Så trevligt att någon mer än jag intresserar sig för "Tretjärnstanken"!
Mina anteckningar om denna lyder som följer:
Byggår: mitten av femtiotalet.
Avsedd för: ursprungligen SJ:s behov; senare mil. beredskapslagring.
Produkt: "motorbrännolja" (som ju är militärens benämning för dieselolja).
Läge: i norra änden av Tretjärns station.
Mått: 30x30 m (vilket ger imponerande 21.000 m3).
Färg: grå (ej kamouflage).
Rivning: mitten av åttiotalet.
Övrigt: Tankvagnar för lossnin/lastning ställdes upp på staionen. Via ett litet rödmålat pumphus pumpades bränslet i en c:a 100 m lång rörledning till lagercisternen.
Trots att jag bor bara c:a 150 km från platsen har jag aldrig besökt Tretjärn.
Skulle någon kunna visa en bild vore säkert många med mig intresserade.
OS
Stort tack för dessa intressanta uppgifter!
Utlastning av motorbrännolja från SJ lager i Tretjärn anges i SJ skrivelser från januari 1972. Utlastningen skulle starta till våren med ca 30 vagnar/mån och med 10 vagnar i omlopp. Motorbrännoljan skulle främst transporteras till olika lokstationer som Avesta, Falun, Gävle, Mora-Noret, Borlänge, Kristinehamn, Kil och Västerås. I oktober samma år anges leveranser från Överstyrelsens för Ekonomisk Försvarsberedskaps lager i Vansbro. Då fanns ca 2,5 miljoner liter kvar och det var problem med för höga värden på koksrester och svavelhalter.
I december var tömningen klar och på våren 1973 ville SJ avveckla anläggningen. Om tanken efter rengöring och besiktning bedömdes vara i god kondition och spårförbindelsen skulle kunna upprätthållas även i fortsättningen så att cisternvagnar skulle kunna användas, ansåg SJ att den borde offereras till Överstyrelsen för Ekonomiskt Försvar (ÖEF) som underhand uttalat sitt intresse för ett övertagande. SJ angav att anläggningen byggdes 1956 på SJ mark och bestod av en ovanjordscistern som rymde ca 5000 kbm.
Av uppgifterna i Tåg-nytt verkar det som att cisternen alltså fylldes på igen, men då troligen med ny huvudman. Jag har ett svagt minne av att jag sett cisternen i början av 1980-talet och att jag då slogs av hur rostig den var.
/Christer
/Mattias