Luleluspen och Luspebryggan (Bana)
Hej,
Jag vet att min far bodde i Luleluspen fram t.o.m. 1947 och min farfar också drev en lanthandel med namn Frisk & söner. Skulle gärna vilja han en beskrivning hur man kan hitta husgrunden till butiken och det fryshus som en gång fanns där.
Lanthandeln drevs senare av ägarna till Fiskflyg, och det fanns även sjöflygstation där. Luspebryggan var en viktig knutpunkt för handel och kommunikation(ffa båttrafik) upp mot övre Lulevattnet. Knutpunkten förlorade betydelse 1965 när vägen upp till Vietas togs i bruk. I början på 70-talet hamnade hela byn under vatten när vattenfall höjde dämningsgränsen för Porjusdammen.
Så enda chansen att få se husgrunderna från byn är att ta sig dit när vattenmagasinet i porjusdammen har mycket låg nivå.
För övrigt samlar jag själv material för att någon gång framledes skriva en bok om Järnvägen Gällivare-Jokkmokk, dess betydelse för vattenkraften och samhällena efter banan. Har du något material, foton, berättelser eller annat så tar jag tacksamt emot detta. Jag kan också hålla dig underrättad när (om?) jag får ihop mer material om lanthandeln i Luspebryggan. Du kan nå mig på 99bjorn[at]gmail.com