Snabbtåg NVHJ och gång till Kimstad 1954. (Historiskt material)

av S-O Johansson, Sunday, July 14, 2019, 22:01 (1719 dagar sedan) @ Kjell Aghult

27 och 28 blev 1959 snabbpersontåg 1505 och 1506. Med oförändrade uppehåll.

Alla persontåg på norra f d NVHJ började/slutade från 1951 i Kimstad. Detta för att undgå två
närliggande snälltågsuppehåll på stambanan.

Det verkar ha varierat i början. I min "Kommunicka" från 1 mars 1954 gick bara tre norrgående och två södergående tåg från Kimstad. Övriga av totalt åtta i varje riktning hade Norsholm som slut- eller utgångsstation. De två som utgick från Kimstad hade anslutning med snälltåg som stannade där men inte i Norsholm. Ett snälltåg stannade i Norsholm men inte i Kimstad. Övriga anslutningar via persontåg. Ungefär samma uppehållsbild på nordgång.
Redan då fanns ett tågpar 1506-1509 som gick på 2 tim 5 min i körtid. Dessa hade lite rolig uppehållsbild. 1506 stannade förutom i Gamleby, Överum och Åtvidaberg även i Almvik, Storsjö, Nelhammar, Falerum och Forsaström. Men för de senare gällde endast påstigning för resande som skulle byta i Norsholm och avstigning för resande som kom från Hultsfredslinjen. På sydgång hade man även uppehåll mellan Norsholm-Överum för resande som hade biljett till Verkebäck och bortom. I Ringstorp hade man bara uppehåll för påstigande och i Almvik för avstigande från Norsholm och Ringstorp.
Hur det fungerade andra år har jag ingen aning om. Heller inte hur man kommunicerade ut reglerna och höll ordning på de olika uppehållen.


Hela tråden: