Ljungströms turbinlok (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 31, 2013, 21:12 (4045 dagar sedan)

Jag hade förmånen att ta del av Åke Edenstrands kvarlåtenskap. Där fanns bland annat en folder med reklammaterial från AB Ljungströms Ångturbin. Det var en mängd ritningar och skisser och tabeller för levererade och planerade lok.

Jag ska försöka lägga ut detta här.


Omslaget:
[image]


Innehållsförteckningen:
[image]
Uppenbarligen skulle det ha funnits även en andra sida av denna förteckning.
Förutom det, så saknas "Curve No. 353585".


"Sweden 274091":
[image]
Som synes SJ Å-lok. Ljungströms hade tagit bilden ur SJ:s förteckning över ånglok 1927.
Stor bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/SJAring-urSJpu...


"Argentine 272314":
[image]
Stor bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/Argentina.jpg~...


"England 271199":
[image]
Dessvärre är bara 271199a (pannvagnen) med i foldern.
Stor bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/Storbrittannie...


Inskanningarna är något redigerade på så vis att "text" och "stämplar" flyttats in, därmed har hela bilden kunnat minskas och tar mindre plats. Men ingenting på den ursprungliga sidan har tagits bort.
Det kommer mer, mycket mer - men det tar tid och är numera något knöligt med Photobucket. Skulle vilja byta...
Ovanstående är bara punkterna 1 och 2 på listan inledningsvis!

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 1

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 31, 2013, 22:34 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Då fortsätter vi med punkt 3 i innehållsförteckningen: föreslagna lok med kondensation!
Dessa lok byggdes aldrig, så jag har inte lagt ut några "jättestora" bilder av dom! Vill någon ha, finns de som e-post.

#17, PLM:
[image]
Sex drivaxlar; hur drivningen skulle överföras från bakre enhet (med turbinen), till främre framgår inte riktigt. Kardanaxel?


#21, Sahara:
[image]


#22, Algeriet:
[image]
Åtta drivaxlar, fördelade på fyra under vardera vagnen.


#23, Tunisien:
[image]
Meterspår, fyra drivaxlar under kondensationsvagnen.


#24: Tunisien:
[image]
Loket var tänkt få två "drivenheter", en under pannvagnen och en under kondensationsvagnen, totalt 6 drivaxlar. Meterspår.


#25, Marocko:
[image]
Som synes är det tydligen en tänkt ombyggnad av ett befintligt 1´E-lok. Meterspår.


Fortsättning följer!

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 2

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 31, 2013, 22:55 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

#9, USA:
[image]
Fem drivaxlar baktill.


#10, USA:
[image]
10 drivaxlar, fördelade på båda vagnarna.


#11, USA:
[image]
Ombyggnad, snarare komplettering med en turbintender, av ett 1D1-lok.


#12: USA:
[image]
Ombyggnad av ett 1D1-lok!


#13, USA:
[image]


#41, Transsahara:
[image]
Åtta drivaxlar under pannvagnen, den mittre boggin som Jacobs-boggi.


#42: Transsahara:
[image]
Fyra drivaxlar i en Jacobs-boggi.

Fortsättning följer med föreslagna lok UTAN kondesation.

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 2

av Dag Bonnedal, Thursday, August 01, 2013, 10:34 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Stort tack, klart intressant, ser fram mot fortsättnignen
Man hade runt 1930 alltså rätt stora förväntningar på utvecklingen av detta ånglokstekniska stickspår.
Funderar över den avancerade kraftöverföringen mellan de kopplade axlarna i separata ramverk. Verkar väl vara en vridbar blindaxel genom ett kugghjul utformat som en hålaxel där den vridbara blindaxeln styrs och ställer sig snett genom styrlänkar från det andra ramverket där koppelaxlarna sitter. Alltså kugghjul på en vridbar axel precis som en Lutttermölleraxel. Eller?

Dag B

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 16:47 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Här kommer fortsättning med lokprojekt utan kondensation. Jag delar upp i två delar.


#18: PLM
[image]
Oklart om det är nybygge eller ombyggnad.


#29: Sverige
[image]


#30: Sverige
[image]
Jaha - vad ser det här ut som?


#26: England
[image]


#28: England
[image]
Oklart om ombyggnad eller nybyggnad.


#32: Tyskland
[image]
Antagligen nybyggnad på basis av DRG:s lok typ 43.


Fortsättning följer.

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 4

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 16:57 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Mer turbinprojekt utan kondensationsutrustning.


#33: Frankrike
[image]
Vilken järnväg kan det tänkas handla om?


#34: Frankrike
[image]


#36: Sverige
[image]
Turbinlok för 1067mm, Karlshamn-Vislanda-Bolmen. Jisses!


#37: Sverige
[image]
Verkar vara för godståg?


#39: Argentina
[image]
Tycks vara för smalspår.


#40: Siam (Thailand)
[image]
Sex drivaxlar, meterspår.


Fortsättning kommer med lokomobiler!

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 5

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 17:05 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Turbinlokomobiler!

1:
[image]


2:
[image]


Fortsättning följer.

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 5 Elverk

av BD, Thursday, August 01, 2013, 17:07 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Turbinlokomobiler!

1:
[image]


2:
[image]


Fortsättning följer.

Berra

I dag skulle man nog benämna dem mobila elverk. Sovjet köpte sådana, tror det var GE, från USA efter kriget.

Ljungströms turbinlok - fortsättning 6

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 17:17 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Litet dragkraftskurvor mm:


1:
[image]
Dragkraftskurvor för lok litt Å m fl.


2:
[image]
Prisjämförelser


3:
[image]
Mer prisjämförelser


4:
[image]
Transportkostnader

Fortsättning följer!

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 7

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 17:58 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Sedan är det i foldern återigen en mängd skisser på projekterade turbinlok, som inte är upptagna på innehållsförteckningen:


1: PLM:
[image]


2: USA? Kanada?:
[image]


3, Storbrittannien:
[image]


4: USA?:
[image]


5, USA?:
[image]
Stor bild:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/eUSAimi2D1.jpg...
Denna ritning är detaljrik. "Originalet" i foldern är ca 6 dm långt, inskanningen är gjord i två delar som satts ihop. För den som vill ha stor bild, dels främre halvan:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/eUSAimi2D1b.jp...
- dels bakre halvan:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/eUSAimi2D1a-1....


Mer fortsättning följer...

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 8

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 18:14 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Mer lokskisser!


1, Kanada (CP)?:
[image]
Förarhytten ser kanadensisk ut, tycker jag!


2, Turbin och växellåda till ovanstående, för "CPR":
[image]


3, Sydamerika? Smalspår 1000mm:
[image]


4, Turbin och växellåda till ovanstående:
[image]


5, USA?:
[image]
Cylindrarna har bibehållits!

Fortsättning följer...

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 9

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 19:49 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ännu mer lokskisser...


1, USA:
[image]
Loket synes vara ett äldre Mikado-lok, årgång 1910 eller så, som tänktes ombyggt med två turbinaggregat, ett på vardera sidan mellan axlar 2-3 resp. 4-5. Cylindrarna är kvar men all vevrörelse osv har tagits bort. Ångan tänktes tydligen ledas in i de tomma sliderna rakt framifrån, passera rakt igenom de (tomma) sliderna och så ledas till en turbin på vänster sida. Därifrån går det två ångrör över pannan till den bakre turbinen på höger sida.


2, växellåda till ovanstående:
[image]


3, tvärsnitt av ovanstående:
[image]


4, USA/Kanada:
[image]
Ett 2D1-lok, som tänkts byggas (om) med turbin i stället för cylindrar. Löpboggin har flyttats fram. Matarvattenförvärmaren typ Elesco på rökskåpsfronten begränsar urvalet till några få järnvägar i Nordamerika.


5, Turbin och växellåda till ovanstående:
[image]


Alla ovanstående och tidigare skisser har varit daterade under 20-talet. Det innebär att TGOJ:s M3t inte finns med. Inte desto mindre finns i foldern diverse blad om TGOJ-loken med. Fortsättning följer alltså!


Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 10

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 03, 2013, 21:11 (4042 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej igen, alla.
"Fortsättning 10" har dröjt av två anledningar, dels åkte jag ut från forumet när jag precis var klar med detta inlägg (det försvann helt enkelt, tog det för lång tid?), dels har jag sedan varit upptagen med annat.

Iaf, här kommer nu delen om TGOJ M3t, dvs 10:e och sista delen.

Först AB Ljungströms Ångturbin "Circular No. 204", en sida:
[image]
Stor ritning:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/TGOJreklamblad...


Sen "Circular No. 205", fyra sidor
[image]
Sidan är skannad som ett foto. Övriga sidor är skannade som svart/vita.

[image]
Fotot:
[image]

[image]

[image]


Ljungströms ritning 271364:
[image]
Det är samma ritning som i "Circular 204" tidigare.


Ljungströms ritning 271379, längssnitt:
[image]
Stor ritning:
http://i856.photobucket.com/albums/ab130/Berra_photo/Ljungstrom%20turbin/g1TGOJM3tritn....


Sedan kommer ett antal dragkraftskurvor och effektkurvor:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Sedan följer, i foldern, en testrapport som översatts till engelska ( tre sidor text och fem sidor "kurvor" ) :
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Slut!

Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 10

av Lennart Petersen, Saturday, August 03, 2013, 22:37 (4041 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej igen, alla.
"Fortsättning 10" har dröjt av två anledningar, dels åkte jag ut från forumet när jag precis var klar med detta inlägg (det försvann helt enkelt, tog det för lång tid?),

Dun kan, åtminstone efter vad som framgår av forumreglerna, skriva på ett inlägg direkt i forumet i max 120min sen åker man alltså ut.
Annars kan man skrova inlägget i något eget media som exempelvis Word och sedan klistra in inlägget på en gång i ett inlägg i forumet.
Då kan man också avbrytta och förtsäta senare.
Men det sagt så har det varit fascinerande att följa de här väl illusterade och dokumenterade inläggen om turbinloken, stort tack för bidragen !

Ljungströms turbinlok - fortsättning 10

av Bertil Bengtsson, Sunday, August 04, 2013, 21:07 (4041 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jo, jag insåg att det nog tog för lång tid. Har inte förut haft anledning fundera över tidsgränser, men ett långt inlägg med många bilder från Photobucket, som krånglar alldeles förfärligt tycker jag, gjorde att det tog tid.
Jag gjorde sedan allting färdigt i en lokal "anteckningar", som jag sedan helt enkelt kopierade in här på forumeet! Fungerar utmärkt!
Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av BD, Thursday, August 01, 2013, 17:05 (4044 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

#30: Sverige
[image]
Jaha - vad ser det här ut som?

Ett påskarvat B-lok. Pannan hade behövt nya tubplåtar för kanske 36 stortuber.

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 01, 2013, 17:06 (4044 dagar sedan) @ BD

Hur öppnar man sotskåpsluckan?
Berra

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av Kurt G Möller, Friday, August 02, 2013, 11:40 (4043 dagar sedan) @ BD

Bara sex ton extra i tj-vikt mot en standard B? Låter tveksamt!

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av BD, Friday, August 02, 2013, 12:04 (4043 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bara sex ton extra i tj-vikt mot en standard B? Låter tveksamt!

Turbiner, är generellt sett, lätta i förhållande till kolvmaskiner (dieselmotorer).

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av Gary, Sunday, August 04, 2013, 20:11 (4041 dagar sedan) @ BD

#30: Sverige
[image]
Jaha - vad ser det här ut som?


Ett påskarvat B-lok. Pannan hade behövt nya tubplåtar för kanske 36 stortuber.

Ett B-lok blir det nog inte. Axelföljden blir 1´D-4

[image]

Ljungströms turbinlok - fortsättning 3 B-lok skarvat framtill

av Olof W, Sunday, August 04, 2013, 22:00 (4040 dagar sedan) @ Gary

#30: Sverige
[image]
Jaha - vad ser det här ut som?


Ett påskarvat B-lok. Pannan hade behövt nya tubplåtar för kanske 36 stortuber.


Ett B-lok blir det nog inte. Axelföljden blir 1´D-4

[image]

Fast ändå tycker jag att det här är det kommersiellt mest tilltalande av de olika förslagen för SJ. Standardkomponenter som, en modifierad, BGb-panna och A-tender borde ha övervunnit en del tveksamheter från Maskinbyrån. Det torde ha blivit ett bra 'B-lok' även om axelföljden är annorlunda. Med turbin så behöver man inte ha stora drivhjul för att hålla nere kolvhastigheten så ett extra drivhjulspar torde bara göra gott för dragkraften.

/Olof