Ursäkta mig och för att jag ramlar in i diskussionen och dessutom på ett bananskal. Att jag även, just nu skulle titta in på forumet är helt otroligt! Det kan gå några månader mellan gångerna, men...
Jag är sedan tidigare medlem på forumet, jag brukar ta ’en titt’ lite då och då.
När jag idag fick se ’Ringstorp’ nämnas så vaknade jag (minst sagt).
Min morfar (Eric Clarin) var ’stins’ (stationsinspektor) i Ringstorp, en tjänst han fick efter att innan ha tjänstgjort i ’Öfverum och som stationsskrivare’.
Min mor och alla hennes fyra syskon är födda på Ringstorps station, detta åren 1912 och framåt.
Min morfar fick så småningom förflyttning och blev därefter stationerad som stins och på Gamleby station. Det var därifrån han gick i pension i början på 1940-talet.
Min mor har berättat mycket för mig och om livet på Ringstorps-station och när jag var barn. Om resorna med ’ankan’ och till skolan, en spårbunden, motoriserad farkost och som betedde sig likt en (dito) anka (i gångegenskaperna).
Det var inte heller några sötebrödsdagar, de levde på fattiggränsen.
Idag lever endast min mor och en moster.
Bäst att fråga dem om hur livet var innan de också tillhör historien.
Stationshuset i Ringstorp finns kvar än idag och som en relik. Om huset kunde berätta...
En fråga, ’var allt var bättre förr’? Nä, allt var inte bättre, men annorlunda.
/Gusse