B 1037 smörjpress (Fordon: lok)

av morrgan, Thursday, January 08, 2009, 14:58 (5809 dagar sedan)

Cylindrar och sliderna behöver smörjning med överhettarolja, det sker genom oljeledningar från smörjpress eller pumpen som på svenska lok oftast sitter inne i hytten.
Överhettaroljan är mycket trögflytande och den behöver värmas detta sker genom släppa igenom lite ånga
i pumpen eller pressen. Oljeledningarna går sedan innanför pannklädseln fram till cylinderpartiet för att inte stelna på vägen.

[image]

[image]

Pumpen drivs med en som inte sitter i centrum av hjulaxlen, då uppstår en upp och nedåtgående rörelse som driver pumpen.
På samma arm sitter hastighetsmätarviren.

[image]

morrgan

Smörjpress, smörjpump, vad är skillnaden

av Urban Åkesson, Nässjö, Thursday, January 08, 2009, 19:21 (5809 dagar sedan) @ morrgan

Detta diskuteras rätt ofta nere vid en viss museijärnväg:
Vad är det för skillnad på en smörjpump och en smörjpress?
Vad säger ångloksexpertisen?

Smörjpress, smörjpump, vad är skillnaden

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 19:46 (5809 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Kollar in Akademiens ordbok: saob.se

SMÖRJ-PRESS. tekn. == lubrikator; jfr -pump.
LB 4: 57 (1903).
SMÖRJ-PUMP. tekn. i ångmaskin l. explosions­motor: (av ångmaskin osv. driven) smörjapparat som pumpar smörjmedlet in i cylinder o. lager; jfr -press, olje-pump.
TT 1889, s. 84

Det hänvisas i fallet smörjpress till lubrikator och där står:
tekn. å maskin: automatisk smörjnings­anordning driven från maskinen själv med ett tandspärrhjul, vilken pressar olja fram till de ställon som skola smörjas.

Verkar helt enkelt vara synonymer eller har det med att smörjpressen ska ha ett tandspärrhjul?

ES

Smörjpress, smörjpump, vad är skillnaden

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 19:52 (5809 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Jag tror dom GAMLA loklärorna gjorde denna distinktion:

- S-PUMP trycker fram oljan m h a EN pump per smörjrör. Ofta = sex à åtta rör (ofta mynnande i vardera klovslidshalvan, resp. cyl.centrum) Med mera...

- S-PRESS trycker fram oljan m h a en enda stor tryckkolv, vars olja sen fördelas på resp. rör.

Vad säjer Å-49?

Smörjpress, smörjpump, vad är skillnaden

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 20:02 (5809 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Läser instruktionsboken till min Säffle tändkula och där står smörjapparat.

SMÖRJ-APPARAT. på fordon l. maskin(del) l. dyl.: apparat (se d. o. 3
[3.a]

a) för tillförsel av smörjmedel (smörjkopp, lubrikator o. d.).
TT 1871, s. 348

Inte bara lektion i ånglok utan även språkhistoria!

ES

Smörjpress, smörjpump, vad är skillnaden

av Stefan Skoglund, Friday, January 09, 2009, 03:20 (5808 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

- S-PRESS trycker fram oljan m h a en enda stor tryckkolv, vars olja sen fördelas på resp. rör.

Och vilket är att be om trubbel den dagen ett eller flera av rören täpper
igen sig lite. Då hamnar större delen av smörjan på ett ställe !
Smörjpump har isåfall ett pumpelement per smörjställe och
ofta individuell inställning.

Svaret från skriften

av Erik Samuelsson (tillfällig), Friday, January 09, 2009, 09:06 (5808 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Å49

Ångsmörjapparater
I hytten placerade smörjapparater för smörjning av cylindrarna och plansliderna.

Smörjpressar
kallar de smörjapparater som, där oljan av en eller flera större kolvar under deras oavbrutet nedåtgående rörelse pressas in i smörjledningarna

Smörjpumpar
åter de apparater, där oljan av mindre kolvar vid deras upp- och ned- eller fram- och återgående rörelse pumpas fram till smörjställena.

Vid smörjpressar röra sig alla kolvarna lika; fördelningen av oljan till de olika smörjställena kan därför ej direkt regleras. Vid smörjpumparna återigen är i allmänhet varje pumpkolv reglerbar var för sig och kan inställas att mata just den oljemängd, som erfordras vid det tillhörande smörjstället.

Svaret från skriften

av stora Borås @, Borgstena, Friday, January 09, 2009, 11:31 (5808 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Helt rätt. Tilläggas kan bara att en smörjpump fyller man bara på när det börjar ta slut. En smörjpress måste vevas tillbaka under insugande av ny olja. Ofta ganska krångligt dessutom. Stora Borås.

Svaret från skriften

av Stefan Skoglund, Tuesday, January 13, 2009, 02:21 (5804 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Å49

Ångsmörjapparater
I hytten placerade smörjapparater för smörjning av cylindrarna och plansliderna.

och vilka arbetar med ånga tex Nathans smörjpress. Allmänt kan sägas
att ångan kondenseras inuti apparaten och vattnet tvingar ut oljan i
smörjrören mot ångtrycket. Det skall ju gubevars in i cylindrarna
där det troligtvis intermittent är samma tryck som i pannan.

Smörjblåsor och oljebehållare till tex ångdirektbroms är kraftigt förenklade varianter.


Smörjpressar
kallar de smörjapparater som, där oljan av en eller flera större kolvar under deras oavbrutet nedåtgående rörelse pressas in i smörjledningarna

Kan kallas för plunger också dvs cylindrar med kolvar. På röret in till
cylinderna sitter det en trevägskik med två lägen - ett för fyllning
och ett driftläge. Kolven tvingas ner med en skruv som oftast vrids
runt genom någon arm som är kopplad till maskineriet.
Skall man fylla kolvarna finns det en förrådsoljebehållare som varje kolv kan suga från, så man ställer kikarna på fyllning, frikopplar rörelsen,
skruvar upp skruven med någon vev och ser nogsammt til att kolvarna
INTE suger luft dvs det måste finnas tillräckligt med olja i förrådsbehållarna under hela fyllmomentet.
Veven som man vevar upp skruven med brukar vara samma vev som
rörelsen från maskineriet överförs med så man frikopplar och
skruvar upp i samma moment.

De finns i olika varianter med olika antal kolvar (1-5 eller 6 st)
och olika diameter på cylindrarna i samma apparat dvs på så vis
olika matning.

Smörjpumpar
åter de apparater, där oljan av mindre kolvar vid deras upp- och ned- eller fram- och återgående rörelse pumpas fram till smörjställena.

Vid smörjpressar röra sig alla kolvarna lika; fördelningen av oljan till de olika smörjställena kan därför ej direkt regleras. Vid smörjpumparna återigen är i allmänhet varje pumpkolv reglerbar var för sig och kan inställas att mata just den oljemängd, som erfordras vid det tillhörande smörjstället.

Finns i olika varianter tex ÅSSA, Friedmans och några till.