Min gamla skola (Dåvarande Karolinska läroverket) var på 1950-talet rätt duktig
i skolfotboll och -bandy. Till viktigare matcher fick hela skolan följa med som
hejaklack, vilket blivit omständligt med bussar. Jag minns en extratågsresa till
Kristinehamn, där jag tog chansen att bese S 2 i reguljärt persontåg på Morabanan.
Chef för biljettexpeditionen Örebro C på 1960- och 70-talen var den driftige Arne Lönn. Han var påpasslig med sina extratågserbjudanden till skolorna inför resemånaden maj. De kunde utföras M-To, då man hela tiden merutnyttjade "veckoslutsvagnsätten". Omtyckta arrangemang var t ex "Hamnresan"
till Göteborg, "Riksdag och Gröna Lund" till Stockholm och "Järnverk och gästabud" till Oxelösund/Nyköping. De lokala arrangemangen sköttes givetvis av orternas turistbyråer. 1-2 tåg i veckan kördes med ofta 4-500 deltagare.
Lönn ordnade extratåg även för vuxna, t ex till Säffleoperans föreställningar.
"Maximaltåget" medförde 998 resande och drogs av två Du2. Enligt Murphy´s lag
uppstod lokskada på framresan. Pensionerade lokf Erik Blom, Örebro, var med på tåget som dragspelsunderhållare. Han kontaktade förarkollegan, de två bröt multipelkopplingen och B. bemannade andraloket. Ev. regelbrott blundade alla för när saken kom fram och den bör nu vara preskriberad.