Var kan man finna uppgifter av den typ som du gav?
Vet någon något om fordonen, fick något av dem skrotas?
Det finns förstås utförliga utredningar om varje allvarlig olycka bevarade vid Riksarkivet och en hel del redovisat i säkerhetstjänstens årliga redogörelser. Jag har dock inte grävt i arkiven, utan bara kortfattat noterat det som kommit under mina ögon. I detta fall är uppgifterna hämtade ur Signalen 1944 nr 5, s. 7 och nr 16, s. 3 samt Ånghwisslan nr 2276, s. 20.
Ånghwisslans notis är ett klipp ur Ljungby-Posten tisdagen den 25 januari 1944.
"Två dödsoffer för tågolycka i Laholm. Förbiseende vållade kollision mellan snälltåg och godståg.
Strax före kl. 05 på torsdagsmorgonen påkördes nattsnälltåget Göteborg - Malmö på Laholms bangård av efterföljande fjärrgodståg, varvid två personer dödades. Sista vagnen i nattsnälltåget, som var en postvagn, skadades svårt liksom godstågsloket, vilket körde in i tågsättet på stationen. Även tre godsvagnar skadades. Förste postassistent S.L. från Malmö och lokföraren på godståget, L.O., Ängelholm, dödades. Ett biträde i postvagnen och maskinbiträdet på godstågsloket fingo mindre skador.
Nattsnälltåget i fråga gör i vanliga fall icke något uppehåll i Laholm, men eftersom ett framförvarande godståg icke inkommit till Grevie, måste snälltåget stoppa i Laholm. Olycksplatsen företedde en beklämmande syn. Snälltåget kunde först vid sjutiden lämna stationen. Trots olyckan kunde tåg passera Laholm, då endast det ena spåret blockerades.
Vid den första undersökningen angående orsaken till olyckan framgick att tjänstgörande tågklareraren i Laholm försummat att ställa infartssignalen till stopp efter snälltåget. Signalen visade sålunda fri fart för det efterföljande godståget.
Ett förberedande förhör hölls redan på middagen, varvid tjänstgörande tågklareraren tog på sig att han vållat olyckan genom att inte ge stoppsignal för det påkörande tåget. De materiella skadorna torde komma att röra sig kring cirka 200000 kr."
Uppgifterna om spärrballonger och dess påverkan på tågföringen kommer från Signalen. Dess notiser är i övrigt mer en partsinlaga, eftersom ett par av fackets medlemmar var direkt inblandade.
Vilka fordonen var vet jag inte, men det finns säkert andra som noterat det.