TGOJ korsning med 400 mm-bana vid Årby - signalen ur bruk då mörker råder (Signaler/säkerhet)
Vid Årby tegelbruk mellan Eskilstuna och Flen fanns en lastplats. I Christer Fredriksson och Eric Henrikssons kompendium om driftplatser vid OFWJ kan man på sid 133 -134 läsa att tegelbrukets 400 mm hästbana korsade TGOJ linje med hjälp av ett löst spårspann. Samt att det fanns T-semafor som säkrade spårkorsningen, och att semaforen i varje fall 1921 hade elektrisk belysning.
Bland Väg- och Vattens arkivhandlingar i Riksarkivet hittade jag följande skrivelse från 1950:
Tegelbruket skulle sluta med mörkerkörning på sitt rallspår, därför skulle signalen vara "ur bruk då mörker råder". Ljuset i signalen skulle också tas bort. Detta måste rimligen syfta på T-semaforen; det är högst osannolikt att det fanns någon separat signal för smalspåret.
Är inte detta lite konstigt? Även om varken hästbanan eller det normalspåriga sidospåret vid lastplatsen trafikerades i mörker borde signalen vara belyst. Det kunde ju t ex tänkas att man efter växling på platsen glömt återställa lastspårsväxeln och att signalen därför även när mörkret föll visade "stopp"? Eller att sågverket glömt ta bort sitt spårspann från TGOJ-spåret (men antagligen fanns ingen förregling mellan spårspannet och ställbocken, något som dock hade varit möjligt att ordna).
Om en station är stängd och ingen trafik förekommer på banan får huvudsignaler förvisso vara släckta, men så var det ju inte vid Årsta - TGOJ-tågen slutade inte rulla bara för att solen gick ned!