N&H och inte Motala ledskenegnistsläckare (Fordon: lok)
Denna modell av gnistsläckare är en av de få svenska ångloksuppfinningarna och går i engelskspråkiga länder under namnet "Motala patent spark arrester"
Märkligt, Motala köpte ju ledskenegnistsläckarskorstenarna från N&H.
Kanske har det med tysken Meinicke att göra? Han arbetade i Ryssland före första världskriget och kom där möjligen i kontakt med svenska ledskeneskorstenar?
Han skrev efter 1a världskriget i div sammanhang om ånglok samt författade tillsammans med Röhrs "Die Dampflokomotive". Nedanstående sida kommer från den boken.
Motala Verkstad hade mycket affärer med Ryssland före 1917 medan N&H försök med agenter inte resulterade i några lokaffärer men möjligen vattenturbinaffärer.
Skulle vara intressant om ursprunget till "Motala patent spark arrester" kunde följas bakåt till ursprunget.
En osanning blir ju inte sannare om den upprepas många gånger.
Antagligen fanns det ett svenskt patent, men det tillhörde nog i så fall N&H.