TGOJ Bergsmannen (Järnväg allmänt)

av Eric Henriksson, Tuesday, February 25, 2014, 10:03 (3960 dagar sedan)

Satt under gårdagen i Stadsmuseumet och skannade bland annat dessa fotografier, Det är en serie på 98 bilder som togs av Fotografen Rolf Bergström på uppdrag för TGOJ:s personaltidning Konduktörsposten där ett reportage skulle göra om att resa med Bergsmannen. Här kommer 14 av dessa fotografier

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

/Eric i Ä-tuna

TGOJ Bergsmannen

av Gunnar Olson, Tuesday, February 25, 2014, 10:34 (3960 dagar sedan) @ Eric Henriksson

[image]

Intressanta bilder! Andraklassfåtöljerna på ovanstående bild känner jag inte igen från mina resor med X20 1980 och åren före. Fåtöljerna på bilden ser ganska bekväma ut, men de jag minns var inte det. Bland annat saknades stoppning i ryggstödet, som dessutom lutade ganska kraftigt. Med andra ord fick man känna att man hade en rygg. Senare fick X20 fåtöljer av B3-typ. Dessa var betydligt bekvämare. Enligt vad jag har förstått byttes senare till bussfåtöljer. Dessa fordon tycks alltså haft minst fyra olika slags stolar i andra klass.

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 25, 2014, 12:08 (3960 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Bergsmannen, Yoa 104, var verkligen ett statuståg från början med bekväma fåtöljer i både 1:a som 2:a klass. Jag åkte ofta med dessa tåg från det att de levererades och åren därefter så länge de var i drift. Efter ankomst till Cst så gick de en sväng till Örebro via Vås och tillbaka som som persontåg åter till Et på kvällen. En annan började i Et som Pt till Cst och åter som Bergsmannen på kvällen till Ludvika.
Motorvagnssettet övernattade i Kopparberg, Kpg, men hade hemstation Eskilstuna, Et.
För att köra dessa motorvagnar krävde facket att det skulle vara lokförare som körde dessa, trots att det var samma körutrustning som för Yoa 202. Anledning till detta var att de annonserades som persontåg, dvs Pt, och då skulle det vara lokförare som framförde dessa! Hade man annonserat dem som Y, så hade de fått framföras av rälsbuss-/motorvagnsförare enligt facket.

TGOJ Bergsmannen

av S-O Johansson, Tuesday, February 25, 2014, 20:29 (3959 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bergsmannen, Yoa 104, var verkligen ett statuståg från början med bekväma fåtöljer i både 1:a som 2:a klass. Jag åkte ofta med dessa tåg från det att de levererades och åren därefter så länge de var i drift. Efter ankomst till Cst så gick de en sväng till Örebro via Vås och tillbaka som som persontåg åter till Et på kvällen. En annan började i Et som Pt till Cst och åter som Bergsmannen på kvällen till Ludvika.
Motorvagnssettet övernattade i Kopparberg, Kpg, men hade hemstation Eskilstuna, Et.
För att köra dessa motorvagnar krävde facket att det skulle vara lokförare som körde dessa, trots att det var samma körutrustning som för Yoa 202. Anledning till detta var att de annonserades som persontåg, dvs Pt, och då skulle det vara lokförare som framförde dessa! Hade man annonserat dem som Y, så hade de fått framföras av rälsbuss-/motorvagnsförare enligt facket.

Trevlig bildserie men kan någon identifiera platserna närmare. Stålboga, Stockholm C och Eskilstuna S känns väl igen. Vilka fler är det? Arboga, Fellingsbro och Ludvika?
Det finns ingen bild på tåget mot Malmköping i Stålboga? Hade varit roligt att se.
Att det blev lokförare som körde Yoa104 och SJ Yoa2 kan bero på att dessa tåg till stor del ersatte tåg lokdragna tåg som ju redan kördes av dessa. Utarmning av tjänst då. Endast spekulation.

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 25, 2014, 20:36 (3959 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bergsmannen ersatte tidigare Yoa 202 på norra linjen Fv - La och nytt tåg Fv - Et samt ersatte ett loktåg Et - Cst!

Så det du skriver/antar har alltså ej spelat in vid val av förarkategori.

TGOJ Bergsmannen

av Lars Torsner, Sunday, March 02, 2014, 22:01 (3954 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bergsmannen, Yoa 104, var verkligen ett statuståg från början med bekväma fåtöljer i både 1:a som 2:a klass. Jag åkte ofta med dessa tåg från det att de levererades och åren därefter så länge de var i drift. Efter ankomst till Cst så gick de en sväng till Örebro via Vås och tillbaka som som persontåg åter till Et på kvällen. En annan började i Et som Pt till Cst och åter som Bergsmannen på kvällen till Ludvika.
Motorvagnssettet övernattade i Kopparberg, Kpg, men hade hemstation Eskilstuna, Et.
För att köra dessa motorvagnar krävde facket att det skulle vara lokförare som körde dessa, trots att det var samma körutrustning som för Yoa 202. Anledning till detta var att de annonserades som persontåg, dvs Pt, och då skulle det vara lokförare som framförde dessa! Hade man annonserat dem som Y, så hade de fått framföras av rälsbuss-/motorvagnsförare enligt facket.


Trevlig bildserie men kan någon identifiera platserna närmare. Stålboga, Stockholm C och Eskilstuna S känns väl igen. Vilka fler är det? Arboga, Fellingsbro och Ludvika?
Det finns ingen bild på tåget mot Malmköping i Stålboga? Hade varit roligt att se.
Att det blev lokförare som körde Yoa104 och SJ Yoa2 kan bero på att dessa tåg till stor del ersatte tåg lokdragna tåg som ju redan kördes av dessa. Utarmning av tjänst då. Endast spekulation.

Tackför en bildserie med hög nostalgifaktor. På frågan om var bilderna är tagna kan jag bidra med ett svar.Den elfte bilden i sviten är tagen inifrån föraränden på Yoa104 när den som expresståget MÄLARDALEN passerar Lundby station 11 km väster om Enköping i riktning mot Västerås. Spårets riktning på stationen är ca VNV eller ca 290 grader. Med tanke på skuggornas läge torde klockan vara 12:30-12:45, dvs MÄLARDALEN ligger rätt i tid. Det mötande D-loksdragna persontåget är nog försenat och skulle egentligen ha mött MÄLARDALEN i Enköping.
Året är tidigast 1956 då Yoa104 var nylevererad och Lundby stationshus precis ombygt som framgår av bilden. Kanske det är något eller några få år senare.
Hälsningar, Lars Torsner

TGOJ Bergsmannen

av Ola Almquist, Monday, March 03, 2014, 11:46 (3954 dagar sedan) @ Lars Torsner

Trevlig bildserie men kan någon identifiera platserna närmare. Stålboga, Stockholm C och Eskilstuna S känns väl igen. Vilka fler är det? Arboga, Fellingsbro och Ludvika?
Det finns ingen bild på tåget mot Malmköping i Stålboga? Hade varit roligt att se.
Att det blev lokförare som körde Yoa104 och SJ Yoa2 kan bero på att dessa tåg till stor del ersatte tåg lokdragna tåg som ju redan kördes av dessa. Utarmning av tjänst då. Endast spekulation.


Tackför en bildserie med hög nostalgifaktor. På frågan om var bilderna är tagna kan jag bidra med ett svar.Den elfte bilden i sviten är tagen inifrån föraränden på Yoa104 när den som expresståget MÄLARDALEN passerar Lundby station 11 km väster om Enköping i riktning mot Västerås. Spårets riktning på stationen är ca VNV eller ca 290 grader. Med tanke på skuggornas läge torde klockan vara 12:30-12:45, dvs MÄLARDALEN ligger rätt i tid. Det mötande D-loksdragna persontåget är nog försenat och skulle egentligen ha mött MÄLARDALEN i Enköping.
Året är tidigast 1956 då Yoa104 var nylevererad och Lundby stationshus precis ombygt som framgår av bilden. Kanske det är något eller några få år senare.
Hälsningar, Lars Torsner

Tack för detta. Det var inte så lätt att hitta bilder på moderniserade f.d. SWB-stationshus att jämföra med. Jag har inte lyckats identifiera stationerna där 9 och 10 är tagna heller. Var det 9 som skulle kunna vara Fellingsbro? Där fanns det inte plattformstak vad jag känner till. Bild 10 ser ut som Västerås C men siloanläggningar har haft en förmåga att byggas till och om. Just det utseendet den har på bilden har jag inte hittat.

M.v.h.
Ola

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Monday, March 03, 2014, 13:15 (3954 dagar sedan) @ Ola Almquist

No 10 är med största sannolikhet Västerås.
Är det inte värmeverkets torn i bakgrunden?

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Monday, March 03, 2014, 13:45 (3954 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det som stör mig på bild 9 är det tak som finnes ovanför F5-an. Mellan denna byggnads tak och plattformen finnes tydligen bara det spår som persontåget står på och på utsidan av bangården, som har ganska många spår, verkar det som öppen terräng. Detta gör att många möjliga stationer faller bort. Jämför man sedan tiden på klockan blir det ännu knepigare! Någon som har en Kommunicka från ca 1957?

TGOJ Bergsmannen

av Eric Henriksson, Monday, March 03, 2014, 14:45 (3954 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Kan det inte vara Frövi, hittade inte 1957 års kommunicka men i den från 1967 gör Bergsmannen uppehåll i Frövi mellan 08.03 - 08.15?

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Monday, March 03, 2014, 14:58 (3953 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Knappast tyvärr. Dock osvuret bäst!;-)

Där var det två tågspår mellan stationshus och plattformen samt plattformstak på båda plattformarna som dessutom var bredare än denna.

Jag var ibland inne på att det skulle kunna vara Fagersta C, men då skulle fotot vara taget senare.

TGOJ Bergsmannen

av Eric Henriksson, Monday, March 03, 2014, 15:11 (3953 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Knappast tyvärr. Dock osvuret bäst!;-)

Där var det två tågspår mellan stationshus och plattformen samt plattformstak på båda plattformarna som dessutom var bredare än denna.

Jag var ibland inne på att det skulle kunna vara Fagersta C, men då skulle fotot vara taget senare.

Vad tror du om Åkers Styckebruk då? Det blir min gissning då

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Monday, March 03, 2014, 15:43 (3953 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Visst är det "Åkers"! Taket ovan F5-an är ju plattformstaket!

TGOJ Bergsmannen

av ArneO, Tuesday, February 25, 2014, 23:05 (3959 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Intressanta bilder! Andraklassfåtöljerna på ovanstående bild känner jag inte igen från mina resor med X20 1980 och åren före. Fåtöljerna på bilden ser ganska bekväma ut, men de jag minns var inte det. Bland annat saknades stoppning i ryggstödet, som dessutom lutade ganska kraftigt. Med andra ord fick man känna att man hade en rygg. Senare fick X20 fåtöljer av B3-typ. Dessa var betydligt bekvämare. Enligt vad jag har förstått byttes senare till bussfåtöljer. Dessa fordon tycks alltså haft minst fyra olika slags stolar i andra klass.

Som jag minns mina resor med Yoa104 så var det dessa bekväma säten. I Yoa202 var stolarna som du beskriver - obekväma. Samma typ satt i TGOJ:s Bo1. (om jag minns rätt)

TGOJ Bergsmannen!Varför denna överskrift?

av Spylikeme, Tuesday, February 25, 2014, 17:12 (3959 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Tänk så civiliserat samhälle vi hade då.
Inga mobiltelefoner,inga datorer,respektabla personer,inga stökiga personer,några som läste tidningar,några rökte och diskuterade saker och alla visade respekt för varandra.

TGOJ Bergsmannen!Varför denna överskrift?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 25, 2014, 17:16 (3959 dagar sedan) @ Spylikeme

Snabb-Persontåget Ludvika - Kopparberg - Frövi - Arboga - Eskilstuna - Stockholm hette BERGSMANNEN

TGOJ Bergsmannen!Varför denna överskrift?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 25, 2014, 17:43 (3959 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tilläggs kan att snabb-persontåget BERGSMANNEN tillkom efter ASEA och Ludvika stads önskemål om snabbare förbindelser med Stockholm. TGOJ ställde direkt upp och beställde dessa motorvagnar som var under utveckling. SJ hade inga möjligheter då att tillmötesgå dessa önskemål. Samtidigt kunde SJ lösgöra sitt motorvagnståg som gick i MÄLARDALEN, vilken alltså kom att köras med TGOJ Yoa 104, dvs BERGSMANNENS motorvagnssett fortsatte som MÄLARDALEN.
BERGSMANNEN bemannades helt med TGOJ personal.
Då SJ senare insatte direkta motorvagnståg Ludvika-Tillberga-Västerås-Stockholm upphörde BERGSMANNEN att gå.

TGOJ Bergsmannen!Varför denna överskrift?

av s svensson, Tuesday, February 25, 2014, 20:20 (3959 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det fanns också tåg som kallades "Stålmannen"
Troligen var det två omlopp varvid Bergsmannen vände i Stockholm till Stålmannen (Et) och tvärtom.

TGOJ Bergsmannen

av Jan Frelin, Tuesday, February 25, 2014, 22:00 (3959 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Fascinerande att se att det bolmas friskt!

TGOJ Bergsmannen - kaffekannan?

av Anders Nordebring, Tuesday, February 25, 2014, 23:35 (3959 dagar sedan) @ Eric Henriksson

[image]

Tillhör den kaffekanna som syns på bilden en TGOJ-servis? Skulle någon sådan kanna isåfall finnas bevarad?

TGOJ Bergsmannen - Pentry?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, November 29, 2016, 10:01 (2952 dagar sedan) @ Anders Nordebring

[image]

Hade Yoa104 något pentry, liknande de som fanns på Yoa2?
(jag hittar ingen planritning på Y0a104 på nätet, finns kanske i boken om elektriska motorvagnar?)

/TKO

TGOJ Bergsmannen

av Magnus H, Wednesday, February 26, 2014, 18:21 (3958 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Fina tidsdokument!

Vilket år är bilderna tagna?

TGOJ Bergsmannen

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 26, 2014, 18:53 (3958 dagar sedan) @ Magnus H

Troligen under perioden 1956-58.

TGOJ Bergsmannen

av Nicke nyfiken, Wednesday, February 26, 2014, 19:02 (3958 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var kanske inhyrd TR personaal som skötte serveringen ombord, mackorna ser urläckra ut, mumms.

Sö´tälje C!

av Bobo L, Monday, November 28, 2016, 21:15 (2952 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Aaaah! Södertälje Central! Eller Sö´tälje Mall som det väl heter nu?

[image]

Sö´tälje C!

av Christer Fredriksson, Monday, November 28, 2016, 21:18 (2952 dagar sedan) @ Bobo L

Är inte detta Arboga?

TGOJ Bergsmannen

av 53 Wadsten, Tuesday, November 29, 2016, 03:58 (2952 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Klassisk väntsal från 60-talet, bag, resväskor utan hjul, EFA-boxar, rökande man i hatt. Bilden borde vara tagen på Stockholm C.