Multipelkoppling genom B6-vagnar? (Fordon: vagnar)

av Johan W @, Friday, December 12, 2008, 22:51 (5826 dagar sedan)

Hej

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?

VH

/Johan

På Svartåbanan

av Rasmus Axelsson, Friday, December 12, 2008, 23:11 (5826 dagar sedan) @ Johan W

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?

På Svartåbanan förekom Hg + B6 + B6 och då använde man inte multkabel, utan körde det bakre loket overksamt. Jag tror inte att insatstågen i Stockholm heller använde någon multkabel, men där kanske man körde koppel med en förare i varje lok för att få upp accelerationen.

Lång multkabel genom vagnarna användes väl på försök med Bt på eskilstunabanan någon period?

På Svartåbanan

av Lasse M, Tuesday, December 16, 2008, 15:40 (5822 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?


På Svartåbanan förekom Hg + B6 + B6 och då använde man inte multkabel, utan körde det bakre loket overksamt. Jag tror inte att insatstågen i Stockholm heller använde någon multkabel, men där kanske man körde koppel med en förare i varje lok för att få upp accelerationen.

Lång multkabel genom vagnarna användes väl på försök med Bt på eskilstunabanan någon period?

Körde man verkligen med Hg lok i varje ände av tågen på Svartåbanan? På samtliga bilder jag sett på Hg dragna tåg på Svartåbanan var det enbart ett Hg lok som man då gjorde rundgång med på ändstationerna.

På Svartåbanan. Hg i båda ändar?

av Leif B, Tuesday, December 16, 2008, 15:58 (5822 dagar sedan) @ Lasse M

Körde man verkligen med Hg lok i varje ände av tågen på Svartåbanan? På samtliga bilder jag sett på Hg dragna tåg på Svartåbanan var det enbart ett Hg lok som man då gjorde rundgång med på ändstationerna.

Jag tror det förekom något tåg med Hg i båda ändar som delades i Fjugesta? Ena loket med några (någon) vagn vände direkt till Örebro, medan resten av tåget fortsatte till Svartå. Det kan också förekommit hopkoppling i Fjugesta?

/Leif

Hg i båda ändar, jodå!

av Rasmus Axelsson, Tuesday, December 16, 2008, 16:15 (5822 dagar sedan) @ Leif B

Körde man verkligen med Hg lok i varje ände av tågen på Svartåbanan? På samtliga bilder jag sett på Hg dragna tåg på Svartåbanan var det enbart ett Hg lok som man då gjorde rundgång med på ändstationerna.

Rundgång var det normala...

Jag tror det förekom något tåg med Hg i båda ändar som delades i Fjugesta? Ena loket med några (någon) vagn vände direkt till Örebro, medan resten av tåget fortsatte till Svartå. Det kan också förekommit hopkoppling i Fjugesta?

...men precis som Leif skriver delade man och kopplade man ihop vissa tågset i Fjugesta under vissa perioder. Jag har inte tågnumren, men Christer Göranssons första bild http://svartabanan.se/index.php?id=10&bild=492 från 1977 visar först ena halvan av tåget i Svartå medan den andra bilden visar den andra halvan som väntar på ihopkoppling i Fjugesta på denna bild http://svartabanan.se/index.php?id=10&bild=493

Samma sak gjorde man också med X16/17-motorvagnar, men det var lite senare...

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av HK, Friday, December 12, 2008, 23:25 (5826 dagar sedan) @ Johan W

Hej

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?

VH

/Johan

Humle & Dumle - alltså Hg2 + 4 st B6 + Hg2 som kördes i Göteborgstrakten, hade multipelledning genom vagnarna. Det var ett j-a tryck i det tåget, det kunde utan problem sättas in i samma omlopp som X6. Dessutom hade man försett vagnarna med biljettstämplingsautomater i vestibulerna.

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av HJP, Saturday, December 13, 2008, 00:09 (5826 dagar sedan) @ HK

Hej

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?

VH

/Johan

****
De "knuffodrager" som gick i Stockholm på 1980-talet, var inte multipelkopplade. Båda loken var bemannade, och det bakre loket hjälpte till att accellerera.

HJP

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av Thomas Tell, Saturday, December 13, 2008, 00:33 (5826 dagar sedan) @ HJP

Multipelledningar fanns ju tidgare på Bo6-vagnar. Anordningen syns inte i särtryckslistorna. 15 stycken enligt boken om de svetsade stålvagnarna av 40- och 50-talsmodell. De gick på 60-talet i Södertäljetåg med Da-lok i var ände.

Här ett foto av en B6 med multipeldosa. Stockholm C 1969
[image]

/tell

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av s svensson, Saturday, December 13, 2008, 02:05 (5826 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det var på 60 talets mitt som det kördes med 1 st F5 (FV1) och Bo6a med drivande Da lok i varje ända.
Vid en liten olycka skadades F5 och Bo6a 4070. F5 slopas och 4070 får storrvision med ny provinrednig typ SKV Arlanda.

När det gäller pendelinsatstågen som gick på Alingsås så var förebilden tågen i Stockholm.
Några vagnar var kvar sedan Stockholmstiden och jag vill minnas att någon av vagnar i Göteborg redan hade multipelledning. Annars så utrustades de med multipelledning efter förebilden.
I Göteborg fanns det först 8 B6 vagnar och senare tillkom 2 ytterligare så det blev 10 st.
Tyvärr har jag inte tillgängligt vagnsnummer just nu.

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av Johan W @, Saturday, December 13, 2008, 09:05 (5826 dagar sedan) @ s svensson

Hej!

Det verkar ha varit både och sluter jag mig till.

Att det var ett j-la tryck i Humle&Dumle kan man ju förstå. "Godstågsväxlade" Hg2-lok i var ände och så fyra "luftfyllda" B6 vagnar imellan. Måste ju ha varit som att åka med "tuben", eller ännu bättre.

Tack för alla svar, bilden har klarnat betydligt.

VH

/Johan

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av Hans Broman, Saturday, December 13, 2008, 13:38 (5825 dagar sedan) @ Johan W

Hej!

Det verkar ha varit både och sluter jag mig till.

Att det var ett j-la tryck i Humle&Dumle kan man ju förstå. "Godstågsväxlade" Hg2-lok i var ände och så fyra "luftfyllda" B6 vagnar imellan. Måste ju ha varit som att åka med "tuben", eller ännu bättre.

Tack för alla svar, bilden har klarnat betydligt.

VH

/Johan

Men när det gäller SL-trafiken har det uppstått nya frågetecken, åtminstone för mig. Om det på 70-talet fanns B6-vagnar i SL-trafiken som hade genomgångskabel för multipelkoppling av Da - varför kördes då 80-talets loktåg i insatstrafik för SL med två bemannade lok? Hade de utrustade vagnarna flyttats till Göteborg månntro?

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av s svensson, Saturday, December 13, 2008, 14:05 (5825 dagar sedan) @ Hans Broman

När man skriver är det bra rita in en tidsaxel. Vi befinner oss på 60 talets början.


Missförstånd om det står 70 tal på SL. Det rör sig om 60 tal och det handlar om tiden innan X1 och tiden då X1 tog över. Det var då som Da lok fanns i varje ända.
X1 tog sedan över trafiken 12 maj 1968 i stort sett.
1973 inträffar bränslekris.

Bo6a och Bo6b blir i huvudsak B6G resp B6.
1970,huvudsak 1 juli, (avregistreras) slopas och skrotbeslutas ett stort antal.
1971 följer nästa (avregistrering)slopning och vissa skrotbeslutas och vissa ställs av för uppställning.
1974 återinregistreras ett antal B6.
1973 vill jag minnas beslutas om ombyggnad för SL trafik av i huvudsak B6/Bo6b.
B6 blir den reservvagn som finns i Borås,Göteborg och några till på fredagar. Allt annat rullar.
Jag har ganska bra data om Bo6orna men de är inte tillgängliga just nu.
1980 kommer 4+4 B6 i trafik i Alingsås med multipeldosa. Ytterligare 2 vagnar tillkommer då det körs 5+5.
Vid besök i Stockholm 1982 ser jag tåg med F lok i var ända och B6 emellan. För övrigt så är lok i varje ända något som återkommit 2008 i Göteborg. Det körs dels ersättningståg (skyltat så på plattformsinfo) och dels ett loktågpar på Malmö. Även Uppsalapendel har setts på Göteborg-Stockholm som ersättningståg för X2000. I dessa tåg går de så kallade Rc6U.

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av Anders Sandgren, Saturday, December 13, 2008, 15:42 (5825 dagar sedan) @ s svensson

I 'pendelstågseländets' ersättningstrafik gick det som jag minns det en brokig flora av lok. Du2, F & Ra förekom och det var inte ovanligt med olika loktyp i ändarna. Antagligen var det lok utan trafiktjänst (samtliga typer var väl på väg bort vid denna tid) som fanns att tillgå tillsammans med upprustade B6-typer. Om Multipeldosor fanns på vagnarna var nog aldrig tågen kompletta så att det blev genomgång, och varken Ra eller F hade väl multipelkörning.

Multipelkoppling genom 90-talsvagnar (Rc6U)?

av Johan W @, Saturday, December 13, 2008, 19:24 (5825 dagar sedan) @ s svensson

Rc6U gör också en tur till Nyköping 15:55 från Stockholm C och åter 17:20 från Nyköping. Nog sjutton känns det att det är dubbel dragkraft då man åker, hej vad det går.

Men det är väl inte speciella Rc6:or som går i dessa tåg?

VH

/Johan

Multipelkoppling genom 90-talsvagnar (Rc6U)?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, December 13, 2008, 21:20 (5825 dagar sedan) @ Johan W

Jaa...? Vadådå? Är det inte vanlig Rc-mult genom UIC-kabeln??

Multipelkoppling genom 90-talsvagnar (Rc6U)? Vanlig mult?

av Leif B, Saturday, December 13, 2008, 22:36 (5825 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jaa...? Vadådå? Är det inte vanlig Rc-mult genom UIC-kabeln??

Nej, "vanlig mult" är genom den grova multipelkabeln.

Det är bara Rc6 1348-1382 (inofficiellt littera Rc6U) som dessutom har utsrustning för multipellstyrning via UIC-kabel, med SMS-styrning. (Serie Multiplex Styrning, d v s de olika signaler som i en vanlig multipelkabel skickas samtidigt (parallellt) på varsin tråd, skickas i UIC-kabeln efter varandra (i "serie") på bara ett trådpar.

Genom SMS-styrningen har man sluppit dra en mångtrådig multipelkabel genom en massa passvagnar.

/Leif

Multipelkoppling genom B6-vagnar?

av Jan Långström, Sunday, December 14, 2008, 10:58 (5824 dagar sedan) @ Johan W

Om jag inte missminner mig gjorde man i Göteborg det klassiska misstaget att korsa multipelledningen en gång för lite eller en gång för mycket så att loken drog åt var sitt håll vid första försöket.

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av Olle E, Saturday, December 13, 2008, 23:26 (5825 dagar sedan) @ HK

Hej

Humle&Dumle tågen och insatstågen íStockholm gick ju ofte med dragkraft i ändarna som gick att multipelköra. Kunde man köra multipelsignalen genom B6-vagnarna, eller var det bakre loket passivt och endast med för att man skulle slippa rundgången?

VH

/Johan


Humle & Dumle - alltså Hg2 + 4 st B6 + Hg2 som kördes i Göteborgstrakten, hade multipelledning genom vagnarna. Det var ett j-a tryck i det tåget, det kunde utan problem sättas in i samma omlopp som X6. Dessutom hade man försett vagnarna med biljettstämplingsautomater i vestibulerna.

B6 var väl inte rammsäkra? Hur lämpligt är det att köra med påskjut då?

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av Anders Ö..., Sunday, December 14, 2008, 00:34 (5825 dagar sedan) @ Olle E

B6orna är begränsat rammsäkra eller vad det kallas, vestibulerna är skyddszon, ska vara stängda närmast lok vilket torde innebära båda ändar i knuff å drag.

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av Anders Sandgren, Sunday, December 14, 2008, 00:50 (5825 dagar sedan) @ Anders Ö...

Jag har dessutom för mig att de inåtgående dörrarna ledde till vissa problem när många tryckte på inifrån. Då blev det svårt att öppna. Det är lättare med bladdörrar som X1'orna hade.

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av Anders Ö..., Sunday, December 14, 2008, 02:34 (5825 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Låter iof troligt med många i vagnen men trotts att vi kört med dessa i 13 år och vid många tillfällen haft gott om stående så har jag inte vare sig sett det eller hört att någon klagat.

Bladdörrar är säkert bättre i sådana situationer men i en packad X1, pressad mot dörren, är känlsan av dem inte speciellt trygg. Har inte någon sådan dörr gått upp i farten ??

B6'or i rusningstrafik

av Anders Sandgren, Sunday, December 14, 2008, 09:33 (5825 dagar sedan) @ Anders Ö...

Även om det kan vara många på tåget så tror jag att stämningen på NJM's tåg är litet lugnare än på ett vintrigt insatståg under morgonrusningen när alla skall av vid Stocholms C.

B6'or i rusningstrafik

av Anders ö, Sunday, December 14, 2008, 10:22 (5824 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, vi får iaf hoppas det...

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av s svensson, Sunday, December 14, 2008, 13:53 (5824 dagar sedan) @ Anders Ö...

Bo6a hade fyra avdelningar i princip. Dvs det fanns 3 mellanväggar.
Ursprungligen fanns svängdörren emellan två+två,dvs i mitten.
På huvuddelen av vagnarna ,ursprungligen enbart på Bo6a,fanns det dörrar vid de yttre avdelningarna som kunde låsas.
Alltså vestibul och en av de yttre avdelningarna var skyddsutrymme.

Observera kommentaren i Säok. (från 1959)

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av Anders Ö, Tuesday, December 16, 2008, 16:50 (5822 dagar sedan) @ s svensson

Bo6a hade fyra avdelningar i princip. Dvs det fanns 3 mellanväggar.
Ursprungligen fanns svängdörren emellan två+två,dvs i mitten.
På huvuddelen av vagnarna ,ursprungligen enbart på Bo6a,fanns det dörrar vid de yttre avdelningarna som kunde låsas.
Alltså vestibul och en av de yttre avdelningarna var skyddsutrymme.

Observera kommentaren i Säok. (från 1959)

Den har jag aldrig vare sig hört eller läst??
Står det så Säö 1959?? Ingen ihopblandning med B13?
Jag vill inte minnas några märken/hål i dörrkarmen för lås på de yttre mellandörrarna, bara i dörrarna ut mot vestibulerna.
B13 däremot har det på så sätt.

Multipelkoppling genom B6-vagnar? Rammsäkerhet

av s svensson, Friday, December 19, 2008, 18:49 (5819 dagar sedan) @ Anders Ö

Tack Anders Ö för detta inlägg.
Jag har tittat i gamla papper och funderat.
1) Bo13 hade skyddsytrymmet som Anders Ö beskriver.
2)Hänvisning till Säok från 1959 är en upplysning om både Bo6-or och Bo13.
3) B6-orna då.

Jag måste medge att jag kan ha fel på punkten att de flesta B6 hade sådant utförande.
Men jag är även ganska säker på om att ha läst om det jag beskriver. Var det enbart en ombyggd vagn det gällde?
Flera Bo6 har byggts om i individutförande.
Fö anser jag att Bo6 hade god rammsäkerhet. Vagnarna har i regel klarat sig ganska bra vid skador. Vid den svåra olyckan i Vagnhärad dec 1942 var flera Bo6(dåv Co6)med och de klarade sig bra.

Men som sagt. Jag har funderat länge på var jag läst om omflyttning av dörrar och dörrlås. Flyttade man dörrar med dörrlås utan att dörrlåsen behövdes?