Slakthusgatans hållplats (Bana)

av Ola Almquist, Tuesday, April 21, 2015, 22:42 (3633 dagar sedan)

Det skrevs om hållplatserna vid Slakthusgatan i Göteborg bl.a. här. Är det någon som har fler uppgifter om hållplatsen på smalspåret (Västgötabanan)? Enligt Järnvägsdata låg den vid km 3,2 och nedlades 1967-05-28. Det fanns också vid km 3 en hållplats med namnet Gamlestaden som öppnades 1933 (vilket jag inte tror är korrekt men det kan jag återkomma till). Jag antar att Slakthusgatan ersatte Gamlestaden vid någon tidpunkt. Hållplatser av denna typ har en förmåga att inte vara annonserade i Sveriges kommunikationer. Vad står det i tidtabellsböckerna?

Tack på förhand!
Ola

Slakthusgatans hållplats

av Sune Nylén, Wednesday, April 22, 2015, 00:17 (3632 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var nog så-spekulation- eller rättare sagt, det vet jag. att VGJ gick först i gatuplan vid sidan av BJ, sedan på en bank upp mot bron över Säveån. När 1938 BJ byggde en bro över Slakthusgatan och Säveån med vidhängande bank, så anlade även VGJ en bank och bro över Slakthusgatan.
Denna finns ju ännu kvar och användes av spårvägen. Banken lades f.ö. ut långsamt under några år, så att underliggande jordmassor skulle hinna stabilisera sig. Underlaget var dåligt och man gjorde en geoteknisk undersökning först var denna kunde lämpligast placeras. I samband med bankbyggnaden flyttades väl hållplatsen en bit. Mellan Original Odhner och Slakthusgatan hade f.ö. VGJ frilastspår som låg kvar rätt länge in på 50 talet.
:-) Sune

Slakthusgatans hållplats

av Gunnar Ekeving, Wednesday, April 22, 2015, 00:46 (3632 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var nog så-spekulation- eller rättare sagt, det vet jag. att VGJ gick först i gatuplan vid sidan av BJ, sedan på en bank upp mot bron över Säveån. När 1938 BJ byggde en bro över Slakthusgatan och Säveån med vidhängande bank, så anlade även VGJ en bank och bro över Slakthusgatan.

Denna finns ju ännu kvar och användes av spårvägen. Banken lades f.ö. ut långsamt under några år, så att underliggande jordmassor skulle hinna stabilisera sig.

I slutet av 1937 låg BJ-spåret på platsen på en provisorisk bank ca en meter över marknivå, och där inträffade en urspåring [Väg och vattens handlingar, Riksarkivet]

I samband med bankbyggnaden flyttades väl hållplatsen en bit.

VGJ hållplats Gamlestaden låg enligt Järnvägsdata vid km 3 och nya VGJ-hållplatsen Slakthusgatan har kilometerangivelsen 3,2 - så de kan i och för sig ha legat på samma plats.

Mellan Original Odhner och Slakthusgatan hade f.ö. VGJ frilastspår som låg kvar rätt länge in på 50 talet.

Var det i anslutning till smalspåret till Skarstedts kartongfabrik som detta frilastspår fanns? Enligt Järnvägsdata låg smalspåret till Skarstedts kvar till ca 1967, men det kan i så fall knappast ha använts efter att godstrafiken Göteborg - Sjövik lades ner 1961? Det normalspåriga sidospåret till Skarstedts, ett spår som korsade VGJ, fanns förstås kvar ännu långt efter att Västgötabanan lagts ner, men då korsade det istället den normalspåriga Angeredsbanan, som byggts på gamla smalspårsbanvallen

Slakthusgatans hållplats

av Kjell Aghult, Wednesday, April 22, 2015, 09:56 (3632 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

VGJ hållplats Gamlestaden låg enligt Järnvägsdata vid km 3 och nya VGJ-hållplatsen Slakthusgatan har kilometerangivelsen 3,2 - så de kan i och för sig ha legat på samma plats.

Ja, här råder oklarhet. De två platserna har skilda namn och uppgifterna kommer från var sin källa. Vi valde att redovisa dem åtskilt, särskilt som ingendera platsen finns med i 1937 års graf för VGJ.

...Enligt Järnvägsdata låg smalspåret till Skarstedts kvar till ca 1967, men det kan i så fall knappast ha använts efter att godstrafiken Göteborg - Sjövik lades ner 1961? Det normalspåriga sidospåret till Skarstedts, ett spår som korsade VGJ, fanns förstås kvar ännu långt efter att Västgötabanan lagts ner, men då korsade det istället den normalspåriga Angeredsbanan, som byggts på gamla smalspårsbanvallen

"Korstecknet" för 1967 är fel, skall vara "BI" (D v s växelrivning). Det är svårt säga när smalspårstrafiken åt Skarstedts upphörde. Platsen bildade veterligen inte egen taxepunkt och om så varit hade man sannolikt inte skilt på
de båda spårvidderna.

Märkligt nog förekommer i 1961 års tidtabell en 50-minuters vut (M-L) Lärje-Omlastningen o å (S. ligger mellan de två). Något reguljärt uppdrag till den
bör ha funnits, växlingskostnader har man alltid jagat.

Slakthusgatans hållplats

av Anders Jansson, Wednesday, April 22, 2015, 11:05 (3632 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja, här råder oklarhet. De två platserna har skilda namn och uppgifterna kommer från var sin källa. Vi valde att redovisa dem åtskilt, särskilt som ingendera platsen finns med i 1937 års graf för VGJ.

...Enligt Järnvägsdata låg smalspåret till Skarstedts kvar till ca 1967, men det kan i så fall knappast ha använts efter att godstrafiken Göteborg - Sjövik lades ner 1961? Det normalspåriga sidospåret till Skarstedts, ett spår som korsade VGJ, fanns förstås kvar ännu långt efter att Västgötabanan lagts ner, men då korsade det istället den normalspåriga Angeredsbanan, som byggts på gamla smalspårsbanvallen

"Korstecknet" för 1967 är fel, skall vara "BI" (D v s växelrivning). Det är svårt säga när smalspårstrafiken åt Skarstedts upphörde. Platsen bildade veterligen inte egen taxepunkt och om så varit hade man sannolikt inte skilt på
de båda spårvidderna.

Märkligt nog förekommer i 1961 års tidtabell en 50-minuters vut (M-L) Lärje-Omlastningen o å (S. ligger mellan de två). Något reguljärt uppdrag till den
bör ha funnits, växlingskostnader har man alltid jagat.

Smalspårstrafiken till Skarstedts bör ha upphört senast i samband med att godstågen slutade trafikera Göteborg Ö. Skarstedts tog emot papper/kartong från Katrinefors i Mariestad.

Slakthusgatans hållplats

av Sune Nylén, Wednesday, April 22, 2015, 11:41 (3632 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Denna finns ju ännu kvar och användes av spårvägen. Banken lades f.ö. ut långsamt under några år, så att underliggande jordmassor skulle hinna stabilisera sig.

I slutet av 1937 låg BJ-spåret på platsen på en provisorisk bank ca en meter över marknivå, och där inträffade en urspåring [Väg och vattens handlingar, Riksarkivet]

I samband med bankbyggnaden flyttades väl hållplatsen en bit.

Mellan Original Odhner och Slakthusgatan hade f.ö. VGJ frilastspår som låg kvar rätt länge in på 50 talet.

Var det i anslutning till smalspåret till Skarstedts kartongfabrik som detta frilastspår fanns? Enligt Järnvägsdata låg smalspåret till Skarstedts kvar till ca 1967, men det kan i så fall knappast ha använts efter att godstrafiken Göteborg - Sjövik lades ner 1961? Det normalspåriga sidospåret till Skarstedts, ett spår som korsade VGJ, fanns förstås kvar ännu långt efter att Västgötabanan lagts ner, men då korsade det istället den normalspåriga Angeredsbanan, som byggts på gamla smalspårsbanvallen

Att VGJ hade ett spår till Skarsteds har jag inget minne av. Däremot fanns det ett BJ spår med växel i huvudspåret, som skyddades av dvärgar, vid korsningen med VGJ spåret och som ledde in bakom Skarsteds och Original Odhner.
Resterna av detta tror jag ännu man kan se vid den gamla lastkajen bakom fabriken. Växeln till frilastspåren, minns inte hur många, två kanske, var strax innan kurvan upp mot banken.Kanske var spåren också en rest av den gamla huvudlinjen för VGJ, som blivit liggande kvar. Jag minns i alla fall att ca. 1949/50 stod här vagnar uppställda, och det är först nu, så här långt efteråt jag tänkt att här måste ha varit ett frilastspår. Kanske var det hit Katrinefors trp. gick

Slakthusgatans hållplats

av Sune Nylén, Wednesday, April 22, 2015, 14:53 (3632 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har lite som jag gärna vill dra fram, som Per Aabel sa´i en pjäs.
Tdt boken del A 1949 36 sektionen.
Växelsignalskärm finns uppsatt vid km 3+630 Frilastningen Slakthusgatan.
(Jag visste väl att jag inte var helt ute och cyklade) Växel km 3.6
Dvärgsignaler är uppsatta vid Lärje rangerbangård, en st till höger om normalspåret vid växel 13 för signalering till de växlingståg å normalspåret, som skola passera korsningen , och en st. uppställd till vänster om normalspåret ca. 50 m från korsningen. Normalspårets korsning med VGJ s.k. stumkorsning. De visa o.s.v.
Lärje-G km 3,981-2.750 stumkorsning km 3, 730 hastighetsnedsättning 45 km.
(sedan är man framme vid omlastningen)
BJ A Vid Lärje; Dvärgsignal 213 va , då växel 250 är fri för omläggning.
Jag har ingen plan för Lärje, men jag antar att det är växeln i huvudspåret för att växla in mot Skarstedts.
Ekeving har nog besked på den punkten.

Slakthusgatans hållplats, frilastspår, stumkorsning vid Skarstedts

av Gunnar Ekeving, Wednesday, April 22, 2015, 21:04 (3632 dagar sedan) @ Sune Nylén

BJ A Vid Lärje; Dvärgsignal 213 va , då växel 250 är fri för omläggning.
Jag har ingen plan för Lärje, men jag antar att det är växeln i huvudspåret för att växla in mot Skarstedts.
Ekeving har nog besked på den punkten.

Dessvärre bara delvis, en instruktionsritning för Olskroken, uppdaterad fram till 1948, visar "stumkorsningen" där normalspåret till Skarstedts korsade smalspåret. Normalspårsväxlarna just där var då 251a och 251b. Ritningen visar både smal- och normalspår vid omlastningen nära SJ omformarstation (Kalles väg), däremot inte smalspårsväxlar vid Slakthusgatan och Skarstedts. De var väl inte intressanta eftersom instruktionsritningen gällde det område som manövrerades från normalspårets ställverk vid Olskroken.

Växlar och annat längs smalspårslinjen i området var alltså

km 2.6 omlastningen
km 3.2 hållplats Slakthusgatan
km 3.6 växel till frilastning Slakthusgatan (och kanske för smalspår till Skarstedts?
km 3.7 stumkorsning med normalspår till Skarstedts

En skrivelse från VGJ till VoV 1938 [Riksarkivet] omnämner både stumkorsningen, som då tydligen var på väg att byggas, och befintlig lastplats vid Gamlestaden (troligen = frilastningen)

Normalspåret till Skarstedts fanns kvar i varje fall fram till ca 1990. När Angeredsbanan, som ju tog över VGJ banvall, byggts ut till dubbelspår blev det alltså två stumkorsningar på platsen. Så småningom blev väl dessa korsningar så pass slitna att det blev nödvändigt med en ganska kraftig hastighetsnedsättning för spårvagnarna

av Sune Nylén, Wednesday, April 22, 2015, 21:43 (3632 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När eldriften togs i bruk var ännu inte Lärje rangerbangård styrd från Or utan man hade tågklarering i vanlig ordning från Lärje stationshus. Det gick ut en brygga som sträckte sig över VGJ spåret , som gick tätt intill stn byggnaden. Ursprungligen sträckte bryggan sig ut över BJ trafikspår, men när kontaktledningen sattes upp, den täckte spår 1 och 2 med stolpe i mitten, så avkortades bryggan/bron.
Jag har någonstans en bild med kontorist Henriksson, som ger avgång från bron till elloksdraget tåg. När styrningen från "kroken" togs i bruk vet jag ej. Kanske redan 39 eller 40/41 Kanske någon vet.Man använde dressin från sta´n för att ta sig ut till tjänstgöringen på Lärje Rbg berättade H.
VGJ hade också en lastageplats i höjd med BJs nuvarande anläggningar, på linjen Lärje Gbg Östra (Marieholms rangerbangård) Här fanns en växel och spår till Sandbolaget och andra företag som låg ner mot älven , på andra sidan Marieholmsgatan, samt sidospår som sträckte sig parallellt med Bj lärje Rbg., för jag minns att här stod uppställt en massa VGJ godsvagnar. Här låg ju också den gamla Lärje/Dyngvik station med spår också till Renhållningsverkets anläggningar vid Skräppekärr. Växeln var skyddad med ljussignaler. :-) Sune

VGJ lastplats mellan Lärje och Göteborg Ö

av Gunnar Ekeving, Thursday, April 23, 2015, 23:43 (3631 dagar sedan) @ Sune Nylén

VGJ hade också en lastageplats i höjd med BJs nuvarande anläggningar, på linjen Lärje Gbg Östra (Marieholms rangerbangård) Här fanns en växel och spår till Sandbolaget och andra företag som låg ner mot älven , på andra sidan Marieholmsgatan, samt sidospår som sträckte sig parallellt med Bj lärje Rbg., för jag minns att här stod uppställt en massa VGJ godsvagnar. Här låg ju också den gamla Lärje/Dyngvik station med spår också till Renhållningsverkets anläggningar vid Skräppekärr. Växeln var skyddad med ljussignaler. :-) Sune

Det måste vara dessa spår som i varje fall delvis syns på en ritning uppdaterad fram till 1930 [Sveriges Järnvägsmuseum].

VGJ lastplats mellan Lärje och Göteborg Ö

av Ola Almquist, Friday, April 24, 2015, 00:13 (3630 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det måste vara dessa spår som i varje fall delvis syns på en ritning uppdaterad fram till 1930 [Sveriges Järnvägsmuseum].

Stort tack för denna ritning!

/Ola

av Kjell Aghult, Friday, April 24, 2015, 06:16 (3630 dagar sedan) @ Sune Nylén

VGJ hade också en lastageplats i höjd med BJs nuvarande anläggningar, på linjen Lärje Gbg Östra (Marieholms rangerbangård) Här fanns en växel och spår till Sandbolaget och andra företag som låg ner mot älven , på andra sidan Marieholmsgatan, samt sidospår som sträckte sig parallellt med Bj lärje Rbg., för jag minns att här stod uppställt en massa VGJ godsvagnar. Här låg ju också den gamla Lärje/Dyngvik station med spår också till Renhållningsverkets anläggningar vid Skräppekärr. Växeln var skyddad med ljussignaler.

Enligt tjänstetidtabellerna fanns fyra sidospår på detta linjeavsnitt:
Räknat mot öster vid slakthuset, Sandbolaget, Murbruksbolaget och Lärje oljehamn. Ingen var veterligen egen taxepunkt utan räknades till någon annan
sådan. De står därför inte i någon stationsförteckning.

Rättelse beträffande dvärgsignaler vid Skarstedts

av Sune Nylén, Friday, April 24, 2015, 08:08 (3630 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1930 ja ! Då var det fortfarande VGJ huvudlinje från stationen vid Lilla Bommen som passerade här. Jag har lite svårt att riktigt läsa det hela, men linjen leder ju fram till viadukten över BJ.
De dvärgsignaler som jag igår angav bevakade trafiken på linjen Lärje Gbg vid korsningen med normalspåret vid Skarstedts, gällde vad beträffar smalspåret INTE sträckan Lärje-G utan sträckan Lärje Gbg östra, där BJ hamnspår korsade VGJ med en stumkorsning. Stumkorsningen vid Skarstedts skyddades av utfartssignalen vid Lärje, som visade en grön eller en röd. Därför angavs också växelnumret till 13. BJ Hamnspår sträckte sig längs hela Marieholmsgatan från Säve/Gullbergsåns utlopp i älven upp till Oljehamnen.Oljehamnen var belägen ungefär mitt emot BJs Verkstadshall.
Oljehamnen betjänades av en buss som gick morgon och kväll från Drottningtorget utanför Posthuset.
De dvärgsignaler som omtalas i BJ boken gäller dock oförändrade.
Lärje Gbg Ö ;Lärje rangerbangård Infartssignaler (huvudljussignaler) En öster om smalspåret150 m norr om korsningen om Lärje och EN st till vänster om smalspåret.150 söder om korsningen om Göteborg Ö Krångligt, men så står det.Körsignal visas med ett grönt sken. Dvärgsignaler är uppsatta vid Lärje rbg . EN till höger om normalspåret vid växel 13 för signalering till de växlingståg å normalspåret som skola passera smalspåret och EN till vänster om normalspåret ca 50 m från korsningen. Det var då spåret som ledde till BJ spår på Marieholmsgatan. Ursäkta röran.:-) Sune

Något om avstånden enl A boken 1949

av Sune Nylén, Friday, April 24, 2015, 08:33 (3630 dagar sedan) @ Sune Nylén

Som lite plåster på såren för min felskrivning i går. Från Gbg Västgöta Olskroken Or 1,7. Omlastningen Oml. Växel km 2,6 0,9
Slakthusgatans hp Slgt 0,6, Växel km 3,6 0,4, Lärje Lrj 2,2.

Hastigheter: 0+000-1+267 kurvförhållanden 50
1+267-2+548 kurvförhålladen 40
2+548-2+750 ¨¨ och växlar i kurva (omlastningen) 30
2+750-3+981 stumkorsning 3+730 45

Något om avstånden enl A boken 1949

av Kjell Aghult, Friday, April 24, 2015, 10:59 (3630 dagar sedan) @ Sune Nylén

Som lite plåster på såren för min felskrivning i går. Från Gbg Västgöta Olskroken Or 1,7. Omlastningen Oml. Växel km 2,6 0,9
Slakthusgatans hp Slgt 0,6, Växel km 3,6 0,4, Lärje Lrj 2,2.

Siffrorna 0,9, 0,6, 0,4 och 2,2 är avstånden tpl sinsemellan. I banans längdmätning stämmer km 1,7, 2,6 och 3,6.

Hastigheter: 0+000-1+267 kurvförhållanden 50
1+267-2+548 kurvförhålladen 40
2+548-2+750 ¨¨ och växlar i kurva (omlastningen) 30
2+750-3+981 stumkorsning 3+730 45

Rättelse beträffande dvärgsignaler vid Skarstedts

av Kjell Aghult, Friday, April 24, 2015, 10:46 (3630 dagar sedan) @ Sune Nylén

De dvärgsignaler som omtalas i BJ boken gäller dock oförändrade.
Lärje Gbg Ö ;Lärje rangerbangård Infartssignaler (huvudljussignaler) En öster om smalspåret150 m norr om korsningen om Lärje och EN st till vänster om smalspåret.150 söder om korsningen om Göteborg Ö Krångligt, men så står det.Körsignal visas med ett grönt sken. Dvärgsignaler är uppsatta vid Lärje rbg . EN till höger om normalspåret vid växel 13 för signalering till de växlingståg å normalspåret som skola passera smalspåret och EN till vänster om normalspåret ca 50 m från korsningen. Det var då spåret som ledde till BJ spår på Marieholmsgatan. Ursäkta röran.:-)

Ja, de s k signalbeskrivningarna i gamla tiders linjeböcker kunde vara både långa och krångliga. De utgick vid omredigeringen av linjeböckerna 1955 (Då även listorna över ljudsignaltavlor - f d lystringsmärken - ströks). Huvudsignaler och dvärgsignaler med grönt sken redovisades fortsatt i den nya linjebeskrivningen. Placeringen av dvärgsignaler med enbart vita sken ansågs nu höra till förarnas linjekännedom.

BJ spår längs med Marieholmsgatan

av Sune Nylén, Friday, April 24, 2015, 14:32 (3630 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag benämnde BJ spåren längs med Marieholmsgatan som hamnspår i mitt tidigare inlägg. Rätt benämning borde väl vara industrispår. Hamnspåren hade BJ på Gullbergskajen. VGJ hade inga spår som sträckte sig nedåt längs gatan , men hade i gengäld ett antal Ns vagnar av normalspårvidd att lasta om det behövdes. Spåret/spåren- ibland var de dubbla-gick längs den sida av gatan som vetter mot älven. Här låg industrier hela vägen, Svenska lantmännen låg längst ner mot Säveån. Mittemot VGJ färjehamn. De flesta av industrierna hade stickspår in på området, som Lantmännens , Wockatz skrot och Sandbolaget m fl., eller lastkaj vid dubbla spår. Såg just i söndags vid en promenad att på många ställen ligger rälsen ännu kvar under asfalten, och tänkte att den borde tagits tillvara. Om inte av annat, så av historiska skäl.
Här växlade dagligen S7/5 lok, som kom från Lärje rbg , där de växlade hela dagen. Minns ännu de svartmålade masonitskyltarna med påmålade gula nummer och littera. Tiden rör sig då kring 1949/50 . Ja, det var lite andra minnen.

[x]
[*]