Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 1: PFJ/FNJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, August 05, 2018, 22:07 (2093 dagar sedan)

Hej!

Den här serien inlägg kommer att avhandla personvagnarna och resgodsvagnarna vid NÖJ inklusive dess föregångare Pålsboda-Finspång (PFJ), Finspång-Norsholm (FNJ), Örebro-Pålsboda (ÖPJ) och Kimstad-Norrköping (KNJ).

Fordonsserierna på PFJ/FNJ är ett ganska rörigt kapitel. Godsvagnarna hade från början egna serier för de två banorna, medan personvagnarna ingick i en gemensam serie. I takt med att fordonsparken växte fick man omnumrera godsvagnar för att bereda plats åt en sammanhängande serie för personvagnarna. Till slut rådde det total villervalla bland vagnarna!

Även om de olika bolagen från 1895 hade samma ägare tillhörde fordonen respektive delsträcka och vi vet med säkerhet att signaturerna PFJ, FNJ och ÖPJ användes på godsvagnar. Mer oklart är om tex. ACo 6-8 levererade 1900 för ÖPJ någonsin varit märkta med ÖPJ-signatur, eller om man hunnit införa NÖJ som gemensam signatur innan dess. Vi har inte 100%-igt lyckats lista ut vilket år man började märka fordonen NÖJ, men själva bolaget bildas 1895 och börjar dyka upp mer frekvent i dokumenten kring sekelskiftet.

I samband med att man konsekvent märker om fordon med NÖJ-märkning gör man stora omnumreringar. Främst berör det godsvagnarna, men även de fd FNJ-personvagnarna tilldelas en egen nummerserie. Omnumreringarna sker under en period av flera år, men tyvärr ger inte ens NÖJs vagnjournal några definitiva årtal för alla vagnsindivider. Med hjälp av bland annat VoV-rapporteringen kommer här ändå våra gissningar.

Detta första dubbelinlägg kommer att avhandla PFJ- och FNJ-vagnarnas historia. Den som har kompletteringar av alla dess slag är som vanligt varmt välkommen att bidra!

PFJ
Första beställningen vagnar till PFJ gjordes hos Atlas och bestod bland annat av två förstaklassvagnar och sex stycken tredjeklassvagnar, samtliga levererade 1874.

[image]
Ett tåg i Svennevad bestående av vagnar ur den första leveransen från Atlas. Sammansättningen är Lok, F, C, AD, F.

Två år senare kompletterar man med ytterligare en förstaklassvagn, men nu kombinerad med post. I samband med detta låter man även bygga om de båda tidigare A-vagnarna till AD. I en gammal VoV-rapport anges även att en tredjeklassvagn varit försedd med postkupé, men att posten slopats 1883. Vi har letat i postarkivet efter gamla uppgifter, men hittar i princip inget äldre än 1910. Har någon här på forumet lyckats bättre?

[image]
En av tredjeklassvagnarna C 11-16 på bron över Finspångsån.

I den första beställningen från Atlas vagnar ingick förutom personvagnarna även tre bagagevagnar litt F. En fjärde vagn tillkommer 1893 genom att en I-vagn förses med finkkorg.

[image]
Blandat tåg mot Pålsboda i Qvismaren strax efter sekelskiftet. Notera att Atlas-finkorna hade utvändig trästomme.

Alla personvagnarna från PFJ behåller sina nummer när NÖJ tar över. I och med att vagnparken enbart utgörs av ålderdomliga vagnar kostar man inte på några större moderniseringar under NÖJ-tiden. Två tredjeklassvagnar förses 1902 med postinredningar och får littera CD. Den ena vagnen blir 1920 ombyggd till sjukvagn.

[image]
Pålsboda runt 1913. Till höger syns en C-vagn, delvis skymd därbakom någon av CD 12 eller 13. I mitten en av de Södertäljebyggda NÖJ ACo 6-8.

Under första halvan av 30-talet slopas de kvarvarande 1870-talsvagnarna. Två vagnsunderreden säljs 1932 till Fundo/Strebelverken i Västervik där åtminstone den ena senare används som slaggvagn.

[image]
NÖJ D 71, fd PFJ AD 3 i sitt sista skick som trafikvagn. Notera att vagnen är märkt ”Post – vagn”. Underredet säljs 1932 till Fundo i Västervik.

Några vagnar överlever som tjänstevagnar. Bland annat blir C 2 under 30/40-talet ombyggd till finka och används som sopvagn i Valdemarsvik. Troligen finns den kvar ändra fram till nedläggningen. De fyra PFJ-finkorna blir redan 1902 decimerade till tre, när F 33 blir I-vagn. De övriga får nya NÖJ-nummer och blir med tiden ombyggda. En vagn överlever fram till förstatligandet och blir tjänstevagn hos SJ.

Två PFJ-vagnar har överlevt. PFJ C 11 står sedan många år på Järnvägsmuseet i Linköping (dock märkt PFJ C 3). Korgen till sjukvagnen Cx 81, ursprungligen PFJ C 12 såldes på 30-talet för att bli fiskestuga strax utanför Finspång. Även några rester av PFJ C 13 finns kvar, de togs omhand i samband med att en sommarstuga innehållande korgen revs för ett 20-tal år sedan.

[image]
Den fd sjukvagnen Cx 81 som fiskestuga utanför Finspång 2017.

I nästa inlägg fortsätter vi med FNJs vagnar.


Hela tråden: