Silverpilen 1960 (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Wednesday, January 29, 2014, 14:56 (3941 dagar sedan)

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/Silverpilen.jpg[/img]

E2 1331 med soptåget, "Silverpilen", på återgång från Lövsta till Tomteboda, passerar Sundbyberg 21 mars 1960. Ett av de få (enda?) tåg som ofta gick med ånglok i Stockholmstrakten under början av 60-talet, annars var det väl bara växling med N-lok som förekom.

Silverpilen 1960

av Granis, Wednesday, January 29, 2014, 16:31 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

Ack ja. Icke omöjligt att en tvåårig liten Granis då stod på viadukten vid Huvudsta för att vänta på att bli insvept i röken. Mina första påtagliga ångloksminnen alltså, men det har jag ju filosoferat om förr här på forumet. Men så gick det som det gick med mina intressen också, trots att det ju var [b]normalspåriga[/b] ånglok som passerade :-P

/ L G

...alias Lasse Nyfiken kanske? ;-)

Silverpilen 1960

av Elling S. Rudaasen, Wednesday, January 29, 2014, 23:14 (3941 dagar sedan) @ Granis

Ack ja. Icke omöjligt att en tvåårig liten Granis då stod på viadukten vid Huvudsta för att vänta på att bli insvept i röken. Mina första påtagliga ångloksminnen alltså, men det har jag ju filosoferat om förr här på forumet. Men så gick det som det gick med mina intressen också, trots att det ju var [b]normalspåriga[/b] ånglok som passerade :-P


Fullt logiskt - hur många i smalspårets personal drömmer inte om normalspåriga tåg på nätterna :-P

Silverpilen 1960

av Heller, Thursday, January 30, 2014, 08:10 (3940 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Fullt logiskt - hur många i smalspårets personal drömmer inte om normalspåriga tåg på nätterna :-P

Mardrömmar kallas det! ;-)

Silverpilen 1960

av Kjell Friberg, Wednesday, January 29, 2014, 16:58 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

Första vagnen är en vagn av typ Lm eller NNm med med kolskrov avsedd för SJ "interna" sopor från Tomteboda och/eller Hagalund. Dessa SJ-vagnar skilde ut sig från SLJ-vagnarna genom sitt allmänt sämre skick.

Silverpilen 1960

av tobbe, Wednesday, January 29, 2014, 17:11 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

En härligt nostalgisk bild från förr. OBS! kolla in Ford Anglian/alt. Prefecten bakom staketet det är verkligen nostalgi....
tobbe

Silverpilen 1960

av Ingwar Åfeldt, Wednesday, January 29, 2014, 20:31 (3941 dagar sedan) @ tobbe

En härligt nostalgisk bild från förr. OBS! kolla in Ford Anglian/alt. Prefecten bakom staketet det är verkligen nostalgi....
tobbe

Det är en Anglia, Prefecten hade fyra dörrar.


M v h
Ingwar

Silverpilen 1960

av Kent Hedqvist, Wednesday, January 29, 2014, 20:16 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

Vid den tiden fanns E 1095, E2 1331, N 1436, N 1441 och N 1442 i Hagalund. N-loken gick tidvis i växling på bangårdarna Tomteboda, Värtan och Älvsjö, samt släpor mellan dessa. E och E2-loken användes förutom i soptågen även i enstaka kortare lokalgodståg samt för växling över ryggen i Tomteboda. Senare på 60-talet användes de även vid eldarutbildning i industriväxling och lokalgodståg.
Vid något tillfälle i slutet av 60-talet såg jag alla fem loken samtidigt i tjänst på Tomteboda och spåret till Värtan. Jag tror det var elavbrott.

Kent

Silverpilen 1960

av Conny Sernfalk, Wednesday, January 29, 2014, 20:39 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/Silverpilen.jpg[/img]

E2 1331 med soptåget, "Silverpilen", på återgång från Lövsta till Tomteboda, passerar Sundbyberg 21 mars 1960. Ett av de få (enda?) tåg som ofta gick med ånglok i Stockholmstrakten under början av 60-talet, annars var det väl bara växling med N-lok som förekom.

Jo jo. Gammal bekant från 1917. 1331 var det första ånglok jag fick åka med på. Åkte även på loket under sista transporten och skrotning.
1958-06 Upphörde ångdriften på OKB och 1331 tillsammans med många andra ånglok ställdes av då. Loket avställdes med en endast 3 år gammal panna.
Jag hade innan denna bild inga uppgifter om lokets öde mellan 1958-06 och 1962 då det fick sin sista revision. Tack för bild o datering då det står klart att loket fanns vid Hagalunds lokstation redan 1960 (kanske redan 1958?). Annars gick dom långväga soptågen till Lövsta ofta med E6/ E2 lok. Detta innan diesel började göra debut i början / mitten av 1960 talet.

Förutom växlingstjänst i Stockholm förekom även ångdrift på enstaka lokalgodståg.

Enl annat inlägg i denna tråd sägs vilka lok som var stationerade vid Hagalunds lokstation. 1095 har inte funnits utan är trol. en felskrivning på 1195 som i olika omgångar (ej sammanhängande) dykt upp i Hagalunds lokstation under 1960 talet. Sista gången var just att ersätta E2 1331 som fallit pga utgången panntid. 1195 återvände då 1970 efter revision i Östersund. Uppräknade N loken stämmer bättre överens i slutet av 1960 talet än i början då delvis andra N loks individer var driftlok. Det fanns även K4 och E6 stationerade vid Hagalunds lokstation runt 1960. Det går att få fram lite mer detaljerade svar, men krävs lite letande.

Pga av att loket har haft en viss hemlängtan och anknytning till Hässelby har delar av loket återbördats till sin hemmabana i form av lokets skorsten som under 2014 kommer att hamna i Hässelby museum.

Silverpilen 1960

av Ulf Diehl, Thursday, January 30, 2014, 12:13 (3940 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vid mitt första besök i Riddersvik sommaren 1958 gick tåget med E6 1712.
Ulf Diehl

Silverpilen 1960

av L-G Hamberg, Wednesday, January 29, 2014, 21:41 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

Trevlig bild. Soptågen Tomteboda-Lövsta o.å.gick som sagt ibland med ånglok och detta ända in på 1970, det år då soptågstrafiken upphörde. Under 1969 kördes från vintern till sommaren ibland flera veckor i sträck med E2 1331 under perioder då "vanliga soptågsloket" T 23 113 var på huvudverkstad och det var brist på T 21. I oktober 1969 kom E 1195 till Hagalund nyreviderat. Vid årsskiftet 1969-70 förekom även E2 1457 från Gävle under en kortare tid,varefter det gick vidare till Krylbo och tjänstgöring där. Av N-loken övergick 1436 till växling i Halmstad under hösten. Efter avställning av 1441 kom 1167 i slutet av året från Gävle. N-lok uthyrdes ofta till gasverket vid denna tid. Intressant, tack Kjell, med uppgiften om SJ:s egen sopvagn. ( Hade tänkt fråga om denna vagn).

L-G

Silverpilen 1960

av Conny Sernfalk, Wednesday, January 29, 2014, 23:08 (3941 dagar sedan) @ L-G Hamberg

Trevlig bild. Soptågen Tomteboda-Lövsta o.å.gick som sagt ibland med ånglok och detta ända in på 1970, det år då soptågstrafiken upphörde. Under 1969 kördes från vintern till sommaren ibland flera veckor i sträck med E2 1331 under perioder då "vanliga soptågsloket" T 23 113 var på huvudverkstad och det var brist på T 21. I oktober 1969 kom E 1195 till Hagalund nyreviderat. Vid årsskiftet 1969-70 förekom även E2 1457 från Gävle under en kortare tid,varefter det gick vidare till Krylbo och tjänstgöring där. Av N-loken övergick 1436 till växling i Halmstad under hösten. Efter avställning av 1441 kom 1167 i slutet av året från Gävle. N-lok uthyrdes ofta till gasverket vid denna tid. Intressant, tack Kjell, med uppgiften om SJ:s egen sopvagn. ( Hade tänkt fråga om denna vagn).

L-G

Helt korrekta uppgifter. jag skrev fel att E 1195 anlände 1970. Loket utgick från Östersund 1969-10-08 till Hagalunds lokstation enl. mina anteckningar. Även N 1442 fanns i drift fram till 1970. andra N lok som tillhört distriktet (främst Hagalunds lokstation) var bl.a N 1302 (åtminstonde i tjänst 1967) N 1301 avställdes redan 1957 men fanns kvar inom distriktet som Beredskapslok, N 1440 (okänt när loket ställdes av), N 643 (Var avställd redan 1954).
Juni 1955 hade Hagalunds lokstation följande driftånglok: E6 1710 och 1712 (flitiga i soptågen innan dom ställdes av (ca 1960?), S10 1726 och 1737 (ofta i persontågen på SLJ innan nedläggningen), K4 872, 972, 1159 och 1197. N 1243, 1301, 1302, 1436, 1440, 1441, 1442 och 1445.
Avställda inom distriktet var: N 643, N 1305, K4 1162, K4 1079, K4 1062, K4 1224, Ka 513, Ka 729 B 1038, B 1374, B 1083 (uppställd i Mariefreds lokstall), B4 1511, 1512, 1513.

Hittade just en lista som Stig Lundin presenterat i detta forum från ca 1960-02. Distriktet (som även inbegriper t.ex Uppsala)hade då följande driftånglok: B 1143, E2 951, 1044, 1331, J 1299, 1393, K4 1159, 1197, N 1302, N 1305, 1436, 1441 och 1442

Silverpilen 1960 - J 1299

av kjellgerik, Thursday, January 30, 2014, 15:07 (3940 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hittade just en lista som Stig Lundin presenterat i detta forum från ca 1960-02. Distriktet (som även inbegriper t.ex Uppsala)hade då följande driftånglok: B 1143, E2 951, 1044, 1331, J 1299, 1393, K4 1159, 1197, N 1302, N 1305, 1436, 1441 och 1442

I tråden [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=142059#p142096]Historiska tåget[/link] så finns en bild av J 1299. Någon som vet vid vilken lokstation detta lok hörde hemma? Kan inte påminna mig att jag sett det loket i Stockholmstrakten utom just i samband med Historiska tåget.

Silverpilen 1960 - J 1299

av Conny Sernfalk, Thursday, January 30, 2014, 19:32 (3940 dagar sedan) @ kjellgerik

Hittade just en lista som Stig Lundin presenterat i detta forum från ca 1960-02. Distriktet (som även inbegriper t.ex Uppsala)hade då följande driftånglok: B 1143, E2 951, 1044, 1331, J 1299, 1393, K4 1159, 1197, N 1302, N 1305, 1436, 1441 och 1442

I tråden [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=142059#p142096]Historiska tåget[/link] så finns en bild av J 1299. Någon som vet vid vilken lokstation detta lok hörde hemma? Kan inte påminna mig att jag sett det loket i Stockholmstrakten utom just i samband med Historiska tåget.

Loket tillhörde Uppsala lokstation då. 1964-06-25 erhöll loket beredskapsrevison / konservering och överfördes till beredskapsfordonsparken. Var första tiden uppställd i Uppsala. Därefter Knivsta lokhus.

/ Conny

Silverpilen 1960 - J 1299

av Ola Almquist, Friday, January 31, 2014, 00:46 (3940 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hittade just en lista som Stig Lundin presenterat i detta forum från ca 1960-02. Distriktet (som även inbegriper t.ex Uppsala)hade då följande driftånglok: B 1143, E2 951, 1044, 1331, J 1299, 1393, K4 1159, 1197, N 1302, N 1305, 1436, 1441 och 1442

I tråden [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=142059#p142096]Historiska tåget[/link] så finns en bild av J 1299. Någon som vet vid vilken lokstation detta lok hörde hemma? Kan inte påminna mig att jag sett det loket i Stockholmstrakten utom just i samband med Historiska tåget.


Loket tillhörde Uppsala lokstation då. 1964-06-25 erhöll loket beredskapsrevison / konservering och överfördes till beredskapsfordonsparken. Var första tiden uppställd i Uppsala. Därefter Knivsta lokhus.

/ Conny

Se även [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=54195]denna tråd[/link].

M.v.h.
Ola

Silverpilen 1960 - J 1299

av tobbe, Friday, January 31, 2014, 17:35 (3939 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

J 1299 har jag och min framlidne resekamrat medföljt på loket på dess sista resa
Alv -Visl dragen av Z 65 551 då vi frenetiskt skrapade fönster i hytten för att kunna se framåt i färdriktningen. Loket ankom på natten inkopplat i ett gt till Alv och kompisen sa direkt: Idag skall vi åka ånglok till Vislanda skroten....och så blev det. Loket var kortat Hgl- Alv f.v.b. Visl. En ganska omskakande resa då loket var nedkopplat för transporten. Sth har jag för mig 30-40 kmh varvid det tog lite längre till Vislanda än normalt. Härliga minnen från förr...........
tobbe

Silverpilen 1960

av Jan Frelin, Wednesday, January 29, 2014, 21:49 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/Silverpilen.jpg[/img]

E2 1331 med soptåget, "Silverpilen", på återgång från Lövsta till Tomteboda, passerar Sundbyberg 21 mars 1960. Ett av de få (enda?) tåg som ofta gick med ånglok i Stockholmstrakten under början av 60-talet, annars var det väl bara växling med N-lok som förekom.

Vad är det för hus i bakgrunden?

Silverpilen 1960 - Kvarteret Orgeln?

av Johan Vinberg, Thursday, January 30, 2014, 15:41 (3940 dagar sedan) @ Jan Frelin

[img]http://i267.photobucket.com/albums/ii315/kjellgerik/Silverpilen.jpg[/img]

E2 1331 med soptåget, "Silverpilen", på återgång från Lövsta till Tomteboda, passerar Sundbyberg 21 mars 1960. Ett av de få (enda?) tåg som ofta gick med ånglok i Stockholmstrakten under början av 60-talet, annars var det väl bara växling med N-lok som förekom.


Vad är det för hus i bakgrunden?

Det måste vara en av de nu rivna husen i Kvarteret Godset (idag ett 70--tals komplex med nedgångar till både T-bana och Pendeltåg). Eller kanske t.o.m i angränsande kvarteret Magasinet där vårdkolossen "Kronan" huserar?

Hilsen
Johan

Silverpilen 1960 - Kvarteret Orgeln?

av Kent A, Monday, February 03, 2014, 15:38 (3936 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Har nu konfererat med mina f.d kollegor i SBG och vi har konstaterat följande.
Huset som syns framför loket (med Anglian) låg i nuvarande kv Godset, tillsammans med de magasin som gav kvarteret dess namn.

Rakt över lokhytten (och bakåt) syns hörnhuset Rosengatan-Järnvägsgatan, och i förlängningen biblioteksbyggnaden på Järnvägsgatan 26

Beträffande Kronan (apotek, vårdcentral etc. etc.) så ligger den ju NNO om Sturegatan och kan inte synas på bilden. Däremot syns det bra på bilder av nya spårvägsbron över spårområdet (i Solna)

Silverpilen 1960

av L-G Hamberg, Thursday, January 30, 2014, 00:04 (3941 dagar sedan) @ kjellgerik

Intressanta uppgifter och tänka sig B-lok i Mariefred.

Provkörning av beredskapslok omfattade även återuppväckande av små tanklok. Således var N 643 ute och spökade i februari 1969 bl.a. med lite ballast för ett spårarbete i Spånga.

L-G

Silverpilen 1960

av NÖJ16, Thursday, January 30, 2014, 11:41 (3940 dagar sedan) @ L-G Hamberg

Rätt mycket av banvallen från Spånga till,typ,Åkermyntans Centrum finns kvar,även övergångar,perronger,och vid Schenkers stora lager verkar det finnas rester efter en växel,och lite längre fram något som liknar en banvaktarstuga......

Silverpilen 1960

av HJP, Thursday, January 30, 2014, 13:38 (3940 dagar sedan) @ NÖJ16

Rätt mycket av banvallen från Spånga till,typ,Åkermyntans Centrum finns kvar,även övergångar,perronger,och vid Schenkers stora lager verkar det finnas rester efter en växel,och lite längre fram något som liknar en banvaktarstuga......

****
Även banvaktstugan i Skälby, finns kvar. Numera i privat ägo.
Här en bild från Google maps.

[IMG]http://i58.tinypic.com/wt7ym9.jpg[/IMG]

Banvallen ligger i bakgrunden, nedanför en slänt.

Försökte länka, men det funkade inte.

HJP

Silverpilen 1960

av Nils-Bertil, Friday, January 31, 2014, 09:15 (3939 dagar sedan) @ HJP

Mycket spännande alltihopa. Jag växte upp på Brunnsgatan i Sub, så soptåget har jag studerat hur många gånger som helst som barn.
Precis framför vårt hus bytte Silverpilen från vänster till högerspår för att komma till Tomteboda.
I somras vid tågdagar i Landeryd fick jag lära mig att det var flera fd privatbanelok, E6, som drog soporna. Jag har alltid trott att det bara va
E2. Det tog 53 år att få lära mig det.
Finns det fler bilder på Silverpilen så vill jag gärna se dom.
Trevliga inlägg

Silverpilen 1960

av Anders Sandgren, Friday, January 31, 2014, 09:35 (3939 dagar sedan) @ Nils-Bertil

Trafikeringen sköttes av SWB så det är ju inte så märkligt att det var fd SWB-lok (t.ex E6) som fortsatte trafiken även sedan SJ tagit över SWB.
Sedan SJ tog över fanns det ju fler lok att välja på.