1) Skivförsignal med sidotågvägsvinge, likartad den tyska försignalen. Men inte lika: den svenska varianten visade två blinkande vita sken för sidotågväg. Jag skulle tro att det var det den stöp på: om föraren missade att det var två vita blink eller om den ena lyktan slocknade misstar han ju signalen för vänta kör. Den modernare varianten var ju den säkrare varianten att tända en sidotågvägslykta medan skivsignalen visade vänta stopp.
Enligt SJ 75-årsskrift (band II sid 270) skall orsaken till att sidotågvägsvingen inte slog igenom ha varit att det blev alltför komplicerat och dyrt. Jag tror dock kanske inte man såg någon stor risk i att det ena vita skenet kunde slockna; - - -
Om jag har uppfattat beskrivningen i 1916 års Banlära rätt, var konstruktionen sådan att båda gaslyktorna blinkade samtidigt och ständigt (men att den nedre lyktan var dold av en skärm när tågvägsvingen stod längs masten och försignalen skulle visa bara en vit blink). Det innebär väl att risken var väldigt liten för att den ena lyktan av de två skulle slockna.
Jag har inte riktigt förstått när sidotågvägsvingarna försvann; enligt 75- årsskriften pågick försöket Stockholm - Saltskog till 1920, men i säo giltig från 1929 finns de fortfarande kvar.
Ja, det var i 1934 års säo som skivförsignal med tågvägsvinge försvann. Även om försöksperioden med skivförsignal med tågvägsvinge (och med genomfartssignal, se nedan) på sträckan Stockholm--Saltskog ansågs avslutad 1920, togs signaltypen in i de normala trafikreglerna (Sio, Säo) år 1921. En skivförsignal med tågvägsvinge syns i Karlberg på en bild från 1930 på [link=http://www.ekeving.se/p/sth/mek.html]en av dina webbsidor[/link], så tydligen användes signaltypen även på andra sträckor.
Intressant är ju att man från 1934 alltså avstod från en försignal som särskilt kunde visa "vänta kör till sidotågväg", för att inte så lång tid senare (i 1941 års säo) igen införa en sådan signaleringsmöjlighet, nämligen med ljusförsignal med sidotågvägslykta.
Även om sidotågvägsvingen inte fick nämnvärt genomslag i Sverige så inspirerades de tyska järnvägarna av SJ försök när man något senare införde sidotågvägsvinge
2) Genofartssignalen som känns engelskinsprirerad, med en låg extravinge. Varför den inte slog igenom skulle jag också vilja veta, men det kan berott på att man i slutänden föredrog att låta tågklarerarens avgångssignal ensam medge genomfartståg.
Enligt SJ 75-årsskrift (band II sid 272 f) tyckte man genomfartsvingen i de fall utfartssignal saknades "medförde vissa oklara moment i signaleringen". Däremot fick vingen vara kvar, men nu som utfartsförsignal, på stationer som hade utfartssignal. Och nattsignalbilderna ändrades då till samma som för de vanliga försignalerna. Det brandgula skenet försvann alltså.
Det var i 1921 års ändring av trafikreglerna som genomfartssignalen -- som omfattades av försöket Stockholm--Saltskog och var gulmålad, och visade vågrät vinge och gul blink för "genomfart förbjuden" och vinge snett uppåt och grön blink för "genomfart tillåten" -- omklassade till försignalvinge, målades grön och ändrades till att -- som en skivförsignal -- visa grön blink för "varsamhet, vänta stopp" och vit blink för "vänta kör".
Det är ju lite märkligt att man under den ganska långa försöksperioden 1913--1920 kunde låta grön blink betyda i praktiken motstridiga signalbesked: "varsamhet, vänta stopp" från (skiv)försignalen till infartssignalen, men "genomfart tillåten" från genomfartssignalen på infartssignalen.
Ursprungligen var det dock meningen att även skivförsignalerna skulle har varit gulmålade på försökssträckan och visa gul blink för "varsamhet, vänta stopp" och grön blink för "vänta kör". Det framgår av den avfotograferade artikeln i [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30284]det här inlägget[/link]. Men man verkar ha "fegat" ut beträffande skivförsignalerna, med den märkliga motsättningen som resultat på försökssträckan.
Den till försignalvinge omändrade f.d. genomfartssignalen på semaformasten försvann också i 1934 års säo. Det är ju inte (lika) konstigt, för då hade man ju sedan cirka 10 år tillverkat ersättande huvudljussignaler med inbyggda försignalsken.
Lite mer information finns [link=http://www.ekeving.se/si/mek/index.html]ganska långt ned på denna sida[/link]