Brikett-kasetter !? (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, July 12, 2019, 20:27 (1721 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kolbriketter var tydligtvis en vanlig transportvara, inte minst under de båda världskrigen.

I tc Adolf Norrbys korrespondens (Mjölby-Hästholmens Järnväg)från första världskriget förekom kolbriketter i varje fall fr o m 1916 i skrivelserna. Här dock ett exempel från 1917:


6 september 1917:
Herrar Fernström och Roos, Stockholm
Wi bekräfta härmed ingånget meddelande att M H J på uppdrag af Bränslekommissionen kommer att under innevarande månad erhålla 50 ton belgiska briketter, till pris som sedermera kommer att delgifvas.
Under förhoppning, att detta ej ställer sig ofördelaktigare än genom annan firma uppnådda för en i denna vecka öfver Norrköping erhållen sändning om 50 ton briketter, afvakta vi tills samtliga kostnader blifva kända.
Högaktningsfullt
Adolf Norrby

Detta förutom ved, gamla slipers, grankottar och gud vet vad man försökte elda med. Man installerade inte gnistskenesläckare eftersom MHJ gick genom "slättbygd", vilket dock innebar att det finns flera skrivelser från arga bönder om nedbrunna ladugårdar.

OT: När det gäller torvbriketter tänker jag bara på min salig fars historia från sin uppväxt i Sölvesborg, där det fanns en vida känd kakelugnsmurare kallad "Borre", en man som tycks ha tyckt om att titta ganska djupt i flaskan.

Alltnog; han fick ett uppdrag en höst att mura upp en kakelugn, vilket han också gjorde.

När han nästa vår träffade herrn i huset frågade han om kakelugnen varit till belåtenhet.
– Jodå, den har varit alldeles förnämlig. Vi har eldat i en en enda gång, och den har hållit huset varmt hela vintern.
Det verkade lite väl bra för Borre, som måste gå och inspektera. Och jo då, han hade i alkoholdimmorna murat kakelugnen med briketter (ska ha varit torv-dito).
F-n tro't.


Hela tråden: