Normalspåriga ellok hos museiföreningar i Sverige (Fordon: lok)

av FelixCRapid99, Thursday, September 22, 2016, 20:44 (3009 dagar sedan)

Jag har försökt sammanställa en lista över samtliga normalspåriga ellok i Sverige. Om det finns fel i listan får ni gärna komma med tillägg eller rättelser. Om någon kunde komplettera med vilka lok som är körbara skulle det vara välkommet.
Jag har skrivit en likadan tråd i Postvagnen, där även länkar till en äldre liknande tråd finns.

SJ:
Oa 1, Jvm dep. MBv
Oa 2, Jvm dep. MBv
Pa 27, Jvm
Z 31, Jvm
D 101, Jvm
D 109, mfÖSJ
Ub 163, Jvm
D 188, Jvm
Ub 255, NJ
D 302, SKÅJ
D 344, Jvm
D 349, Värmlandståg
D 367, MBv
D 384, BJs
Öc 395, Jvm
D 424, SKÅJ
D 432, Jvm
D 444, MBv
Öd 450, MBv
D 540, mfGDJ
D 581, SKÅJ
Mg 620, SKÅJ
F 621, Jvm
Hg2 654, Jvm
F 696, SKÅJ
F 701, SKÅJ
Bk 734 (märkt BJ O 214), Jvm
Hg2 752 (märkt BJ Hg 226), BJs
Hg2 755 (fd SDJ Hg 503), FSVJ
Hg 756 (märkt SDJ Hg 504), mfGDJ
Hg 769, BJs (reservdelslok)
Hg2 780, MBv
Hg 785, GBBJ (reservdelslok)
Hg2 787, SKÅJ
Ma 788, GBBJ (reservdelslok)
Ma 789, GBBJ (reservdelslok)
Da 790, SKÅJ
Da 812, Jvm (reservdelslok)
Da 820, Jvm
Ma 828, KJmf
Ra 846, Jvm
Ra 847, BJs
Ud 854, Jvm
Ud 868, MBv
Da 888, Jvm
Da 889, MBv
Da 896, BJs
Da 936, MBv
Da 941, NJ
Ma 966, Jvm
Dm 976, MBv
Dm3 977, MBv
Dm 978, MBv
Ra 987, NJ
Ra 994, SKÅJ
Rc1 1007, Jvm
Dm 1246, Jvm
Dm3 1247, Jvm
Dm 1248, Jvm
Za 267, Jvm
Za 268, Jvm (reservdelslok)

TGOJ:
Hg 205, GBBJ
Bt 305, GBBJ
Ma 401, GBBJ
Ma 403, BJs
Ma 405, SKÅJ
Ma 408, FSVJ
Ma 409, SKÅJ
Ub 504, GBBJ

Övriga äldre ellok:
Ma 825, NetRail (reservdelslok)
Ma 827, NetRail
Ma 832, avställd i Eskilstuna
Ma 833, STW
Uf 848, avställd i Notviken
Uf 849, avställd i Notviken
Uf 851, avställd i Notviken
Ud 872, avställd i Notviken
Ma 876, NetRail
Ma 882, NTS (reservdelslok)
Da 887, NetRail
Da 903, NetRail
Ma 962, STW
Ma 963, STW
Ma 965, STW
Ra 988, STAB
Rc1 1009, Tågab
Rc1 1014, Tågab
Rc1 1021, TrV
Rc1 1026, Tågab
TGOJ Ma 402, STW
TGOJ Ma 404, NTS
TGOJ Ma 406, NTS
TGOJ Ma 407, NTS

Normalspåriga ellok hos museiföreningar i Sverige

av Anders Sandgren, Thursday, September 22, 2016, 22:10 (3009 dagar sedan) @ FelixCRapid99

Tilläggas kan ju HRRJ/HSS 2 som ju är normalspårigt även om det är ett likströmslok (spårvägstyp) men har normala buffertar. Tillhör SSS och är såvitt jag vet körbart.
SSLidJ's batteri/kontaktledningslok står väl uppställt som reklampelare men kan också räknas då det har normala buffertar.

Arbetslok som SL/SS 9205 (driftsfordon hos SL fortfarande?) och 9207 (Djurgårdslinjen) från 1923 (byggda på äldre spårvagnar) samt en del andra SL-fordon är ju mer spårvägs/T-banefordon med andra kopplingsanordningar.

Normalspåriga ellok hos museiföreningar i Sverige

av Christer Fredriksson, Thursday, September 22, 2016, 22:43 (3009 dagar sedan) @ FelixCRapid99

Hur är det med de 2 SJ Ma-loken hos GBBJ, är de kvar?

Normalspåriga ellok hos museiföreningar i Sverige

av Olof W, Friday, September 23, 2016, 10:11 (3008 dagar sedan) @ FelixCRapid99

Jag har försökt sammanställa en lista över samtliga normalspåriga ellok i Sverige. Om det finns fel i listan får ni gärna komma med tillägg eller rättelser. Om någon kunde komplettera med vilka lok som är körbara skulle det vara välkommet.

Man hamnar alltid i gränsdragningsfrågor när man skall göra en sådan här lista. Kanske du skall göra tillägget att det är normalspåriga ellok för kontaktledningsdrift med växelström i linjetjänst.

Annars saknas förutom loken från HRRJ och Lidingöbanan som nämnts ovan ett antal normalspåriga ackumulatorlok som gjort tjänst vid olika industrier. Till exempel Asea-loket från Klippans pappersbruk som nu finns vid deras museum och de två AEG ackumulator lok som jag tror finns bevarade någonstans.

Trevlig helg

/Olof

Normalspåriga äldre ellok hos inte bara museiföreningar i Sverige

av Carl-Erik Olsson, Friday, September 23, 2016, 23:32 (3008 dagar sedan) @ FelixCRapid99

Jag har försökt sammanställa en lista över samtliga normalspåriga ellok i Sverige. Om det finns fel i listan får ni gärna komma med tillägg eller rättelser. Om någon kunde komplettera med vilka lok som är körbara skulle det vara välkommet.
Jag har skrivit en likadan tråd i Postvagnen, där även länkar till en äldre liknande tråd finns.

I detta forum kan man hitta denna tråd här.

Övriga äldre ellok:
Ma 825, NetRail (reservdelslok)
Ma 827, NetRail
Ma 832, avställd i Eskilstuna
Ma 833, STW
Uf 848, avställd i Notviken
Uf 849, avställd i Notviken
Uf 851, avställd i Notviken
Ud 872, avställd i Notviken
Ma 876, NetRail
Ma 882, NTS (reservdelslok)
Da 887, NetRail
Da 903, NetRail
Ma 962, STW
Ma 963, STW
Ma 965, STW
Ra 988, STAB
Rc1 1009, Tågab
Rc1 1014, Tågab
Rc1 1021, TrV
Rc1 1026, Tågab
TGOJ Ma 402, STW
TGOJ Ma 404, NTS
TGOJ Ma 406, NTS
TGOJ Ma 407, NTS

Här blev jag konfunderad med tanke på senare tiders diskussioner om förkortningar osv.
Enligt den länkade tråden ovan anskaffades Ma SJ 833, 962, 963, 965 samt TGOJ 402 av Stambanans Wänner. Är det dessa som avses med STW? Och var finns dessa lok idag?
Och vad betyder här NTS?
/undrade åter CEO som också tackar för sammanställningen och dess övriga kommentarer

Normalspåriga äldre ellok hos inte bara museiföreningar i Sverige

av ztenlund, Saturday, September 24, 2016, 00:04 (3008 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

NTS är nog norrmännen som målat pepparkaksbrunt. Jag kommer dock inte ihåg vad de heter just nu.

Normalspåriga ellok hos museiföreningar i Sverige

av Ola Almquist, Sunday, September 25, 2016, 19:20 (3006 dagar sedan) @ FelixCRapid99

Jag har en uppgift om att Ud 872 skrotades 2015 i Notviken. Det kunde i varje fall inte observeras vid besök i juni i år.

M.v.h.
Ola