Den snabbaste tågklassen genom tiderna (dessutom tåg m namn) (Historiskt material)

av Mattias Jansson, Thursday, July 11, 2019, 13:12 (1722 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag har gjort en snabb genomgång av Sv Kommunikationer angående Ilsnälltåg "Ilst"
Första gången jag hittar benämningen "Ilst" i teckenförklaringar är Sommaren 1952, sedan finns den med vinter/sommar t o m Vintertdt 1959.
Fr o m sommaren 1960 är den borta.

Jag har en SJ reklambroschyr, utgiven 1952, gällande "Ilsnälltåg" Stockholm-Malmö fr o m 5 oktober 1952.
Tåg 7/8, avg Cst 16.00 ank M 23.36. Avg M 15.45 ank Cst 23.30.

Ilsnälltåg medförde inte resgods/expressgods.

I sommartdt 1956 hittade jag följande "Ilst":

Lsl-Suc Ilst 51 (Y) anslutning till Ilst 55 Suc-Cst

Cst-U-Ky-Blg-Fln "Dalpilen" Ilst 42 och omvänt.

Nr-N-F-G Ilst 55/54/55 06.00-11.30 och omvänt.

Xt 21 "Skandiapilen" Oslo-Kph hade direkta vagnar även Oslo-M med "Ilst" 23 Ängelholm-Malmö,
samma upplägg på norrgång.

Jag har lite begränsad tid just nu, men kan nog senare göra en mer omfattande/heltäckande "utredning"

Om jag ska tillåta mig en spekulation så handlade detta om en kategori man införde som "Nästan-motsvarighet" till expresstågen, men denna beteckning ville man de första åren bara förära motorvagnstågen Xoa5 och Xoa8.
Från 1955 när de två första Ra-loken levererades så kom expresståg att även kunna vara loktåg, men inte med vilka vagnar som helst; man var nog rätt petiga med kvaliteten på tjänsten. Kanske behöll man därför den "inte riktigt lika fina" kategorin Ilst i några år till.
I takt med att inte bara VSb och SSb fick ökad maxhastighet, och efterhand som de återstående Ra-loken levererats 1961 och de sex Rb-loken 1962 så fick man tillsammans med befintliga F-lok sannolikt nog med materiel (inte minst med nya 60-talsvagnar) för att införa allt fler expresståg.
Jag vet inte säkert att det förhåller sig på det här sättet, men med tanke på hur man inte ville urvattna sina fina koncept (inga loktåg som Xt de första åren, då de skulle upplevas som något anat än "vanliga" snälltåg) så framstår det inte som orimligt om Ilst var en mittemellankategori man använde i väntan på mer ny materiel.


Hela tråden: