Tack så långt, men kom igen? Hallå! (Arkiv/forskning/litteratur)
Enligt linjebeskrivningen i Hallsbergs linjebok (SJF 646.2) med ändringstryck 2 från 1990-01-08 fanns följande trafikplatser längs sträckan Gårdsjö-Håkantorp
Gårdsjö (fjstn)
Hova (stn)
Fagerlid (lp)
Torved (lp)
Lyrestad (stn)
Hasslerör (lp)
Mariestad (stn)
Lugnås (lp)
Forshem (stn)
Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)
Källby (lp)
Lidköping (stn)
Lidköping Esplanaden (hp)
Lovene (lp)
Järpås (stn)
Järpås-Akron (lp)
Stora Levene (lp)
Håkantorp (fjstn)Fjstn = fjärrstyrd station, hp = hållplats, lp = linjeplats, stn = station
Men alltid nåt? Det var oväntat skral respons på mitt inlägg. Mycket tråkigt, det vore faktiskt rätt kul att få lite klarhet i det. Tänkte att det skulle finnas nån som satt på material... Eller är här bara ett forum för vattenkokare med koppelstänger och urtrista museibaneangelägeheter? :-P Angående uppställningen ovan kan ju nämnas läget idag, som är oförändrat förutom:
Fagerlid slopad (slopad när? Någon?)
Torved hp. (Alltså har nedklassningen skett efter 1990 - alltid något!)
"Hällekis (hp i ena riktningen och lp i den andra)" - va?!
Lidköping Esplanaden nedlagd och ersatt med Framnäs City.
Järpås Akron slopad (januari 2007)
Stora Levene Hp (slopad som lp när? Någon?)
Uppgiften om Hlk som linjeplats i ena riktningen och hållplats i den andra måste väl rimligen vara felaktig? Att Gårdsjö var fjärrstyrd 1990 förvånar mig lite också, jag trodde det skedde först ett par år senare?