En rejäl snöplog! (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, December 01, 2016, 21:22 (2700 dagar sedan) @ Littera JS

Tveksamt om 1981 är Järnvägshistoriskt men detta forum känns bättre än grannforumet....

Bilden som sagt vad tagen 1981. Maj närmare bestämt och i Ystad. Att man inte ska skämta om skånska vintrar visar väl bilden.

Några funderingar som jag hoppas ni fyller i:

- Hur länge använde man den här typen av snöplogar
- Måste ha varit knepigt med sikten från påskjutande fordon
- Användes mammutplogen bara för speciella situationer typ att röja i skärningar eller även för mer "normal" snöröjning

[image]

Detta var en mycket vanlig typ av snöplog i Skåne (s.k. tenderplog) och de var placerade vid de flesta knutpunkter, som t.ex. Malmö, Eslöv, Ystad, Landskrona, Kristianstad osv. Oftast bestod snöplogstågen av tenderplog + lok + spårrensare. Jag minns inte exakt när de togs ur bruk men gissar någon gång på 1970-talet, kanske senare (med tanke på den fina plogen i Ystad så sent som 1981). Det var alltså fråga om normal snöplogning i Skåne under de ibland svåra vintrarna. Det är nämligen så att det behöver inte komma så värst mycket snö i Skåne för att det ska bli svårforcerat eftersom det nästan alltid blåser här och då blandas snön med jord från åkrarna och blir till något som nästan påminner om cement. Jag kan också nämna att SJ faktiskt hade uppgjorda tidtabeller i förväg för snöplogståg (S4-tåg att kunna anordnas på särskild order). Jag har en sådan för Ystad - Malmö, där avgångstiden från Ystad är vid 4-tiden på morgonen för att hinna röja banan till Malmö (i bästa fall) inför dagens trafik. Det var då det!


Hela tråden: