Du2 415 i Hagalund 1982. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Sunday, September 28, 2014, 08:12 (3711 dagar sedan)

[image]
Bilden visar Du2 415 i Hagalund 1982-08-19. Loket var egentligen ett Dk-lok och det levererades den 7 januari 1937. Inför beställning av snabbare lok, F-lok, ville man först studera D-lokens beteende vid högre hastigheter än 100 km/h. Loket fick en speciell kuggväxel och speciella koppelstänger för 120 km/h. och litt. Dr. Efter någon månad havererade växeln och loket fick litt. Dk men efter reparation av växeln fick det återigen litt. Dr senare under samma år. Det kom under en provkörning att uppnå en hastighet av drygt 160 km/h. År 1944 fick loket litt. Dk men 1949 återigen litt. Dr inför ytterligare provkörningar. Senare under 1949 flyttades växeln över till lok Df 208 och lok Dr 415 fick återigen litt. Dk. År 1955 fick loket litt. Du och det ombyggdes till Du2 i oktober 1969. Det slopades 1985 och skrotades i Vislanda samma år.

Du2 415 i Hagalund 1982.

av Rolf Johansson, Sunday, September 28, 2014, 13:56 (3711 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]
Bilden visar Du2 415 i Hagalund 1982-08-19. Loket var egentligen ett Dk-lok och det levererades den 7 januari 1937. Inför beställning av snabbare lok, F-lok, ville man först studera D-lokens beteende vid högre hastigheter än 100 km/h. Loket fick en speciell kuggväxel och speciella koppelstänger för 120 km/h. och litt. Dr. Efter någon månad havererade växeln och loket fick litt. Dk men efter reparation av växeln fick det återigen litt. Dr senare under samma år. Det kom under en provkörning att uppnå en hastighet av drygt 160 km/h. År 1944 fick loket litt. Dk men 1949 återigen litt. Dr inför ytterligare provkörningar. Senare under 1949 flyttades växeln över till lok Df 208 och lok Dr 415 fick återigen litt. Dk. År 1955 fick loket litt. Du och det ombyggdes till Du2 i oktober 1969. Det slopades 1985 och skrotades i Vislanda samma år.

Intressant! Är detta då det snabbaste D-loket genom tiderna?