Tysk pannexplosion (Arkiv/forskning/litteratur)

av J Hjelm @, Saturday, October 11, 2008, 23:03 (5996 dagar sedan)

Jag har en gång sett en bild på ett tyskt ånglok som råkat ut för en pannexplosion så att endast ramverket återstod.

Om någon kan tipsa om var jag kan hitta denna bild vore jag tacksam. En snarlik bild från någon annan olycka går också bra.

Tysk pannexplosion

av Dag Bonnedal @, Sunday, October 12, 2008, 00:00 (5996 dagar sedan) @ J Hjelm

Vet inte riktigt vilken pannexplosion du avser.
Den senaste och väl så allvarliga i Tyskland var med snälltågsloket BR 01 516 där pannan exploderade på grund av för lågt vattenstånd den 27 nov. 1977. Åtta döda.
Länk men ingar bra helhetsbilder.


BR 01 516
Rätt långt ned på sidan.

Dag B

Tysk pannexplosion

av Bertil Bengtsson, Sunday, October 12, 2008, 09:45 (5996 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Av de döda vid den tyska pannexplosionen var naturligtvis lokpersonalen. Den ene återfanns på perrongtaket, den andre återfanns inte överhuvudtaget - inte till någon del, alltså!
Berra

Tysk pannexplosion

av J Hjelm, Sunday, October 12, 2008, 13:50 (5995 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det är denna jag avser...

Synd att det inte fanns någon översiktsbild.

Tysk pannexplosion

av AndersC, Linköping, Sunday, October 12, 2008, 13:53 (5995 dagar sedan) @ J Hjelm

Finns en tysk DVD som behandlar loktypen 01.5 däri redogörs rätt grundligt om just denna pannexplosion faktiskt med både grafik och flera bilder.

Mvh

AndersC

Tysk pannexplosion

av Mikael Blom, Jönköping, Sunday, October 12, 2008, 14:54 (5995 dagar sedan) @ J Hjelm

Lite mer finns här.

Scrolla till den nedre halvan av sidan.

/Micke

Tysk pannexplosion

av Anders Sandgren, Sunday, October 12, 2008, 15:17 (5995 dagar sedan) @ Mikael Blom

Intressant läsning.
Om jag förstod historien rätt så hade lokpersonalen först torrkokt en 03'a så att smältpluggarna släckt fyren. Sedan (efter en bit med en diesel) fått en 01'a och pga förseningen struntat i vattentagning (men meddelat trafikledningen att man tagit fullt varför extra stopp för vattentagning uteblev) och sedan kört torrt i pannan vilken blåste ur fyrboxen när tåget bromsade och vattnet genom detta flyttades framåt och blottade densamma och hela pannan lättade. De körde dock inte mer lok sedan. Ansvarskännande på samma sätt som syntes i andra östländer.
Synd om de som blev drabbade bara.

Tack till alla...

av J Hjelm, Sunday, October 12, 2008, 23:20 (5995 dagar sedan) @ Mikael Blom

...för bra information.

Engelska pannexplosioner.

av Krister P, Sunday, October 12, 2008, 00:15 (5996 dagar sedan) @ J Hjelm

Här är två bilder på engelska pannexplosioner som drabbade North Eastern Railway (NER).

Detta är NER 218 som råkade ut för en pannexplosion 27 juli 1875 vid Holbecks station. Bilden är tagen efter det att loket har flyttats till NER verkstad i Leeds.
[image]


Och här har vi NER 510 efter en explosion i Alne.
Många bitar från pannan flög vida omkring och den mest avlägsna biten hittades 165 meter från vattentaget där loket stod och tog vatten när explosionen inträffade.

[image]

Engelska pannexplosioner samt svenska

av Anders Sandgren, Sunday, October 12, 2008, 01:05 (5996 dagar sedan) @ Krister P

Den här finns på wiki. Även detta ett engelskt lok.
[image]

På Eksjö Museum (www.eksjomuseum.se tror jag) finns bilder på NOJ 1 Hultenheim's luftfärd (efter landningen) 8/4-1902.

Finns bilder på andra svenska dylika händelser?

De jag känner till är:
- KHJ "Wasp" 1855(?)
- SJ Ä/Qä 510 "Jemtland" 1898
- NOJ 1 "Hultemheim" 1902
- Stockhoms gasverk 1929?
Jag har någon mer i bakhuvudet ytterligare, men det är nog tyvärr fler.

GDJ NECKEN

av BD, Sunday, October 12, 2008, 11:56 (5995 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har någon mer i bakhuvudet ytterligare, men det är nog tyvärr fler.

GDJ NECKEN

Locomotive boiler explosions

av Dag Bonnedal @, Sunday, October 12, 2008, 17:02 (5995 dagar sedan) @ BD

Jo, klart intressant.
Man kan ju annars vara lite skeptisk mot böcker om olyckor, kan bli kvällstidningsjournalistik av det hela, men inte här. Den här har ett klart "Red for Danger"-upplägg.

I England hade man under större delen av 1800-talet ett flertal lokpannexeplosioner per år! Även omräknat per ånglok så låg Sverige en storleksordning lägre. Och som sas nedan så var flertalet exploderade pannor i Sverige av Engelskt ursprung.

Men boken beskriver också problemen, på 1850-60-talen så hade loken enkla säkerhetsventiler med vingmutter på hävarmen för att enkelt kunna justera samt SAKNADE MANOMETER! Inte att undra på att trycket blev för högt emellanåt.

Lite senare kom olyckor p.g.a. bristande underhåll att dominera. Man tänker inte på problemet att besiktiga en panna invändigt på den tiden. En oljig trasa i änden på en pinne antändes och stacks in i pannan. Och i ljuset från den sotiga lågan skulle man försöka bilda sig en uppfattning om pannan tänkte spricka snart!?!

Det var lätt för överheten att skylla på illvillig lokpersonal, men det var inte bara där problemen låg.

Dag B

Locomotive boiler explosions

av Anders Sandgren, Sunday, October 12, 2008, 22:11 (5995 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Någonstans har jag sett noterat om svensk järnväg som fick bygga om sina engelskbyggda lok för att de skulle godkännas här. Bl.a tror jag att svenska myndigheter ganska tidigt krävde dubbla säkerhetsventiler vilket inte alla engelskbyggda hade. Det kan ju även vara så att exportlok (vem skiljer på sverige eller swaziland eller så?) byggdes litet enklare än även vad dåtida engelska kraven var. De byggnadsentreprenörer (ofta engelska då) mfl som köpte in de tidiga loken var nog inte alltid intresserade av säkerhetsreglementet. Manometer kan även varit 'extra tillbehör' liksom en del andra i modern tid självklara saker. Smältpluggen är nog en modernare historia som standard även om jag tror att uppfinningen som sådan är gammal (Trevithick rentav? Hans ångbil från 1803 torrkokade och brann upp vad jag minns, man lär av misstagen).

Äldre säkerhetsventiler var ju inte heller 'tamperproof', även om Piratens berättelse om lokföraren Serrman som gick miste om medalj för inkörd försening pga eldarens indiskretion om matlådan på säkerhetventilens spak nog får räknas om skröna. Eller?

GDJ NECKEN

av Anders Sandgren, Sunday, October 12, 2008, 13:57 (5995 dagar sedan) @ BD

När inträffade den?
F:ö verkar alla dessa lok (utom gasverksloket) vara av engelskt (okänd? engelsk för Wasp, Fairlie för NOJ 1, Beyer & Peacock för de båda andra) ursprung. Något svenskbyggt lok som rönt detta öde?

GDJ NECKEN

av Kristoffer Johansson, Sunday, October 12, 2008, 15:46 (5995 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har hört något om att ett B lok eller en B loks panna skulle ha exploderat inne på en verkstad. Någon som vet mer?

Diverse

av BD, Sunday, October 12, 2008, 17:19 (5995 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Jag har hört något om att ett B lok eller en B loks panna skulle ha exploderat inne på en verkstad. Någon som vet mer?

Genom att luft fanns innesluten uppe i domen på en F-lokspanna som vattenprovtrycktes och att pinnskruvarna brast slungades domlocket med stor kraft upp i taket på pannverkstaden i Örebro. Ingen egentlig skada uppstod och det hävdades att pannan hade varit ordentligt avluftad innan provtryckningen.
Kanske det är den händelsen för mer än 75 år sedan som avses?
Att "saker har hänt" vid provtryckning med enbart vatten brukar aldrig komma ut.
För ca 100 år sedan skrotades en del pannor tillverkade av Motala av plåt från Motala p g a att plåten var skör och sprack på en panna under revision i Örebro.
En tid stod många A- och G-lok (äldsta typerna) med pannor tillverkade av stålplåt avställda p g a bräckor i pannplåten. Andra lok med pannor av puddelplåt hade inga problem.
Någon som vill/kan göra en sammanställning av statistiken så vi får en uppfattning om hur många lok det rörde sig om?

Diverse

av Hans Olov Frisk @, Ödmården, Sunday, October 12, 2008, 19:15 (5995 dagar sedan) @ BD

En fundering.

"Puddelplåt" = gjuts i formar med färdig tjocklek ? Får samma egenskaper som järn? dvs usel draghållfasthet ? Någon som kan upplysa en i frågan ?

VH Frisken

Diverse

av Staffan Granath, Sunday, October 12, 2008, 20:40 (5995 dagar sedan) @ Hans Olov Frisk

En fundering.

"Puddelplåt" = gjuts i formar med färdig tjocklek ? Får samma egenskaper som järn? dvs usel draghållfasthet ? Någon som kan upplysa en i frågan ?

VH Frisken

huvudsakligen var det väl att man kunde ersätta träkolet med stenkol och använda malm med högre fosforhalt.
puddling-metodens största framsteg inom järnframställningen var nog dock att den fick en jämnare kvalitet och alltså skapade bättre förutsättningar för en bra valsning till plåt.

naturligtvis slår den inte stålplåt av god kvalitet, men då i stålets barndom med ojämna tillverkningsresultat och brottstyrka kan den ha haft fördelar framför ex. liknande träkolsbaserade metoder.

(en översiktlig bild av metoden, en fördjupning i metallurgi överlåter jag åt expertisen:-D )
järnplåt var väl visserligen sprödare och med lägre draghållfasthet men t.ex i transformatorkärnor med kontinuerliga vibrationer är järnplåten mindre benägen att spricka vid höga temperaturer.

Engelska pannexplosioner samt svenska

av KM, Sthlm, Monday, October 13, 2008, 00:59 (5995 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ä 510 - var det då (i Skåne?) som en matarventil på sidan av rundpannan stack iväg o tog med sej en bra bit av plåten = sadeltanken slets av o loket stjälpte.

Engelska pannexplosioner samt svenska

av BD, Monday, October 13, 2008, 06:45 (5995 dagar sedan) @ KM

Ä 510 - var det då (i Skåne?) som en matarventil på sidan av rundpannan stack iväg o tog med sej en bra bit av plåten = sadeltanken slets av o loket stjälpte.

Redan uppräknad här ovan.

Finns bilder på andra svenska dylika händelser?

De jag känner till är:
- KHJ "Wasp" 1855(?)
- SJ Ä/Qä 510 "Jemtland" 1898
- NOJ 1 "Hultemheim" 1902
- Stockhoms gasverk 1929?

Svenska pannexplosioner - förolyckade?

av Anders Sandgren, Monday, October 13, 2008, 08:45 (5995 dagar sedan) @ BD

Vilka konsekvenser fick de svenska olyckorna räknad i omkomna/skadade?
För NOJ 1 kom man lindrigt undan då ingen befann sig på loket när det lättade. Skelettskador (avslagna ben pga att slipers som NOJ1 stod på, det stod utan boggierna enl uppgift) samt en pannplåtslagare som arbetade i loket bredvid aldrig återkom pga chock. Sen kan man undra hur den person som troligen glömde blindpackningarna i manometer & säkerhetventil mådde.
Vilka konsekvenser fick de andra olyckorna?

förintad släkting?

av Staffan Granath, Tuesday, October 14, 2008, 10:46 (5994 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilka konsekvenser fick de svenska olyckorna räknad i omkomna/skadade?
För NOJ 1 kom man lindrigt undan då ingen befann sig på loket när det lättade. Skelettskador (avslagna ben pga att slipers som NOJ1 stod på, det stod utan boggierna enl uppgift) samt en pannplåtslagare som arbetade i loket bredvid aldrig återkom pga chock. Sen kan man undra hur den person som troligen glömde blindpackningarna i manometer & säkerhetventil mådde.
Vilka konsekvenser fick de andra olyckorna?

när vi ändå är inne på ämnet misslyckade vattenkokningar dök det upp en sak i hjärnan.
jag har i farfars anteckningar uppgifter om en avlägsen släkting (förare/eldare/annat ?) som skall ha omkommit av att ett rör eller liknande brast och skållade honom till livets förlust :-( .

inga närmare uppgifter men lite ledtrådar;

- skrivet omkring 1905 och verkar avse en nyligen inträffad sak.
- släkten har "hållit till" i området bollnäs upp mot ånge, härnösand samt DHdJ.
- möjligen hetat erling.

jag har lite fobier för att gå in i ett ånglok med detta i bakhuvudet :-P , skulle vara skönt att få det bekäffat eller demetrat :-|

hälsar en avlägsen släkting till den eventuelle uti horndal:-D

förintad släkting?

av Staffan Granath, Wednesday, October 15, 2008, 06:34 (5993 dagar sedan) @ Staffan Granath

när vi ändå är inne på ämnet misslyckade vattenkokningar dök det upp en sak i hjärnan.
jag har i farfars anteckningar uppgifter om en avlägsen släkting (förare/eldare/annat ?) som skall ha omkommit av att ett rör eller liknande brast och skållade honom till livets förlust :-( .

Kanske skulle det framgått bättre att om någon här på forumet har någon uppgift som skulle kunna stämma in på händelsen.

tyvärr kanske det var en alltför vanlig händelse och inte närmare dokumenterad:-(

med förhoppningar från horndal:-)

Engelska pannexplosioner samt svenska

av KM, Sthlm, Monday, October 13, 2008, 13:53 (5994 dagar sedan) @ BD

Ä 510 - var det då (i Skåne?) som en matarventil på sidan av rundpannan stack iväg o tog med sej en bra bit av plåten = sadeltanken slets av o loket stjälpte.


Redan uppräknad här ovan.

Visst. Finns t o m artikel med foto i nån gammal TÅG.

Kjeleksposjoner i Norge

av Henrik B., Monday, October 13, 2008, 19:17 (5994 dagar sedan) @ KM

Hei!

Mye interessant og lærerikt her. Jeg har lyst til å bidra med litt fra Norge:

I Norge er det tre kjente kjeleksplosjoner. Den første fant sted i 1888 ved Strømmen, omtrent to mil øst for Oslo. Loket - Hovedbanens lok nummer 11 fra 1861 - gikk som nummer to retning Oslo. Kjelen sprakk i en naglerad i underkant av kjelen. Eksplosjonen som fulgte førte til at loket lettet fra skinnegangen. Koplingen til toget ble slitt av, mens koplingen til loket foran holdt. Loket svingte om koplet foran og landet oppned oppe på loket foran. Dette var ikke mer skadet at det kunne kjøre for egen hjelp til verksted med det andre loket liggende. Årsaken til eksplosjonen skal ha vært måten de gamle kjelene var bygd med enkle naglerader og kjelplatene liggende oppe på hverandre og ikke mot hverandre med lasker. Med den gamle måten å bygge kjeler på oppnådde man stadig jobbing i området ved de langsgående skjøtene i rundkjelen ved oppfyring og avkjøling.

Den neste kjeleksplosjonen inntraff i 1920 på den smalsporte Nestun-Osbanen (750 mm) utenfor Bergen. Kjelen til malletloket "Bjørnen" (NOBs lok hadde ikke nummer) eksploderte like før togavgang fra Nestun. Årsaken her var tæringer langs en av de langsgående skjøt i kjelen. At kjelen på loket ikke var helt tipp-topp stand var nok noe de må ha visst siden et av de andre lokene var hensatt i påvente av ny kjel på samme tidspunkt. "Bjørnen" fikk ny kjel og var i drift til 1935 da NOB ble nedlagt. Ingen av lokene ble bevart, men noen gods- og personvogner havnet hos UHB og overlevde frem til 1960 da også den ble nedlagt. To personvogner fra NOB er bevart på jernbanemuseet på Hamar.

Den siste kjeleksplosjonen finnes det ikke så mye opplysninger om. Den skjedde under annen verdenskrig. Norge var på den tiden okkupert av Tyskland. I noen grad ble tyske jernbanefolk i tysk tjeneste brukt for å få jernbanedriften til å fungere. Kanskje kan det tenkes at det har vært slike involvert og at det passet dårlig for tyskerne at årsaken skulle bli kjent?


Beste hilsen Henrik B

Kjeleksposjoner i Norge

av Dag Bonnedal @, Monday, October 13, 2008, 20:44 (5994 dagar sedan) @ Henrik B.

[image]

...
Den neste kjeleksplosjonen inntraff i 1920 på den smalsporte Nestun-Osbanen (750 mm) utenfor Bergen. Kjelen til malletloket "Bjørnen" (NOBs lok hadde ikke nummer) eksploderte like før togavgang fra Nestun. Årsaken her var tæringer langs en av de langsgående skjøt i kjelen. At kjelen på loket ikke var helt tipp-topp stand var nok noe de må ha visst siden et av de andre lokene var hensatt i påvente av ny kjel på samme tidspunkt. "Bjørnen" fikk ny kjel og var i drift til 1935 da NOB ble nedlagt...

Beste hilsen Henrik B

Tack för en bra sammanfattning.
Om enkla överlappsskarvar brukar, som du skriver, dessa sammanfattas med att de var farliga och därför har man frångått dem.
Det är inte riktigt så enkelt. Avgörande är att man måste förbocka plåtkanterna så att runpannan blir cirkulär och nitarna därmed inte pekar radiellt. Detta är lite svårt att se på en befintlig panna. Och kan därmed locka pannbyggare att ta den enkla vägen och lägga pannsvepet i spiralform. Med det resultat du talar om. Man ser tydligt rivkanten utmed nitarna på Björnens panna ovan

I Mariefred jobbar vi just nu med det enda existerande systerloket till Björnen, nämligen Kosta-Lessebo järnväg nr. 2 Lessebo. Och pannan är byggd på samma sätt, men med skarven gjord som på bilden nedan. Den pannan, byggd 1892 är just godkänd för originaltryck.
Även Brigadloken t.ex. Emsfors med flera. har denna typ av skarv.

[image]

JEMTLAND- Vad är MBJ 7

av Ulf Diehl, Tuesday, October 14, 2008, 12:10 (5993 dagar sedan) @ BD

Vad är MBJ 7 för lok ? Okänt för mig.
Ulf Diehl

MBJ 7 ägdes av tre banor

av BD, Tuesday, October 14, 2008, 14:31 (5993 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Loket var byggt av Atlas och var antagligen av Hohenzollerntyp.
I och med SJ övertagande av MBJ kom 1/3 i SJ ägo.
Lokets panna förorsakade problem och slutligen när loket var isärtaget på SJ huvudverkstad kom delägarna överens om skrotning.
Är osäker på vilka de två andra banorna var men vill minnas från skrivelserna att HHJ var en.
I SJ årsberättelser finns säkert de andra banornas namn angivna.

MBJ 7 ägdes av tre banor

av Ulf Diehl, Tuesday, October 14, 2008, 16:12 (5993 dagar sedan) @ BD

Loket var byggt av Atlas och var antagligen av Hohenzollerntyp.
I och med SJ övertagande av MBJ kom 1/3 i SJ ägo.
Lokets panna förorsakade problem och slutligen när loket var isärtaget på SJ huvudverkstad kom delägarna överens om skrotning.
Är osäker på vilka de två andra banorna var men vill minnas från skrivelserna att HHJ var en.
I SJ årsberättelser finns säkert de andra banornas namn angivna.

Vid studium av "Ånglok tillverkade i Sverige" och Priedits "Industrilok i Skåne-Malmöhus län" återfinns Atlas 21/1892 "Kjeflinge" för Kjeflinge Sockerbruk även benämnd MBJ 7. Samägt av Sockerbruket, LaKJ, LKJ och MBJ. Skrot 1904. Sannolikt är loket likt Storviks "Hammarby" dvs av Hohenzollerntyp med cylindrarna mellan drivaxlarna. Intressant är att Holmgren undviker benäömningen MBJ 7 i sina böcker.

JEMTLAND och övriga Ä/Qä

av Anders Sandgren, Tuesday, October 14, 2008, 15:34 (5993 dagar sedan) @ BD

Loken var tydligen i dåligt skick vid denna tid. En notering kan vara att det v ar de äldsta loken som klarade sig längst. 508 står som slopad 1897, 509-10 1898. 503 kom att vara i drift längst genom att sen såldes 1903, 505-506 slopades 1906 (506 överlevde på Jvm). De tre lok som var byggda på 1870-talet skrotades först.
I en tidigare tråd fanns uppgifter om problem med A-lokens pannor som var byggda på sent 1860-tal och början 1870-talet. Flera stod tidigt avställda och fick nya pannor av Belpairetyp (Ab). Jag har något minne av plåtproblem i och med ny produktionsteknik som drabbade A-loken. Kan även de sena Ä-lokens varit behäftade med sämre pannor? 510 verkar ha lidit av materialfel.
Loken kan även ha varit sämre skötta under tiden på SJB. 510 genomgick revision (tubbyte) direkt efter övertagandet.
Eller var det bara så att de äldre loken hade fått nya pannor (505 verkar ha en NoH-byggd panna vid inventeringen, panna 490) och därmed hade bättre pannor än de tre senare byggda loken. Vad har 506/Thor idag?

JEMTLAND och övriga Ä/Qä

av Ulf Diehl, Tuesday, October 14, 2008, 20:17 (5993 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Pannan saknar pannummer (skall väl vara 491) men har följande inskription:
31/8 88 rev
1/6 95 rev I
10/12 03 rev V
Enligt notat 080920
Ulf Diehl

SJ pannummer 490-492

av Stig Lundin, Wednesday, October 15, 2008, 00:23 (5993 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Pannan saknar pannummer (skall väl vara 491) men har följande inskription:
31/8 88 rev
1/6 95 rev I
10/12 03 rev V
Enligt notat 080920
Ulf Diehl

Tre av Qä-loken hade pannor i SJ pannummerserie:
Qä 505, panna 490, tillverkad av NoH, slopad 040212
Qä 506, panna 491, tillverkad av NoH, slopad 060922
Qä 507, panna 492, tillverkad av Atlas 155 1891, slopad 031205
/Stig Lundin

SJ pannummer 490-492

av Anders Sandgren, Wednesday, October 15, 2008, 09:06 (5993 dagar sedan) @ Stig Lundin

Man kan då anta att de tre nyare loken 508-510 hade sina originalpannor från 1870-talet varför de var i sämst skick när de kom till SJ från SJB och därför skrotades rätt omgående 1897-98.
507 såldes 1903 vidare och kom bl. a till HRRJ. 506 Thor har varit kall ganska länge nu. Något att sätta fart på för växlingen runt Jvm?

JEMTLAND

av Jan Frelin, Wednesday, October 15, 2008, 20:47 (5992 dagar sedan) @ BD

Det ser ut som sadeltanken höll ihop pannan?

[image]

Man lærer så lenge man lever!

av Henrik B, Tuesday, October 14, 2008, 23:14 (5993 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Da lærte jeg noe nytt. Interessant at Kosta-Lessebo järnväg nr. 2 Lessebo har orginlakjel bygd på denne måten. Ikke minst at det fremdeles kan brukes. Det virker som kjeler kan bli riktig gamle bare de stelles og følges opp ordentlig. Blir spennende når loket blir driftsklart igjen. Da får jeg komme bort og se. Jeg kjører sporvogn noen dager på Djurgården hvert år og da er det bare en trivlig ångbåtsresa til og fra Mariefred!


Beste hilsen Henrik B

Man lærer så lenge man lever!

av kurt möller, Tuesday, October 14, 2008, 23:49 (5993 dagar sedan) @ Henrik B

Välkommen till ÖSLJ i Mariefred när du får tid, Henrik - det var nog du och jag som pratade en liten stund inne i "försäljnings-vagnen" på Norrmalmstorg i somras...?!

Man lærer så lenge man lever!

av Hans Wicklund, Wednesday, October 15, 2008, 09:50 (5993 dagar sedan) @ Henrik B

Hej
Det bör väl dock noteras betr. Lessebo (1892) att stora och väsentliga delar av pannan är bytta.
Pannan har genomgått flera revisioner, senaste stora och dokumenterade genomfördes 1927 på Kalmar verkstad, då byttes fyrbox, främre pannsvep som utgör rökskåp och en mycket kort del av pannan samt främre tubplåt. Dessutom reviderades alla armaturfästen och övriga genomföringar på ytterfyrboxen. Någon gång senare (tyvärr odokumenterat) har ett oerhört snyggt byte av rundpannans botten utförts. Därför har loket två längsskarvar på pannan, original som Dag beskriver ovan på vänstersidan (sned omlott) samt en modern med utanpåliggande skarvstrimla (no. laske) med 2x2 nitrader på högersidan.
Bland bilderna här kan båda dessa skarvar ses.

Kjeleksposjoner i Norge

av Ola Almquist, Tuesday, December 09, 2008, 02:10 (5938 dagar sedan) @ Henrik B.

Nils Ahlberg skrev om Egendomliga lokpanneexplosioner i Signalen nr 31/1945 och 3/1949. Den sistnämnda innehåller en rättelse angående händelsen i Strömmen (uppges dock ha inträffat 1889), då han i den första artikeln erhållit uppgiften att det skulle ha varit i Eidsvold 1896. För övrigt innehåller denna artikel beskrivning av en holländsk (1868, Beyer, Peacock-lok besläktat med SJ litt. B) och en fransk (1935) pannexplosion.
Beträffande den norska explosionen hänvisas också till häftet Nordisk Järnbanetidskrift nr 11/1947. Loket som nr 11 landade på var nr 36 och en bild illustrerar det hela. Originalfotografiet skall enligt Ahlberg finnas i Järnvägsmuseums samlingar. Enligt det brev från Norge som Ahlberg erhållit antog man att det var p.g.a. vattenbrist i pannan som lok nr 11 drabbades av explosionen (man hade fyllt vatten i lok nr 36:s tender och satte tågsättet i rörelse för att kunna fylla 11:ans). Jag tvivlar dock inte på att Henrik B. har rätt, Ahlberg råkade ut för felaktiga uppgifter i samband med forskningen inför artiklarna.

Någonting om de två andra explosionerna i Norge står tyvärr inte.

M.v.h.
Ola