Vilken station är detta? (Fotografier/bildfrågor)
En liten kluring så här på måndagskvällen!
Ett mycket intressant foto med många teknikhistoriska detaljer taget någon gång mellan 1893 och 1903. Men var var detta en daglig syn i Bergslagen?
av Christer Fredriksson, Monday, February 22, 2016, 21:01 (3195 dagar sedan)
En liten kluring så här på måndagskvällen!
Ett mycket intressant foto med många teknikhistoriska detaljer taget någon gång mellan 1893 och 1903. Men var var detta en daglig syn i Bergslagen?
av Elling S. Rudaasen, Monday, February 22, 2016, 21:19 (3195 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
En liten kluring så här på måndagskvällen!
Ett mycket intressant foto med många teknikhistoriska detaljer taget någon gång mellan 1893 och 1903. Men var var detta en daglig syn i Bergslagen?
Kloten, eller nåt sånt?
av Christer Fredriksson, Monday, February 22, 2016, 21:56 (3195 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Kanske några förstoringar kan vara till lite hjälp på traven mot målet:
av Klas Blomberg, Tuesday, February 23, 2016, 08:43 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Visst står det FLJ på sidan av den öppna vagnen?
Godsmagasinet coh vagnvågen pekar åxå på FLJ - men vilken station?
av jean, Tuesday, February 23, 2016, 09:35 (3194 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Ställdalen kanske?
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 23, 2016, 11:05 (3194 dagar sedan) @ jean
Lite historiska ledtrådar!
Stationen hade tidigare en hamn vilken utnyttjades för omlastning av malm och tackjern fram till dess linbanan blev klar.
Bruket som utnyttjade hamnen rodde malmen och tackjernet via sjön till denna hamn tillsammans med andra gruvor som vidarebefordrade sin malm via FLJ till Oxelösund fram till 1893 då linbanor ersatte dessa sjötransporter. Det ena bolaget rodde sin malm medan det andra hade ångbåtar som dragkraft för sina pråmar. Bruket byggde senare sin egna järnväg mellan bruk och station. Denna järnväg inköptes senare av ett annat gruvföretag och driften övergick till denna stations järnvägsföretag.
För att undvika förväxlingar med adresserat gods så har stationen ändrat namn en gång samt brukets station ändrat namn 2 gånger.
Under byggnadstiden kallades denna station Lerviks station.
av Fryksdalingen, Tuesday, February 23, 2016, 11:19 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Långban?
av Klas Blomberg, Tuesday, February 23, 2016, 17:12 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Är det här någon sorts konstruktion för att lasta malm?
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 23, 2016, 17:50 (3194 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Man körde malm och byggnadsmateriel ned till Högfors samt tackjern från Högfors och även malm från Mossgruvorna ned till Hörk/Silverhöjden.
Så vid Linbanestationen omlastades järnmalm, träkol samt tackjern på ett och samma ställe!
av Klas Blomberg, Tuesday, February 23, 2016, 11:52 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 23, 2016, 11:59 (3194 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Visst är det Silverhöjden fd Hörk station!
av Jöran Johansson, Tuesday, February 23, 2016, 16:30 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
En fantastisk bild, inte minst i extra förstoring! Vilken skärpa och så mycket detaljer att grotta ned sig i. Stort tack Christer för att du delat med dig av den.
Det vore intressant att få veta mer om den enskeniga rälsbanan som används här. Vanliga linbanor fanns ju "överallt" men den här typen har jag inte stött på tidigare. Den måste väl ha haft sina fördelar och nackdelar, vilka var de? Så varför här och bara(?) här?
av Christer Fredriksson, Tuesday, February 23, 2016, 17:27 (3194 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Det är bara på sträckan från Linbanestationen och ut till malmtorget/malmupplaget som det är "enspår" med svag lutning utåt, återvägen är som du ser en slakare lina med lutning ner till den nedre delen av Linbanestationen, sedan spelas korgarna upp via en "enspårig" bana till samma höjd som bärlinan så att korgarna kunde kopplas på och dragas iväg ned till Högfors bruk/hytta.
Vid Högfors fanns en omlastningsstation för linbanan så att malmkorgarna kunde transporteras från Mossgruvan ned till Högfors bruk på en linbanedel och sedan omkopplas till den andra delen upp till Hörks station.
Det är faktiskt så att Högfors bruk/hytta ligger lägre än Hörk/Silverhöjden, vilket är lite svårt att förstå när man är i trakterna!
av John T, Tuesday, February 23, 2016, 18:00 (3194 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Det är bara på sträckan från Linbanestationen och ut till malmtorget/malmupplaget som det är "enspår" med svag lutning utåt, återvägen är som du ser en slakare lina med lutning ner till den nedre delen av Linbanestationen, sedan spelas korgarna upp via en "enspårig" bana till samma höjd som bärlinan så att korgarna kunde kopplas på och dragas iväg ned till Högfors bruk/hytta.
Det var inte ovanligt med dylika "enskenebanor" vid just linbanestationer (i gruv- och industrimineralsammanhang) för att kunna hantera respektive styra korgarna med precision när de kom in för tömning samt fyllning. Hur långt denna enkla skena sträckte sig kunde variera, på bilden syns en lite längre variant.
Vid Högfors fanns en omlastningsstation för linbanan så att malmkorgarna kunde transporteras från Mossgruvan ned till Högfors bruk på en linbanedel och sedan omkopplas till den andra delen upp till Hörks station.
En däremot - jämförelsevis - mycket ovanligare lösning.