Järnvägsutställning i Karlstad 1927 (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 06, 2013, 22:17 (4260 dagar sedan)

ja, egentligen var det en inudstri- och hantverksutställning, men SJ visade både historisk rullande materiel, modeller och signal- och säkerhetsanläggningar. Sveriges Järnvägsmuseum har både bilder och en redogörelse för utställningen:

[image]

Denna bild visar ungefär samma motiv som finns i Jan Ericssons fråga i senaste numret av Järnvägsmusei vänners tidskrift Sidospår (sid 14). Jan undrar om bilden verkligen var från Karlstad, och så är det uppenbarligen. Loket Fryckstad längst till höger. Hästbanevagnar på hitre spåret. Jan har också en diggabel bild som visar hur Fryckstad upplastad på en transportvagn dras av en ångtraktor (?) genom Karlstads gator på väg till eller från utställningen.

[image]

Här ser vi Fryckstad och dess tåg på närmare håll, Kungliga Järnvägsstyrelsens utställningshall till höger.

Plan över utställningsområdet

Utställningshallen (paviljongen) innehöll ett stort antal modeller och ett diorama med både modelltåg och rörliga landsvägsfordon:

[image]

Här ser vi dioramat:

[image]

Landskapet skall föreställa Jonsered och sjön Aspen, dock var banan i verkligheten dubbelspårig och någon plankorsning fanns vad jag vet inte. SJ hade lagt in en plankorsning för att få tillfälle att visa funktionen hos en automatisk vägskyddsanläggning.

Dioramat var utställningens största dragplåster kan man läsa i rapporten om SJ deltagande i utställningen. Rapporten nämner särskilt att "alla föremålen återkomma till museum i oskadat skick". Utställningen hade dock för säkerhets skull ordnat en försäkring, kanske var man rädd att ångtraktorn skulle dra iväg med så hög fart att Fryckstad slungades av transportvagnen.

På ett särskilt spår visade man signalteknik, bland annat ljus- och ljudsignalanläggning, mekaniskt ställverk och huvudljussignal

Samtliga bilder och övriga dokument från Sveriges Järnvägsmuseum

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Kurt G Möller, Saturday, April 06, 2013, 22:25 (4260 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nu börjar det bli intressant...

Ang. dioramat: Vad är "tåget" egentligen?

Bara en orörlig svartvit bild? Med ngt slags halvrörliga "bilar" som närmar sej fotot?

Eller är även tåget rörligt? I så fall HUR???

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 06, 2013, 22:53 (4260 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Nu börjar det bli intressant...

Ang. dioramat: Vad är "tåget" egentligen?

Bara en orörlig svartvit bild? Med ngt slags halvrörliga "bilar" som närmar sej fotot?

Eller är även tåget rörligt? I så fall HUR???

bilden ger ingen bra uppfattning om dioramat, delvis därför att den är en avfotografering jag gjort av en kopia. En betydligt bättre bild av ett liknande diorama finns på Samlingsportalen.

Som man ser på planritningen över utställningshallen hade tåget och landsvägsfordonen var sin rundbana. Om tåget elmatades via kontaktledningen är oklart. Kanske hade man tvårälssystem eller en strömskena. Bilen och bussen följer uppenbarligen en ränna i vägbanan, kanske drogs de helt enkelt av ett snöre unden anläggningens bottenplatta? Det fanns antagligen någon sorts beroende mellan bilbana och tåg, så att man undvek att tåget körde på och demolerade landsvägsfordonen. Vilket väl i och för sig hade ytterligare ökat dioramats dragplåstervärde och även haft en pedagogisk effekt.

SJ hade ofta sådana dioramor på utställningar, ett annat exempel (med bara tåg)

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Kurt G Möller, Sunday, April 07, 2013, 00:00 (4260 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack. Mina frågor kommer sej främst av ett intresse för urgamla modelltåg!

Kan man avgöra ungefärlig spårvidd på tåget på den suddiga bilden? Jag förmodar att det är elektriskt. Fanns S Å små sådana ö h t att tillgå i Europa D Å...???

Järnvägsutställning i Karlstad 1927. Skala ca 1:20

av BD, Monday, April 08, 2013, 10:35 (4258 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack. Mina frågor kommer sej främst av ett intresse för urgamla modelltåg!

Kan man avgöra ungefärlig spårvidd på tåget på den suddiga bilden? Jag förmodar att det är elektriskt. Fanns S Å små sådana ö h t att tillgå i Europa D Å...???

[image]

De vagnarna känner jag igen. Sådana vagnar fanns ett tag hos Bo Ekmark som antagligen sålde dem vidare. De var ungefär i skala 1:20.

Järnvägsutställning i Karlstad 1927. Skala ca 1:20

av Kurt G Möller, Monday, April 08, 2013, 12:56 (4258 dagar sedan) @ BD

Tack, Bengt. Cirka 1:20 = ungefär 70-75 mm spårvidd, eller vad?

Jag tycker mej känna igen Ub-loket oxå, bland div halvstora modeller i ett av glasskåpen på gamla Torsgatan i Sthlm... Även detta står nog nånstans i Gävleanläggningen, antar jag.

Beställningsbygge från 20-talet, alltså?

Järnvägsutställning i Karlstad 1927. Skala ca 1:20

av BD, Tuesday, April 09, 2013, 06:54 (4257 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag tycker mej känna igen Ub-loket oxå, bland div halvstora modeller i ett av glasskåpen på gamla Torsgatan i Sthlm... Även detta står nog nånstans i Gävleanläggningen, antar jag.

Beställningsbygge från 20-talet, alltså?

Det första Ub-loket levererades 1930.

Järnvägsutställning i Karlstad 1927. Skala ca 1:20

av Kurt G Möller, Tuesday, April 09, 2013, 12:09 (4257 dagar sedan) @ BD

Javisstja... Men då måste det ju ha rullat nånting annat i Karlstad osv...!!

Järnvägsutställning i Göteborg 1923. Skala ca 1:20?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, April 09, 2013, 23:02 (4257 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det är mycket möjligt att skala 1:20 var standard för SJ dioramor. 1925 var det i varje fall skala 1:20 som gällde för modellbanan i SJ avdelning på internationella utställningen i Grenoble. Men då med ett malmbanemotiv. Och Vattenfall ställde ut en modell över Trollhättefallen, dock framgick det inte om verkligt vatten strömmade genom modellen [Källa: maskinskriven beskrivning hos Sveriges Järnvägsmuseum]

Göteborgs jubileumsutställning 1923 (Göteborgs 302-årsjubileum) visade SJ ungefär samma diorama som i Karlstad:

[image]
[Bild från Sveriges Järnvägsmuseum]

Den maskinskrivna beskrivningen hos Sveriges Järnvägsmuseum anger att motivet var från sjön Aspen vid Jonsered - precis som vid Karlstadsutställningen. Främsta skillnaden är nog att man ännu inte infört rörliga bil- och bussmodeller. Loket är väl precis som i Karlstad ett D-lok, vagnarna verkar också vara desamma. Avsikten var att visa hur det skulle se ut när banan blev elektrifierad. "Detta miniatyrtåg gick oavbrutet under hela utställningstiden" heter det. Man undrar om det stackars loket inte ens fick vila sig under den del av dygnet när utställningen inte var öppen. Men tåget fungerade "utan någon som helst reparation eller förnyelse. Ett bevis på det goda modellarbete som Elektrotekniska byrån presterat"

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Johan S, Saturday, April 06, 2013, 22:35 (4260 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressanta bilder. Men, är verkligen de två översta bilderna tagna vid samma tillfälle? Vagnar står olika och på ena bilden finns en avspärrning med rep och låga stolpar mellan spåren och gångvägen.

1927 års utställningsområde ligger i anslutning till Karlstad C söder om spårområdet. Bilden på med Fryckstad dragen av lokomobil är tagen vid Karlstads teater i stadsdelen Klara norr om järnvägsstationen och dessutom på andra sidan Klarälven. Har Fryckstad varit i Karlstad fler gången?

/Johan

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 06, 2013, 22:59 (4260 dagar sedan) @ Johan S

Intressanta bilder. Men, är verkligen de två översta bilderna tagna vid samma tillfälle? Vagnar står olika och på ena bilden finns en avspärrning med rep och låga stolpar mellan spåren och gångvägen.

De borde vara tagna under samma utställning men inte nödvändigtvis samma dag, en av bilderna kan ju t ex vara tagen innan utställningen var helt färdig. Jans bild i Sidospår är en tredje variant på samma motiv. Om jag minns rätt satt allt det material jag lade ut ovan i en inbunden redogörelse för just Karlstadsutställningen. Och det fanns liknande redogörelser för SJ medverkan vid andra utställningar. Det skulle kunna vara en forskningsuppgift att göra ordentliga inskanningar av detta material, ta reda på kompletterande uppgifter och publicera en artikelserie i Sidospår. Eller skriva en lite mer utförlig artikel om utställningsverksamheten i Spår


1927 års utställningsområde ligger i anslutning till Karlstad C söder om spårområdet. Bilden på med Fryckstad dragen av lokomobil är tagen vid Karlstads teater i stadsdelen Klara norr om järnvägsstationen och dessutom på andra sidan Klarälven. Har Fryckstad varit i Karlstad fler gången?

Det verkar nästan så. Och det jag kallade ångtraktor ser ju egentligen mera ut som en ångvält. Men kanske är det en självgående lokomobil med ångvältsfunktion som även kan nyttjas som dragare

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Tore Blom, Saturday, April 06, 2013, 23:23 (4260 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ångvält,
Munktells torde vara det mest sannolika.

Kan inte se att Karlstad hade köpt någon ny men väl Karlskoga. Kungliga järnvägstyrelsen var köpare på några. Lokalisering oklart? Men å andra sidan var det 12 år sedan Munktells tillverkade den sista så de kan mycket väl flyttats omkring lite. Även finns det ett antal som inte har köpare angiven i förteckningarna.
Mer sånt så stiger stämningen här i Götene i vårvinter kylan.

Tore Blom

www.rubens.se
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/

Två olika utställningar och Frykstaloket

av Hans B Keller, Monday, April 08, 2013, 03:56 (4258 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressanta bilder. Men, är verkligen de två översta bilderna tagna vid samma tillfälle? Vagnar står olika och på ena bilden finns en avspärrning med rep och låga stolpar mellan spåren och gångvägen.


De borde vara tagna under samma utställning men inte nödvändigtvis samma dag, en av bilderna kan ju t ex vara tagen innan utställningen var helt färdig. Jans bild i Sidospår är en tredje variant på samma motiv. Om jag minns rätt satt allt det material jag lade ut ovan i en inbunden redogörelse för just Karlstadsutställningen. Och det fanns liknande redogörelser för SJ medverkan vid andra utställningar. Det skulle kunna vara en forskningsuppgift att göra ordentliga inskanningar av detta material, ta reda på kompletterande uppgifter och publicera en artikelserie i Sidospår. Eller skriva en lite mer utförlig artikel om utställningsverksamheten i Spår


1927 års utställningsområde ligger i anslutning till Karlstad C söder om spårområdet. Bilden på med Fryckstad dragen av lokomobil är tagen vid Karlstads teater i stadsdelen Klara norr om järnvägsstationen och dessutom på andra sidan Klarälven. Har Fryckstad varit i Karlstad fler gången?

Det verkar nästan så. Och det jag kallade ångtraktor ser ju egentligen mera ut som en ångvält. Men kanske är det en självgående lokomobil med ångvältsfunktion som även kan nyttjas som dragare

============
Bilderna med flera fordon är tagna på utställningen 1927. Fordonen kommer från olika småbanor med olika spårvidder. Längst till vänster en godsvagn och den konstruerade personvagnen från Kroppa Jernväg. På ett spår till höger om dessa och bortom står först personvagnen BDJ AC 9 (fd WMJ AC 2) med spårvidd 802 mm, sedan följer den sk "Kungavagnen" från Christinehamn-Sjöändans Jernväg med spårvidd 1099 mm. Längst till höger står lok och fyra vagnar från Fryksta-Clara Elfs Jernväg med spårvidd 1099 mm. Loket i original, medan vagnarna en personvagn, en öppen godsvagn och två svängelvagnar byggdes som repliker till denna utställning. Dessa fyra vagnar finns sedan flera årtionden i vagnhallen i Fryksta.

Utställningen sommaren 1927 var belägen i Stadsträdgården som anlades efter stadsbranden i Karlstad 1865. Det sk Expositionshuset finns kvar än i dag. Det byggdes fö till en liknande utställning före branden. Restaurangen hade säkert också funnits kvar idag om den inte hade bränts ner av den sk Karlstadspyromanen i slutet av 1950-talet.

Bilden med Frykstaloket i transport är som nämnts tagen utanför Karlstads Teater som ligger till vänster utanför bilden. Närmare bestämt har transporten passerat bron över Klarälven in på Sandbäcksgatan, och håller just på att svänga in på Våxnäsgatan. Detta var fö genomfarten i Karlstad för Rv9/E18 till dess motorvägen öppnades 1968. I bakgrunden syns Klara Hushållshandel som var en känd affär för äldre Karlstadsbor. Ovanför denna affär hade en tandläkare Stennert sin mottagning. Han blev sedermera svärfar till grundaren av IKEA! Huset revs och ersattes av ett nytt för femtiotalet år sedan, där administrationen för Landstinget i Värmland huserade till 2011.

Transporten ägde rum 1934 då Frykstaloket besökte Karlstad med anledning av att staden firade sitt 350-årsjubileum. En utställning var detta år arrangerad på den sk cirkusplatsen vid Våxnäsgatan ca 300 meter efter det bilden togs. På denna plats byggdes på 1970-talet fastigheten "Karolinen" med ett antal från Stockholm utflyttade försvarsmyndigheter. Loket deltog också i en kortege genom staden. Beträffande ångvälten undrar jag om inte Karlstad stad hade en dylik vid denna tid.

Det bör kanske också nämnas att Frykstaloket aldrig hade något namn under sin tid på hemmabanan Fryksta-Lyckan. Första gången det får namn är vid transporten från Karlsborg till det unga Järnvägsmuseet i Stockholm. Ett foto togs då i Skövde med loket på en av SJs specialvagnar (tror det var en S3 senare betecknad Sa). Loket har en hemgjord namnskylt där det felstavade namnet (borde varit FRYKSTA och inte FRYCKSTAD!) målats på en plankbit. Detta lär ha gjorts av stinsen i Karlsborg. De nuvarande namnskyltarna i mässing torde ha tillkommit i samband med lokets förevisande på Baltiska Utställningen i Malmö 1914. Fotot från Skövde finns på SJVM men är mindre känt. Det fanns i ett nummer av TÅG på 1970-talet vill jag minnas, men vore värt att publiceras på detta forum. /HK

Två olika utställningar och Frykstaloket

av Ola Almquist, Monday, April 08, 2013, 11:49 (4258 dagar sedan) @ Hans B Keller

Bilderna med flera fordon är tagna på utställningen 1927. Fordonen kommer från olika småbanor med olika spårvidder. Längst till vänster en godsvagn och den konstruerade personvagnen från Kroppa Jernväg. På ett spår till höger om dessa och bortom står först personvagnen BDJ AC 9 (fd WMJ AC 2) med spårvidd 802 mm, sedan följer den sk "Kungavagnen" från Christinehamn-Sjöändans Jernväg med spårvidd 1099 mm. Längst till höger står lok och fyra vagnar från Fryksta-Clara Elfs Jernväg med spårvidd 1099 mm. Loket i original, medan vagnarna en personvagn, en öppen godsvagn och två svängelvagnar byggdes som repliker till denna utställning. Dessa fyra vagnar finns sedan flera årtionden i vagnhallen i Fryksta.

Har inte "kungavagnen" fortfarande spårvidd 802 mm efter tiden på SVJ?

M.v.h.
Ola

Järnvägsutställning i Karlstad 1927

av Anders Sandgren, Saturday, April 06, 2013, 23:31 (4260 dagar sedan) @ Johan S

Som jag kommenterade Jan's bild finns även mera info här.

Järnvägsutställning i Karlstad 1927 - vagnen från Kroppa

av Klas Blomberg, Sunday, April 07, 2013, 10:50 (4259 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

Här ser vi Fryckstad och dess tåg på närmare håll, Kungliga Järnvägsstyrelsens utställningshall till höger.

Den sista vagnen kommer från Kroppa järnväg. Byggd 1854, på slutet använd som hönshus och räddad 1927.

Vad har det blivit av den vagnen sedan? Alla andra fordon på bilderna vet jag var de finns och har sett dem med egna ögon de senaste tio åren - men den här vagnen vet jag inte var den finns.
Ytterligare fråga; vad har den för färger? Jag funderar på ett modellbygge

Järnvägsutställning i Karlstad 1927 - vagnen från Kroppa

av Emelie, Tuesday, February 09, 2016, 11:23 (3221 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Vagnen från Kroppa Järnväg finns bevarad i magasin på Sveriges Järnvägsmuseum.


Här finns ett intressant blogginlägg om vagnens historia som hönshus:

http://matswerner.blogg.se/2008/september/sommarstugor-och-jarnvagsvagnar.html

Och på Samlingsportalen finns ett foto:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF01168

Med vänlig hälsning,
Emelie Svensson, antikvarie