Rälsbusshållplatser Mora - Kristinehamn (Järnväg allmänt)
Inspirerad av Erik Sjöholms artikel "Rälsbusshållplatser, hpr, Kristinehamn - Vansbro" i "Sidospår" nummer 2 i år, letade jag fram några hpr-bilder från sträckan. Dessa bilder är tagna av järnvägsmannen och järnvägsentusiasten Lennart Klint, troligen under första delen av 1960-talet, och har donerats till Svenska Järnvägsklubben. Förhoppningsvis kan de snart bli tillgängliga via Samlingsportalen.
I riktning från Mora och söderut:
Första bilden visar Björkbäcken, som enligt Järnvägsdata öppnade så sent som 1955. Sedan fanns den kvar tills persontrafiken på banan försvann 1969
Ovan en bild från Råmyrbaden, hpr 1944 - 1969 (även om termen hpr - hållplats för rälsbuss - inte längre användes 1969)
Dalasågen hade en kort men kraftigt utförd plattform. Hpr 1944 - 1969
Ovan en bild från Vakerskogen, hpr 1939 - 1969
Från Klosstjärn hade Erik Sjöholm en bild med ett 40-tal väntande resenärer, men när Lennart tog bilden ovan var det folktomt. Att hållplatskuren står långt från spåret beror antagligen på att man inte ville att den skulle skymma vägfarandes sikt mot banan. Hpr 1936 - 1969
Lesjöbruk fanns kvar som hållplats till 1985, som hpr var den definierad endast 1936 - 1945. Uppgraderingen från hpr till hp hade antagligen ingen betydelse för resenärerna
Fallet, hpr 1936 - 1970
Horrsjöns by, hpr 1936, nedlagd 1970. Påstigningstavla ("plåtstins" ) vilket inte fanns på riktigt alla hållplatser. Ett något ålderdomligt lystringsmärke (ljudsignaltavla) i bakgrunden
Stockviken, 1936 - 1970
Ullvettern med ombonad hållplatskur. 1936 - 1970
En likadan kur fanns i Grenviken, 12 km från Kristinehamn:
Hpr 1938 - 1970