Elektrifiering i Danmark, tidigt 1950-tal (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, May 04, 2013, 20:14 (4250 dagar sedan)

"Traktionsudvalget" i Danmark diskuterade i början av 50-talet elektrifiering.
Antagligen tänkte man sig elektrifiering enligt norskt, svensk, tyskt, schweiziskt och österrikiskt system med 16,2/3 Hz 15 Kv. Hos ASEA utlöste det aktivitet:

Sid 1
[image]

Sid 2
[image]

Sid 3
[image]

Sid 4
[image]

Sid 5
[image]

Litt Ra ("Br" )
[image]


Da-loken var färdigkonstruerade vid denna tid. Ra-loken och TGOJ:s Bt var knappt påbörjade (de är/var tekniskt besläktade). Ub fanns sedan många år i Sverige. Lokomotorerna Za var förmodligen inte ens påbörjade..? Alla lok behövde konstrueras om något, med hänsyn till den danska lastprofilen - korgen, resp. förarhytterna, behövde smalas av något.

"Zoa7" ska utläsad "Xoa7", de fanns ju sedan några år. "Xa" ska utläsas "Za" - ASEA var inte riktigt hemmastadda med SJ:s litterering... "El11 ska utläsas "El10"... ASEA var inte heller hemmastadda i norska statsbanornas typbeteckningar!

Hur troligt tror någon idag det är att DSB hade köpt Da-lok?

Berra


Hela tråden: