson, Sunday, January 27, 2013, 21:34 (4405 dagar sedan) @ m.sundström

Röjen på fd FLJ, dvs där spåren från Vanneboda och Frövi går samman norrut.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Anders Jansson, Sunday, January 27, 2013, 23:01 (4405 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vid Sevedstorps förgreningsväxel fanns en ÖVJ tillhöring vaktstuga. ÖVJ bekostade säkerhetsanläggning och drift. Ritningar över vaktstugan, tyvärr av mindre god sort, återges nedan.

Även vid Gårdveda fanns en förgreningsväxel (VÅHJ - VJ) så att bron kunde utnyttjas gemensamt. Beslut om integrering i stationens säkerhetsanläggning togs hösten 1935 och det hela utfördes sannolikt under 1936. Dessförinnan sköttes växel och signaler samt bommar av en banvakt. Ett mindre ställverk tycks ha funnits på platsen.

[image]

[image]

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Anders Johansson, Monday, January 28, 2013, 19:03 (4404 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sevedstorp fick tidigt en elväxel och integrerades i Brittatorps station.
Infartssignaler sattes upp Norr/Öster om Sevedstorp.
Sträckan in till Brittatorp övervakades av spårledningar.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Anders Jansson, Monday, January 28, 2013, 21:19 (4404 dagar sedan) @ Anders Johansson

Sevedstorp fick tidigt en elväxel och integrerades i Brittatorps station.
Infartssignaler sattes upp Norr/Öster om Sevedstorp.
Sträckan in till Brittatorp övervakades av spårledningar.

Processen inleddes vid halvårsskiftet 1933 genom ett trafikeringsavtal mellan VÅHJ och ÖVJ ägare Riksgäldskontoret. I avtalet ingick att Riksgälden skulle bekosta ombyggnad Sevedstorp för att möjliggöra att platsen lämnades obevakad. Den 25 april 1934 gav Väg och Vatten tillstånd att ta den ändrade anläggningen i bruk. Den tidigare lokala säkerhetsanläggningen i Sevedstorp skall ha kommit till användning på annat håll.

Överskottsinfo:
När jag sökte efter ovanstående hittade jag uppgift om att VÅHJ under 1933 förhyrt en Bjurström-lokomotor från Slipmaterial för prov i godståg på ÖVJ. P g a för låg hastighet skrinlades de planerna. Under en tid hyrdes även en motorvagn från NVHJ för persontrafiken på ÖVJ. Det framgår inte vilken men beskrivningen talar entydigt för att det var NVHJ X 1 byggd av Slipmaterial. Året därpå ansökte man om statligt lån för att kunna köpa en tvåaxlig HC-buss. Hilding Carlssons ovilja att sälja på kredit tycks ha satt stopp för det.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Bengt H, Sunday, January 27, 2013, 22:01 (4405 dagar sedan) @ m.sundström

Gilserud som det tedde sig från tåget. Jag har just nu inte tillgång till mina noteringar om tidpunkt med det bör vara 1973 ungefär

[image]

Gilserud 2012

av Roy Mårtensson, Sunday, January 27, 2013, 23:49 (4405 dagar sedan) @ Bengt H

Gilserud som det tedde sig från tåget. Jag har just nu inte tillgång till mina noteringar om tidpunkt med det bör vara 1973 ungefär

[image]

Gilserud som det tedde sig från tåget.

Härligt! Så här såg det ut 26 september förra året.

[image]

[image]
Så här såg det ut inne i den fallfärdiga kuren. Relärum? Kanske det..?

Gilserud ca 1951

av Gunnar Ekeving, Monday, January 28, 2013, 20:26 (4404 dagar sedan) @ Roy Mårtensson

[image]
Så här såg det ut inne i den fallfärdiga kuren. Relärum? Kanske det..?

och så här såg det ut när CTC-anläggningen var ny:

[image]

Bild från Sveriges Järnvägsmuseum

Detta var SJ:s första CTC-installation (Centralized Traffic Control, centraliserad trafikstyrning, senare benämnt fjb; fjärrblockering) och anläggningens funktion följdes noggrannt upp, inte minst av SJ generaldirektör Upmark:

[image]

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Jan Frelin, Monday, January 28, 2013, 18:53 (4404 dagar sedan) @ m.sundström

Hur länge var Hornkullen aktiv? Den ersattes väl med parallella spår till Herrhult misstänker jag.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Lennart Fransson, Tuesday, January 29, 2013, 07:43 (4404 dagar sedan) @ Jan Frelin

Hur länge var Hornkullen aktiv? Den ersattes väl med parallella spår till Herrhult misstänker jag.

Tvärtom. Fram till Inlandsbanans omläggning i början av 60-talet var det närmast parallella spår Nykroppa/Hornkullen - Herrhult. Vid omläggningen revs Inlandsbanan norr om Nykroppa och spåret gavs en kraftig kurva till Hornkullen för att gå BJ till Daglösen och sedan vidare via Filipstad. Då tillkom förgreningspunktenn Hornkullen. För drygt 10 år sedan byggdes ett triangelspår i Nykroppa/Hornkullen för att medje direkt trafik Kristinehamn - Hällefors (men inte i Inlandsbanans gamla sträckning). Triangelspåret + Hornkullen + "gamla" Nykroppa blev "nya" Nykroppa, som alltså numera även finns på BJ.

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av Per Ljungberg, Wednesday, January 30, 2013, 10:15 (4403 dagar sedan) @ m.sundström

Nedanstående linjeväxlar ingår/ingick i Jönköpings ställverksområde och styrs/styrdes därifrån. Men att placera en sådan linjeväxel på en modelljärnväg tycker jag är helt OK.
Vaggerydsbanans förgreningsväxel vid Rocksjön. Finns kvar.
Industrispåret till Huskvarnaverken i Huskvarna med linjeväxel och skyddsväxel vid Ekhagen. Numera rivet. Linjeväxeln låg ca 4 km från Jönköping C.
PLj

Gilserud och Hornkullen på normal-, Sevedstorp på smalspår...

av m.sundström, Friday, February 01, 2013, 15:41 (4401 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Trevligt med det stora intresset för denna fråga och stort tack för alla intressanta svar!
OS