från en mörk tid... (Fordon: allmänt)

av Bertil Bengtsson, Monday, May 20, 2013, 18:22 (4247 dagar sedan) @ Öster/NOR

Boden hade också en vagnbjörn under en tid, slutet av 50-talet. Det var när man skulle bygga villorna strax norr om/före travbanan (Torpgärdan): Strutsgatan, Ripgatan osv, mitt emot ICA Kvantum och MAX. Dessa hus kom som byggsatser på O-vagnar och drogs genom Boden på en vagnbjörn. Dragbilden var en AEC, om jag inte missminner mig. För att få ut husdelarna till gärdet, där husen skulle stå, fick man köra ut hela vagnbjörnen på gärdet ifråga. Vid ett tillfälle fastnade vagnbjörnen i jorden. Föraren av ekipaget kopplade loss dragbilen och försökte i stället dra loss vagnbjörnen med vinschen. Nej, wiren gick av, gång på gång. Som tur var hade han misstänkt att så skulle ske, wiren gjorde en fantastisk dans i vida svängar när den gick av - men ingen person stod i farlig närhet. Det var bara att ge upp!
Kul att se för en liten parvel som jag. Hur det sedan gick vet jag inte, annat än att man naturligtvis fick bort vagnbjörnen så småningom. Antagligen fick man lasta av huset på plats och på något sätt forsla delarna till den tomt där det skulle stå.
Berra

Hela tråden: