Arlövs Mekaniska Verkstad (Arkiv/forskning/litteratur)
Hej!
Var finns arkivet för Arlövs Mekaniska Verkstad? Har försökte i NAD utan lyckande.
Tackar
Kirby
av Kirby, Sunday, December 21, 2008, 10:10 (5869 dagar sedan)
Hej!
Var finns arkivet för Arlövs Mekaniska Verkstad? Har försökte i NAD utan lyckande.
Tackar
Kirby
av Stefan Nilsson, Sunday, December 21, 2008, 12:03 (5869 dagar sedan) @ Kirby
Detta är inget svar egentligen, men en person har gått igenom visst arkivmaterial på Malmö kommun (tror jag) och hittat bl.a en del ritningar från Arlöv. En del av materialet är presenterat i Smalspårsfrämjandets forum:
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=427
av Olof W, Sunday, December 21, 2008, 14:27 (5869 dagar sedan) @ Stefan Nilsson
Tyvärr så tror jag Stefan har fel. BoA har varit i Malmö stadsarkiv men som jag förstod det så är de ritningar han presenterade från Kockums ritningsarkiv och inte Arlövs.
/Olof
av Stefan Nilsson, Sunday, December 21, 2008, 14:53 (5869 dagar sedan) @ Olof W
Tyvärr så tror jag Stefan har fel. BoA har varit i Malmö stadsarkiv men som jag förstod det så är de ritningar han presenterade från Kockums ritningsarkiv och inte Arlövs.
/Olof
Aha, då mindes jag fel - går för fort ibland - beklagar detta! :-|
av BD, Sunday, December 21, 2008, 15:45 (5869 dagar sedan) @ Stefan Nilsson
Ta kontakt med Peter Zarl, han har uppgifter om Arlövs arkiv.
av BD, Sunday, December 21, 2008, 21:50 (5869 dagar sedan) @ Kirby
Industrimuseet
Ett nytt hantverks- och industrimuseum har under hösten öppnats i källaren till Arlövs bibliotek. En stor del av museet består av resterna av det repslagerimuseum som brann på Herman Gotthardtsområdet (nuvarande Strandängen) 2003. I museet berättas också om gamla arlövsindustrier som Waggonfabriken, Skriv&Rit och Perfekta Tryck.
Museet skall också spegla kommunens hantverkshistoria. Under hösten visas verktyg och material som hör till körsnärsyrket. Föremålen har tillhört körsnär Lisén som mot slutet av sitt liv hade körsnärsverkstad i ett garage i Åkarp.
Öppet: måndagar kl 11 - 13, torsdagar kl 16 - 19.
Visningar efter överenskommelse, tel 040-43 93 28
Bilder från invigningen av museet den 27 september.
av Gunnar Olsson, Monday, December 22, 2008, 15:56 (5868 dagar sedan) @ BD
Namnet på verkstaden var väl Rössels mekaniska verkstad senare ASJ ?
av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, December 22, 2008, 16:43 (5868 dagar sedan) @ Gunnar Olsson
Först Rössels, sen Arlöfs, sen ASJ!
När skedde sen koncernbildningen? Dvs ASJA, ASJF + ASJL = respektive A., Falun (fd V & M) och Linköping? Var inte Linköping sist in i familjen?
Ingick ytterligare ngn enhet?
av Stig Lundin, Monday, December 22, 2008, 22:21 (5868 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Först Rössels, sen Arlöfs, sen ASJ!
När skedde sen koncernbildningen? Dvs ASJA, ASJF + ASJL = respektive A., Falun (fd V & M) och Linköping? Var inte Linköping sist in i familjen?
Ingick ytterligare ngn enhet?
Verkstaden i Arlöv startades av Ludvig Rössel 1898. Från 1902 (eventuellt något tidigare) var namnet Waggonfabriken i Arlöf. Rössel satsade därefter på vagntillverkning på Gotland vid Fole Mek Verkstad.
ASJ i Linköping torde inte ha varit sist in i familjen eftersom koncernnamnet var AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ), det namn som verkstaden i Linköping hade från 1908.
Det fanns även en enhet, ASJ Parca i Gävle, som byggde tankvagnar.
/Stig Lundin
av Ola Almquist, Tuesday, December 23, 2008, 01:50 (5867 dagar sedan) @ Stig Lundin
Enligt Industrilok i Skåne - Malmöhus län av Janis Priedits:
"År 1898 bildades Ludvig Rössels Mekaniska Verkstads AB för tillverkning av vågar, järnvägsvagnar och spårvagnar. Samma år flyttade Rössel tillverkningen från Malmö till Arlöv där fabriken byggts 1897 - 98. Redan 1902 försattes företaget i konkurs, men verksamheten kom åter igång under firma AB Arlöfs Mekaniska Verkstad och Waggonfabrik. Produktionen inriktades helt på rullande järnvägsmateriel och industrin blev omfattande med omkring 1300 tillverkade vagnar per år. 1918 övertogs av konkurrensskäl Waggonfabriken av AB Svenska Järnvägsverkstäderna (bildat 1907), som fortsatte med vagntillverkningen till 1965 då den upphörde."
Vagn- & Maskinfabriks AB i Falun som ursprungligen var ett dotterbolag till Stora Kopparbergs Bergslags AB övertogs även detta av ASJ 1918.
M.v.h.
Ola
av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, December 23, 2008, 11:09 (5867 dagar sedan) @ Ola Almquist
V & M:s loktillverkarskyltar hade lite olika texter under årens lopp.
Först bara "Vagn- & Maskinfabriken, Falun". - /Innan man kostade på patenträttighet till Schmidts överhettare så trasslade man med någon egen variant (på EJ-lok); skyltarna sade t ex 1912 "Patent anmäldt" på lok 163, som var KBJ nr 10./
Sedan, någon period under 1. världskriget, "Stora Kopparbergs Bergslags AB, Vagn- & Maskinfabriken, Falun".
Slutligen, från 1918, "AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Vagn- & Maskinfabriken, Falun".
Jag vet inte om hela denna textmassa sen fanns med på varenda ångloksskylt - 1943 års Gp-lok hade den i varje fall = sista ångloken fr vst.
Hur var det med senare dieselskyltar, t ex Dalahästarnas...??
av Niklas Biedermann , Tuesday, December 23, 2008, 11:45 (5867 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Nej, din teori om överhettarpatenten stämmer inte. Jag har ingen aning, men nedan är det som står på skyltar jag har bilder från. Kanske så att kunden fick Schmids överhettare om han betalade för det?
Patent Anmält:
164/1913, HWJ 23
216/1915 SJ S
238/1917 SJ E
Men
131/1911 hade Schmidt's överhettare enligt text på skylten
Fram till 1943 eller 1944 stod VM-falun på skyltarna, sedan kom ASJ-loggan. Nånstans har jag en notering om när det var mer exakt.
Här är några bilder. (Finns givetvis större, men det blir så tungladdat)
80/1908
216/1915
255/1918
276/1919
309/1924 Of
330/1925 D
500/1943 D
575/1951 Da
721/1954 Tp (Likadana som t.ex. T2p)
av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 03:08 (5866 dagar sedan) @ Niklas Biedermann
Tack för fina bilder, Niklas!! Intressant - jag har själv bara ett par av alla dessa varianter i samlingen.
Du tycks ju ha rätt betr. överhetteriet - men kan VM 216 på bilden ha varit enda undantaget? Alltså en SJ-beställning av ett ICKE Schmidt-lok...? (Obs. att detta inte handlar om "ångtorkare"; SJ provbeställde ju några lok m sådana tidigare.)
Faluns tillverkning är ö h t rätt dåligt dokumenterad...
OBS angående Faluns tillv.lista: Ånglok och andra lok hade gemensam nummerserie!
Ett antal glapp i ångloksförteckningen finns därmed, t ex för no. 141-48 och 184-209, som var tidiga elloksbyggen (Oa, Pa, Od m m).
av BD, Wednesday, December 24, 2008, 07:01 (5866 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Falun köpte ett antal kompletta överhettningsutrustningar från N&H.
Återkommer vid tillfälle när och hur det förhöll sig.
Schmidts överhettarepatent bör ha upphört under 1:a världskriget varefter Falun var fria att tillverka Schmidts överhettare.
För övrigt kan påpekas att skyltbilderna är värdelösa enär de inte går att läsa i nuvarande storlek.
av Niklas Biedermann , Wednesday, December 24, 2008, 09:12 (5866 dagar sedan) @ BD
För övrigt kan påpekas att skyltbilderna är värdelösa enär de inte går att läsa i nuvarande storlek.
De har kanske mellandagsrea på optikern! :-D (Som man frågar får man svar...)
Bättre små bilder där folk faktiskt ids vänta på att inlägget har laddat klart än inlägg fyllda av mastodontbilder som bara pensionärer och de redan frälsta orkar vänta på! Som det antyds i texten skulle ju den som frågar fått större, men eftersom de är värdelösa funderade jag på att ta bort dem i stället. Det är nämligen inte så att jag tar mig tiden att redigera mängder med skyltbilder för ett inlägg utan jag tar dem i det format de redan finns i datorn. Då blir det så eller väldigt mycket större.
av Niklas Biedermann , Wednesday, December 24, 2008, 09:01 (5866 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Tack för fina bilder, Niklas!! Intressant - jag har själv bara ett par av alla dessa varianter i samlingen.
Du tycks ju ha rätt betr. överhetteriet - men kan VM 216 på bilden ha varit enda undantaget? Alltså en SJ-beställning av ett ICKE Schmidt-lok...?
Nejdå, som jag skrev i texten, minst ett av SJ's E-lok (238/1917) hade också faluns egna (exakt samma skylt som den från S:en), och med tanke på att jag bara har bild på vardera en skylt från en VM byggd E och S förefaller det väldigt osannolikt att just dessa skulle vara de enda.
Här är en annan variant från en B-maskin (1380), VM 266/1919 "Överhettare Patent" (Jaså!? Vems då?)
Synd att nån våldfört sig på gångjärnen. Verkar vara vanligt att de är borta. Det är f.ö. bara ungefär 3/4 av de visade skyltarna som är mina, resten har jag bara plåtat just för att kunna göra sådana sammanställningar och liknande.
För den delen hade alla (?) svenska loktillverkare (och flesta utomlands också) genomgående nummerserier som började med 1 (nja, t.ex. ASEA har en större lucka) och räknade uppåt oberoende av loktyp. Alla möjliga uppdelningar, nomenklatur osv är till stor del sånt som senare entusiaster har hittat på för att de bara intresserar sig för en sak eller har behov av att sortera in saker i fack men som var ointressant "då det begav sig". Lite som med "epok III" inom modelljärnvägeriet...
av Kurt G. Möller , Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 14:14 (5866 dagar sedan) @ Niklas Biedermann
Jag glömde kommentera VM 255 och 276:
Notera rektangeln i mitten. Denna var avsedd att stansa in datum för beviljat trafiktillstånd! Något slags påbud om detta måste ha gått ut (fr VoV?) cirka 1906, då de första exemplen dyker upp, bl a på NoHABs halvsmå ovala cylinderskyltar, men rektanglarna applicerades inte konsekvent på alla gjutmodeller - och framför allt blev NÄSTAN aldrig några datum instansade!!!
God jul, alla skyltälskare, och övriga läsare oxå!!!
av Niklas Biedermann , Tuesday, December 23, 2008, 11:50 (5867 dagar sedan) @ Ola Almquist
Detta har jag att komma med...
Måhända att det är alla svenska varianter (fanns dock också t.ex. motorvagnstillverkarskyltar X9p mm)
Rössel 1900
Rössel 1901
Vagnfabriken Arlöf 1901 (!)
Waggonfabriken Arlöf 1903
Waggonfabriken Arlöv 1934
ASJ Waggonfabriken Arlöv 1939
Waggonfabriken Arlöv 1943
ASJ Arlöv 1956
ASJ Arlöv 1960
Export Bulgarien 1912
Boggi 1912
av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 03:23 (5866 dagar sedan) @ Niklas Biedermann
Stiliga bilder! Lustigt med blandningen av "vagn-" och "waggon-" vid sekelskiftet - kan det ha varit ngn typ av bråk med en annan tillverkare...??
Dalahästarna (fr 1957) hade som sagt skyltar av Tp-typ - så även DONJ-loken 1-4 (fr 1959), vad jag minns. Motorvagnar kanske inte fick tvnr. på skyltarna (jfr även Niklas andra inlägg!)
av Niklas Biedermann , Wednesday, December 24, 2008, 09:08 (5866 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Dalahästarna (fr 1957) hade som sagt skyltar av Tp-typ - så även DONJ-loken 1-4 (fr 1959), vad jag minns. Motorvagnar kanske inte fick tvnr. på skyltarna (jfr även Niklas andra inlägg!)
Jag tror alla Falundieslar hade samma skyltar som t.ex. Tp. Jag har väl sett nåt dussin varav minst Tp, Z6p, T21 och T2p (de två förstnämnda byggdes ju också av MaK) bland (f.d.) SJ-lok, resten diverse industrilok, och alla har haft likadana skyltar.
Däremot hade dessa dieselelektriska lok som bland annat SSAB köpte ett gäng av andra skyltar, som ellokens, ASEA-ASJ kombinerat, de har också både ASEA och ASJ tv.nr.
Rälsbussarna mfl hade samma skyltar som personvagnarna, inga tillverkningsnummer (såvitt jag sett...)
av Torgny Wallin , Arlöv, Tuesday, September 22, 2009, 22:46 (5594 dagar sedan) @ Kirby
Hej!
Var finns arkivet för Arlövs Mekaniska Verkstad? Har försökte i NAD utan lyckande.
Tackar
Kirby
Hej !
Vad vill du veta om företaget ?
hör av dig så ska vi se vad vi kan göra för dig.
Mvh
TW