Bergsmannen, Yoa 104, var verkligen ett statuståg från början med bekväma fåtöljer i både 1:a som 2:a klass. Jag åkte ofta med dessa tåg från det att de levererades och åren därefter så länge de var i drift. Efter ankomst till Cst så gick de en sväng till Örebro via Vås och tillbaka som som persontåg åter till Et på kvällen. En annan började i Et som Pt till Cst och åter som Bergsmannen på kvällen till Ludvika.
Motorvagnssettet övernattade i Kopparberg, Kpg, men hade hemstation Eskilstuna, Et.
För att köra dessa motorvagnar krävde facket att det skulle vara lokförare som körde dessa, trots att det var samma körutrustning som för Yoa 202. Anledning till detta var att de annonserades som persontåg, dvs Pt, och då skulle det vara lokförare som framförde dessa! Hade man annonserat dem som Y, så hade de fått framföras av rälsbuss-/motorvagnsförare enligt facket.