Ringstorp, Höversby och Skravestad nedläggningsdagen den 26 september 1964. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Friday, September 26, 2014, 00:21 (3882 dagar sedan)

Ringstorp med tåg 476 från Linköping till Ringstorp och Björsäter bestående av UBFo3yp 1906 + YBo4p 672.
[image]

Höversby med tåg 407 från Linköping och Ringstorp till Björsäter bestående av UBFo3yp 1906 + YBo4p 672.
[image]

Tåg 479 från Björsäter och Ringstorp till Linköping bestående av YBo4p 672 + UBFo3yp 1906 gör uppehåll vid den oannonserade hållplatsen Skravestad mellan Greby och Ringås.
[image]

Samtliga bilder tagna  av Freddie Andersson, Linköping.

Ringstorp, Höversby och Skravestad nedläggningsdagen den 26 september 1964.

av Patrik Eriksson, Friday, September 26, 2014, 01:57 (3882 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tack för intressanta foton. Du har möjligtvis inget foto från tunneln vid Höversby från ungefär samma tidsperiod?

Med vänlig hälsning
Patrik E

av Ingwar Åfeldt, Saturday, September 27, 2014, 16:54 (3880 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag tog ett antal bilder av och vid tunneln 1971 men kan just nu bara hitta bilden nedan.

[image]

M v h
Ingwar

av Farbror Mossa, Friday, September 26, 2014, 06:26 (3882 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Samtliga bilder tagna  av Freddie Andersson, Linköping.

Stort tack till er båda för dessa trevliga bilder!

av Nils-Eric Sääf, Friday, September 26, 2014, 07:02 (3882 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Har jag inte helt fel så fick hållplatskuren i Skravestad ett andra liv som slutstation i norra änden av RLJ museeibana under namnet Backasand.

av Niklas Adell, Saturday, September 27, 2014, 09:23 (3881 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Anar man inte Per-Olov själv på plattformen i Höversby?

av Nils-Eric Sääf, Saturday, September 27, 2014, 11:10 (3881 dagar sedan) @ Niklas Adell

Det gör du.

av Gusse, Saturday, September 27, 2014, 20:52 (3880 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Ursäkta mig och för att jag ramlar in i diskussionen och dessutom på ett bananskal. Att jag även, just nu skulle titta in på forumet är helt otroligt! Det kan gå några månader mellan gångerna, men...
Jag är sedan tidigare medlem på forumet, jag brukar ta ’en titt’ lite då och då.
När jag idag fick se ’Ringstorp’ nämnas så vaknade jag (minst sagt).
Min morfar (Eric Clarin) var ’stins’ (stationsinspektor) i Ringstorp, en tjänst han fick efter att innan ha tjänstgjort i ’Öfverum och som stationsskrivare’.
Min mor och alla hennes fyra syskon är födda på Ringstorps station, detta åren 1912 och framåt.
Min morfar fick så småningom förflyttning och blev därefter stationerad som stins och på Gamleby station. Det var därifrån han gick i pension i början på 1940-talet.
Min mor har berättat mycket för mig och om livet på Ringstorps-station och när jag var barn. Om resorna med ’ankan’ och till skolan, en spårbunden, motoriserad farkost och som betedde sig likt en (dito) anka (i gångegenskaperna).
Det var inte heller några sötebrödsdagar, de levde på fattiggränsen.
Idag lever endast min mor och en moster.
Bäst att fråga dem om hur livet var innan de också tillhör historien.
Stationshuset i Ringstorp finns kvar än idag och som en relik. Om huset kunde berätta...
En fråga, ’var allt var bättre förr’? Nä, allt var inte bättre, men annorlunda.

/Gusse

av Nils-Eric Sääf, Sunday, September 28, 2014, 07:25 (3880 dagar sedan) @ Gusse

" ANKAN" hade normalt sin hemvist mellan Klockrike- Borensberg. Hur den kunde framföras mellan LP-Ringstorp är en gåta. Ankan var en ELEKTRISK motorvagn och Ringstorp -banan var inte användbar till den vagnen. Det fanns ett dieselok MARIA som användes flitigt på Ringstorpbanan tills rälsbussarna kom dit. Maria inköptes av MÖJ 1934 och skrotades c:a 1955 Min far var " stins " i LAKVIK från 1955- och jag bodde där till 1961.Åkt mycket tåg på Smalspåret. Ringstorp station genomgick en stor renovering när det inköpts efter nerläggning. Höversby, Björsäter och Lakvik har kvar sin ursprungliga form medan mycket i Ringstorp försvann.Halleby station flyttades till Valla i LP. och är renoverat i gammal stil.

av Stefan Olsson, Sunday, September 28, 2014, 11:21 (3880 dagar sedan) @ Gusse

Intervjua. - Ja, det tycker jag och säkert många andra att du ska se till att göra. Vi är säkert också många som tycker att du ska gå igenom familjealbumen och se vad som finns. Allt kring dessa stationer är av intresse.

Har själv intervjuat massor av människor om Tallås på DONJ. Ju mer man får reda på desto intressantare blir det och järnvägen blir bara en detalj i ortens kulturhistoria. Även om Ringstorp är betydligt större än Tallås, allt är relativt, så kan jag tänka mig att samhällets existens starkt hänger samman med järnvägen och att mycket kretsade kring den. Minnen kring det är väl värda att bli uppmärksammade och bevarade.

av Nils-Eric Sääf, Sunday, September 28, 2014, 12:29 (3880 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Även jag kan bidra med en sanning. I Ringstorp fanns en fabrik son tillverkade bl.a traktorkärror till armen. de användes vid cykeltolkning. Fabriken hette "Linhells Vagn Aktie Bolag. (LIVAB). Huvudkontor tillsammans med Sågverk i Höversby fanns i Björsäter. På 50-talets slut ville man bygga nytt och satsa stort, men se det "sket" sej. I Björsäter styrde Bönderna tillsammans men sina anhängare och då fanns det inget folk som kunde plöja ,så. sätta och plocka potatis för då hade alla börjat på den nya fabriken så projektet försvann. Man hittade då en ort i Småland (B R A Å S) där uppfördes LIVAB. Efter några år blir det liv och rörelse och fabriken såldes till VOLVO och är i dag Dumperstillverkaren VOLVO BM med export över hela världen. Tänk vad några snål bönder kan ställa till. Några av mina "läskamrater" följde med flytten. En av dessa avancerade högt i Företaget.

av montfrooij, Saturday, September 27, 2014, 22:17 (3880 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Very nice pictures!

Peter

[x]
[*]