Olycka i Laholm (Järnväg allmänt)

av Janne Sandgren, Wednesday, January 01, 2014, 12:55 (4145 dagar sedan)

Hej!

God fortsättning och Gott Nytt År!

På nyårsafton ögnade jag igenom boken Gamla Laholm 2014 och fann där en kort berättelse kring en allvarlig järnvägsolycka i Laholm, på stationen, som vållade två personers död samt stor materiell förödelse.

Den 20/1 1944 kolliderade ett godståg med ett snälltåg varvid lokföraren i det påkörande tåget och en person i en postvagn sist i snälltåget omkom. Bilden i boken visar på svårt ramponerade fordon och man kan se att sträckan är elektrifierad. Det enda järnvägsmässiga i texten är i stort sett det som jag har refererat samt att olyckan ska ha orsakats av ett signalfel.

Har någon av er mer information om olyckan?

Tackar på förhand.

Hälsningar
Janne Sandgren

Olycka i Laholm

av Jöran Johansson, Wednesday, January 01, 2014, 13:21 (4145 dagar sedan) @ Janne Sandgren

P.g.a. drivande spärrballonger hade Västkustbanan blivit strömlös i tre timmar och tåg försenade. Ett godståg som skulle ha gått före ett snälltåg kom nu efter detta. Efter att tjänstgörande tågklareraren, extra stationskarlen I (20 år) tagit in snälltåget glömde han att återställa infartssignalen till stopp. Godståget körde in i det stillastående snälltåget varvid godstågets förare L.O. (55 år) och postiljonen S.L. (60) omkom.

Snälltåget hade normalt inte uppehåll i Laholm, men fick nu stoppas på grund av att ett framförvarande godståg inte kommit in i Grevie.

I. dömdes för vållande till annans död och till kroppsskada till fyra mån fängelse villkorligt.

Olycka i Laholm

av Janne Sandgren, Wednesday, January 01, 2014, 13:33 (4145 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hej igen!

Jag tackar så mycket!

Detta är egentligen fantastiskt! Tänk, att få ett uttömmande svar på nolltid.
För mig är detta historia när den är som bäst. Jag känner historiens vingslag. Krigstid och drivande spärrballonger.

Var kan man finna uppgifter av den typ som du gav?

Vet någon något om fordonen, fick något av dem skrotas?

Som sagt, fantastiskt!

Hälsningar
Janne Sandgren

Olycka i Laholm

av Jöran Johansson, Wednesday, January 01, 2014, 14:29 (4145 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Var kan man finna uppgifter av den typ som du gav?

Vet någon något om fordonen, fick något av dem skrotas?

Det finns förstås utförliga utredningar om varje allvarlig olycka bevarade vid Riksarkivet och en hel del redovisat i säkerhetstjänstens årliga redogörelser. Jag har dock inte grävt i arkiven, utan bara kortfattat noterat det som kommit under mina ögon. I detta fall är uppgifterna hämtade ur Signalen 1944 nr 5, s. 7 och nr 16, s. 3 samt Ånghwisslan nr 2276, s. 20.

Ånghwisslans notis är ett klipp ur Ljungby-Posten tisdagen den 25 januari 1944.

"Två dödsoffer för tågolycka i Laholm. Förbiseende vållade kollision mellan snälltåg och godståg.
Strax före kl. 05 på torsdagsmorgonen påkördes nattsnälltåget Göteborg - Malmö på Laholms bangård av efterföljande fjärrgodståg, varvid två personer dödades. Sista vagnen i nattsnälltåget, som var en postvagn, skadades svårt liksom godstågsloket, vilket körde in i tågsättet på stationen. Även tre godsvagnar skadades. Förste postassistent S.L. från Malmö och lokföraren på godståget, L.O., Ängelholm, dödades. Ett biträde i postvagnen och maskinbiträdet på godstågsloket fingo mindre skador.

Nattsnälltåget i fråga gör i vanliga fall icke något uppehåll i Laholm, men eftersom ett framförvarande godståg icke inkommit till Grevie, måste snälltåget stoppa i Laholm. Olycksplatsen företedde en beklämmande syn. Snälltåget kunde först vid sjutiden lämna stationen. Trots olyckan kunde tåg passera Laholm, då endast det ena spåret blockerades.

Vid den första undersökningen angående orsaken till olyckan framgick att tjänstgörande tågklareraren i Laholm försummat att ställa infartssignalen till stopp efter snälltåget. Signalen visade sålunda fri fart för det efterföljande godståget.

Ett förberedande förhör hölls redan på middagen, varvid tjänstgörande tågklareraren tog på sig att han vållat olyckan genom att inte ge stoppsignal för det påkörande tåget. De materiella skadorna torde komma att röra sig kring cirka 200000 kr."

Uppgifterna om spärrballonger och dess påverkan på tågföringen kommer från Signalen. Dess notiser är i övrigt mer en partsinlaga, eftersom ett par av fackets medlemmar var direkt inblandade.

Vilka fordonen var vet jag inte, men det finns säkert andra som noterat det.

Olycka i Laholm

av Torger, Wednesday, January 01, 2014, 15:35 (4145 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Var det vanligt att en extra stationskarl fick genomgå tkl-kurs och på egen hand ombesörja tkl?
Christer Torgersson, Malmö

Olycka i Laholm

av S-O Johansson, Tuesday, January 07, 2014, 11:51 (4139 dagar sedan) @ Torger

Var det vanligt att en extra stationskarl fick genomgå tkl-kurs och på egen hand ombesörja tkl?
Christer Torgersson, Malmö

Nog inte helt ovanligt. Min far började på SJ i Linköping 1september 1937 i samband med att ÖCJ togs över SJ. Den 1 februari 1938 blev han med 2 dagars varsel skickad till Verveln för tkl- och postutbildning för att efter godkänd utbildning vikariera på de mindre stationerna längs fd ÖCJ. Då var han fortfarande stationskarlsaspirant. Så ovanligt var det nog inte att stationskarlar användes som tklvikarier på mindre stationer.
Hur man räknade Laholm vet jag inte men den hade nog högre klassning än Verveln.

Olycka i Laholm

av Jan Frelin, Friday, January 03, 2014, 12:44 (4143 dagar sedan) @ Jöran Johansson

P.g.a. drivande spärrballonger hade Västkustbanan blivit strömlös i tre timmar och tåg försenade. Ett godståg som skulle ha gått före ett snälltåg kom nu efter detta. Efter att tjänstgörande tågklareraren, extra stationskarlen I (20 år) tagit in snälltåget glömde han att återställa infartssignalen till stopp. Godståget körde in i det stillastående snälltåget varvid godstågets förare L.O. (55 år) och postiljonen S.L. (60) omkom.

Även om signalen inte återställts, borde väl efterföljande tåg inte ha skickats utan en TAM till föregående station? För det var väl inte två tåg ute på samma TAM-sträcka?

Olycka i Laholm

av S-O Strand, Friday, January 03, 2014, 12:51 (4143 dagar sedan) @ Jan Frelin

P.g.a. drivande spärrballonger hade Västkustbanan blivit strömlös i tre timmar och tåg försenade. Ett godståg som skulle ha gått före ett snälltåg kom nu efter detta. Efter att tjänstgörande tågklareraren, extra stationskarlen I (20 år) tagit in snälltåget glömde han att återställa infartssignalen till stopp. Godståget körde in i det stillastående snälltåget varvid godstågets förare L.O. (55 år) och postiljonen S.L. (60) omkom.


Även om signalen inte återställts, borde väl efterföljande tåg inte ha skickats utan en TAM till föregående station? För det var väl inte två tåg ute på samma TAM-sträcka?

Det kan ju vara så att tågklareraren felaktigt gjort in-anmälan utan att infartssignalen ställts till stopp.

St

Olycka i Laholm

av Jan Frelin, Friday, January 03, 2014, 22:45 (4143 dagar sedan) @ S-O Strand

P.g.a. drivande spärrballonger hade Västkustbanan blivit strömlös i tre timmar och tåg försenade. Ett godståg som skulle ha gått före ett snälltåg kom nu efter detta. Efter att tjänstgörande tågklareraren, extra stationskarlen I (20 år) tagit in snälltåget glömde han att återställa infartssignalen till stopp. Godståget körde in i det stillastående snälltåget varvid godstågets förare L.O. (55 år) och postiljonen S.L. (60) omkom.


Även om signalen inte återställts, borde väl efterföljande tåg inte ha skickats utan en TAM till föregående station? För det var väl inte två tåg ute på samma TAM-sträcka?


Det kan ju vara så att tågklareraren felaktigt gjort in-anmälan utan att infartssignalen ställts till stopp.

St

Sant.

Olycka i Laholm

av Gunnar Ekeving, Monday, February 04, 2019, 08:30 (2285 dagar sedan) @ S-O Strand

P.g.a. drivande spärrballonger hade Västkustbanan blivit strömlös i tre timmar > > Även om signalen inte återställts, borde väl efterföljande tåg inte ha skickats utan en TAM till föregående station? För det var väl inte två tåg ute på samma TAM-sträcka?


Det kan ju vara så att tågklareraren felaktigt gjort in-anmälan utan att infartssignalen ställts till stopp.

St

Det inträffade förhållandevis ofta sådana olyckor eller incidenter; in-anmälan utan att infartssignalen återställts till stopp. För att motverka detta införde SJ under 1950-talet i stor skala automatisk återställning. En enklare åtgärd som infördes på en del stationer var att placera kontrollampor för infartssignalerna ovanför den telefon som användes för tåganmälan.

En del av SJ:s redogörelser för säkerhetstjänsten finns inskannade här

Olycka i Laholm

av Villospår, Sunday, February 03, 2019, 23:29 (2286 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Detta var ingen vanlig spärrballong som slitit sig, utan ett avsiktligt angrepp på den tyska staten av brittisk militär under andra världskriget.
Det handlade om att man fyllde väderballonger från brittiska överskottslager med vätgas och fäste en hängande stållina under och sen lät dem driva med västvinden in över den ockuperade kontinenten, där de sen kunde kortsluta tyska kraftledningar.
Drygt 100000 ballonger sändes i väg under Operation Outward som programmet benämndes.
Hälften av ballonger försågs med stållina, den andra hälften förseddes med en enkel brandbomb, som var avsedd för att starta skogsbränder.

Läs mer om Operation Outward på länk nedan

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Outward

[x]
[*]