Smalspåriga personvagnar: KTsJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Tuesday, October 16, 2018, 22:04 (2012 dagar sedan) @ Johan O

Sommarvagnar
KTsJ har redan tidigt sommarvagnar med löst rede, men vi har tyvärr inte lyckats hittat några uppgifter om vilka vagnsindivider som användes. Med hjälp av bilden nedan och fordonsförteckningen kan man dock sluta sig till att det rör sig om vagnsserien N 1707-1727.

[image]
På denna bild BD lagt ut här på forumet tidigare syns C 1331 och en okänd sommarvagn på N-underrede. Notera även att märkningen på C 1331 skiljer sig från bilden på C 1332 i förra inlägget, denna bild är sannolikt äldre och visar ursprungsmärkningen.

År 1913 låter man hos KVAB bygga två permanenta sommarvagnar litt C4 på underreden från NN-vagnar. Som det framgår av bilderna nedan är vagnarna inte helt lika, bland annat har C4 1755 dörr på långsidan.

[image]
[image]
Bägge vagnarna, C4 1750 och 1755, avställda i Kläckeberga i samband med förstatligandet. År 1940 river SJ korgarna och återställer underredena till NN-vagnar.

Till skillnad från många andra banor lever sommarvagnstrafiken vidare in på 20-talet på Kalmarbanorna, och 1922 köper man från KVAB en boggisommarvagn, Co4 1343. Den blir även sista nylevererade personvagn till banan. Vagnen blir med tiden ombyggd och allt mer lik en vanlig personvagn, bland annat får den riktiga stoppade säten genom att överta de gamla sofforna från Co 1342 när denna förses med stålrörssoffor år 1930.

[image]
Smalspårsvagnarna på denna delförstoring av ett vykort från en tidigare tråd är från vänster: ACo 1334, Co 1342 och Co4 1343.

Resgodsvagnar
Inför invigningen köper man två resgodsvagnar från Göteborgs mekaniska verkstad. Den ena vagnen är även utrustad med ångpanna för uppvärmning av personvagnarna.

[image]
Ett persontåg med lok nr 14. Finkan är troligen Få 1600.
År 1901 köper man ytterligare två vagnar men nu från Landskrona. Återigen är det en ångfinka och en ren resgodsvagn.

Resterande resgodsvagnar tillverkas av KVAB. År 1908 levereras en boggifinka av samma typ som KBJs vagnar. Den följs 1916 av ytterligare en boggifinka som till skillnad från övriga Fo-vagnar får ett lite mer högvälvt tak. Båda vagnarna är ursprungligen utrustade med ångpanna och ångturbin för belysningsström till vagnarna. Pannorna demonteras senare och för belysningens skull installeras istället batterier i vagnarna.

En sista resgodsvagn tillkommer 1920 då både KBJ och KTsJ beställer var sin stor tvåaxlig finka med plattformar i båda ändar.
1924 säljs F 1606 till nystartade SGJ på Gotland.

[image]
En klassisk bild på en boggifinka strax efter förstatligandet. Huruvida det är en KTsJ-vagn eller en KBJ-vagn ska vi dock låta vara osagt.

Är det föresten någon här på forumet som vet vad som hände med F 1601? Den verkar ha slopats vid förstatligandet.

SJ-tiden
När SJ tar över 1940 är fordonsparken mycket sliten, det går att se i vagnkorten att underhållet under 30-talet varit mycket sparsmakat. Två av de ursprungliga tvåaxliga vagnarna slopas omgående. Några vagnar blir istället upprustade hos KVAB, bland annat får Co 1337 en helt ny korg år 1943.

I början av SJ-tiden är rörligheten stor bland vagnarna, två fd KTsJ-vagnar letar sig till exempel ända upp till Hälsingland.

[image]
Cop 677 lossas/lastas i Harmånger andra halvan av 1940-talet.

De tre modernare två/tre-axliga vagnarna byggs om till kombinerade person- och resgodsvagnar litt CFp och åtminstone två av dem används i Växjö.

I början av 1960-talet slopas kvarvarande trafikvagnar.


Hela tråden: