Vägport BsJJ Torhult Djupedal (Järnväg allmänt)

av MCarl, Tuesday, December 17, 2013, 13:03 (4028 dagar sedan)

Hej och God Jul!

Jag letar efter bilder på vägporten i Torhult Djupedal längs Borås Jönköpings Järnväg

En hel del från bygget finns på samlingsportalen om man söker på "djupedal" men jag letar fortfarande efter en på hur själva brodelen såg ut.

Fundamenten finns fortfarande kvar :-)
[img]http://i178.photobucket.com/albums/w241/micke_c/bsjj/063%20Djupedal/634022013-04-25VaumlgportCIMG1942w-1.jpg[/img]

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av Thomas Tell, Tuesday, December 17, 2013, 13:54 (4028 dagar sedan) @ MCarl

[img]http://i178.photobucket.com/albums/w241/micke_c/bsjj/063%20Djupedal/634022013-04-25VaumlgportCIMG1942w-1.jpg[/img]

Är det gamla riksvägen?
/tell

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av MCarl, Tuesday, December 17, 2013, 14:11 (4028 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja det skall det vara, "riksväg 5" kallades den (har jag för mig)

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av Per Ljungberg, Wednesday, December 18, 2013, 20:50 (4027 dagar sedan) @ MCarl

Bron var en enkel balkbro. Jag har tyvärr inga bilder, men kan tänka mig att den bestod av fyra I-balkar med tvärbalkar emellan. En sådan bro finns fortfarande t.ex på Vaggerydsbanan vid Hovslätt i Jönköping. Jag har åkt under bron vid Torhult ett antal gången med mina föräldrar på 1950-talet. Den togs bort i samband med nybyggnaden av riksväg 40 om jag minns rätt.
PLj

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av MCarl, Thursday, December 19, 2013, 08:26 (4026 dagar sedan) @ Per Ljungberg

[img]http://i178.photobucket.com/albums/w241/micke_c/bsjj/063%20Djupedal/634022013-04-25VaumlgportCIMG1946wb.jpg[/img]

Tittar man på brofästet kan det stämma.

Jag hade gissat på en liknande bron över Marbäcksvägen i Ulricehamn, med I-balkar under spåren och sedan högre nitade plåtbalkar vid sidan.

(Just den bron finns ett kort på i boken om BUJ, s 48)

Hur såg övriga broar ut, över Tabergsån, i Jönköping och i Bottnaryd?

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - BILDER

av jean, Thursday, December 19, 2013, 08:50 (4026 dagar sedan) @ MCarl

Jag passar på och lägger upp lite bilder från Samlingsportalen från bygget av bron:

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01875.jpg[/img]

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01871.jpg[/img]

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01838.jpg[/img]

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01811.jpg[/img]

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01842.jpg[/img]

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - BILDER

av MCarl, Thursday, December 19, 2013, 15:27 (4026 dagar sedan) @ jean

Jag passar på och lägger upp lite bilder från Samlingsportalen från bygget av bron:

Trevliga bilder, jag hoppas att det finns fler i någon gömma någonstans som visar den färdiga banan...

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - vänstertrafikskylten?!

av Arne, Monday, June 30, 2014, 23:04 (3833 dagar sedan) @ jean

Jag passar på och lägger upp lite bilder från Samlingsportalen från bygget av bron:

8<...


[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01838.jpg[/img]

8<...


[img]http://www.lindroos.org/Foto/Jvm.KDAF01842.jpg[/img]

En nyfiken undran bara. Men varför poängteras speciellt att man ska hålla till vänster i vägporten? Var det inte vänstertrafik generellt på vägarna vid den här tiden?! :-D

PS Finns det alltså någon rationell förklaring till den här dåtida vägtrafikskyltningen? :-)

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - vänstertrafikskylten?!

av Kent A, Monday, June 30, 2014, 23:33 (3833 dagar sedan) @ Arne

Jag är inte riktigt med på när bilderna är tagna, men det kan vara så tidigt att den gällande trafikstadgan bara talade om möten mellan fordon.

"Vid möte med annat fordon skall förare hålla till vänster och stanna om så bedöms nödvändigt" (med nutida regelspråk)

Alltså, om du inte fick möte fick du göra hur f-n du ville med "fordonets placering på vägbanan"

Riktig vänstertrafik, alltså krav på att hålla till vänster även om man var ensam på vägen kom rätt sent.....

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - vänstertrafikskylten?!

av MCarl, Monday, June 30, 2014, 23:37 (3833 dagar sedan) @ Kent A

Bilderna med decauvillespår borde vara tagna inför rälsläggning 1939

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - vänstertrafikskylten?!

av Harald, Tuesday, July 01, 2014, 09:57 (3832 dagar sedan) @ Kent A

Jag är inte riktigt med på när bilderna är tagna, men det kan vara så tidigt att den gällande trafikstadgan bara talade om möten mellan fordon.

"Vid möte med annat fordon skall förare hålla till vänster och stanna om så bedöms nödvändigt" (med nutida regelspråk)

Alltså, om du inte fick möte fick du göra hur f-n du ville med "fordonets placering på vägbanan"

Riktig vänstertrafik, alltså krav på att hålla till vänster även om man var ensam på vägen kom rätt sent.....

Frågan är om det någonsin kom. Jag läste någon gång sent på 50-talet en artikel där polisen gav tips om bilkörning. Det kan ha varit i tidningen Motor, men det är jag inte säker på. Ett av de tips polisen gav var att man, om sikten var god och det inte fanns mötande, kunde gena i kurvor.

Strängt finns det väl fortfarande inget krav på att hålla till höger annat än vid möte eller när man blir omkörd om vägen saknar mittmarkering, d.v.s. inte är indelad i körfält.

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - Vad är det för vagn?

av danielb987, Tuesday, July 01, 2014, 11:48 (3832 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Särskilt vägmärke med betydelse "håll till vänster" (gul cirkelformad tavla med svart bård) infördes i 1937 års vägmärkeskungörelse:

http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2012/11/mer-hall-till-vanster.html

På länken ovan, på bilden på viadukten över Polstjärnegatan, syns fyra godsvagnar. Vad är den andra vagnen från höger för vagn, och vad användes den till?

Direktlänk till bilden:
http://4.bp.blogspot.com/-PL4653XIpks/UKqeQQreCmI/AAAAAAAAVL8/szTphMb8Sak/s1600/H%C3%A5...

Med vänlig hälsning
Daniel

Vägport BsJJ Torhult Djupedal - Vad är det för vagn?

av Sune Nylén, Tuesday, July 01, 2014, 13:26 (3832 dagar sedan) @ danielb987

Ursprunglgen var det Gods/Sommarvagnar vid BJ. Korgen var avtagbar så de kunde förvandlas till öppna boggievagnar. 5 st. hade levererats 1900.1902 kom ytterligare 4 st, men med personvagnsboggier. De tidigare hade nog godsvagnsdito då.
De användes i lokaltrafik inom förvaltningen, men gick nog mest på senare år, som framgår av bilden, mellan olika hamnbangårdar i Gbg. De hade låg lastförmåga 25 ton 1906.
Åtminstone 1 fanns kvar i början av 50 talet. Den stod då uppställd vid ilgodset
på Gbg C. Den var då rödmålad , som med Falu rödfärg. men togs till verkstad och blev gråmålad, som alla tjänstevagnar efter förstatligandet. Tjänstgjorde nog då som personalvagn för BJ folk vid Gbg C.
1906 står de upptagna som Litt NNo. Överbyggnad i trenne avdelningar med 78 platser per vagn.
1920 står de upptagna som 5 st Co6 201-205 och 4 st Co5 206-209.
Jag tror mig ha hört att det var en dålig idé att ta av och sätta på korgen. då passformen blev allt sämre år från år. Det är i stort vad jag vet.
:-) Sune

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av MCarl, Thursday, December 19, 2013, 15:25 (4026 dagar sedan) @ MCarl

Jag blir mer och mer övertygad om en bro med plåtbalkar. En tur till bibliotek idag gav (kanske) en ledtråd till. Jag hittade i alla fall en bättre bild bron över Marbäcksvägen under bygget. På bilden går det att se plåtbalkar utvändigt med en höjd om ca 1-1,5m. Brofästena liknar de i Djupadal men bron har ett mellanstöd på grund av spännvidden

(Bilden finns i Boken "Götalandsbanan, planer spår och villospår..., s 262"

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av MCarl, Monday, June 30, 2014, 15:13 (3833 dagar sedan) @ MCarl

Trägen vinner ;)

Hittat lite bilder på BsJJ-broar...

Marbäcksvägen i Ulricehamn:
[link]https://www.flickr.com/photos/ulricehamnsbygdensforskarrum/14512634795/[/link]

Bron i Djupedal(?)
[link]https://www.flickr.com/photos/ulricehamnsbygdensforskarrum/14326055109/[/link]

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av Kent A, Monday, June 30, 2014, 15:59 (3833 dagar sedan) @ MCarl

Apropå bilden från Marbäcksvägen, är inte hela bildserien från samma jvg-bygge.

Sedan stör jag (och tror jag Bobo) oss på den bild du länkar till, stakkäppen i förgrunden som inte står i linje med de två följande, antingen var utsättaren full den dagen, eller (troligare) så har någon strulat med den och placerat den ur linje, ett brott som är belagt med straff i form av mössans avslående.

Om du rubbar en stakkäpp så lägg den på marken, visst utsättaren blir sur, men det blir åtminstone inte fel på bygget....

(Nej. låt oss inte gå in på Waldenström och SRS den här gången)

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av danielb987, Monday, June 30, 2014, 16:13 (3833 dagar sedan) @ Kent A

Sedan stör jag (och tror jag Bobo) oss på den bild du länkar till, stakkäppen i förgrunden som inte står i linje med de två följande, antingen var utsättaren full den dagen, eller (troligare) så har någon strulat med den och placerat den ur linje, ett brott som är belagt med straff i form av mössans avslående.

Jo, den står i linje. Däremot lutar pinnen och den är kanske är lite krökt. Jag tog en skärmdump på bilden och la in den i ett ritprogram och drog sedan en linje mellan pinnarna. Och då ser man att de står i linje med varandra, men bara längst ner närmast slipersen.

Med vänlig hälsning
Daniel

Vägport BsJJ Torhult Djupedal

av MCarl, Monday, June 30, 2014, 16:20 (3833 dagar sedan) @ Kent A

Apropå bilden från Marbäcksvägen, är inte hela bildserien från samma jvg-bygge.

Stämmer bra, även om just dessa bilderna verkar ha hamnat fel i sorteringen ( det finns en mapp med järnvägsbilder på museets flickr-sida)