Järnvägskrigsbro typ 1 vid Karlslund 1951-1952 (Fordon: allmänt)

av Hans Keller, Thursday, March 12, 2009, 03:52 (5676 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag fortsätter fråga om fordon på bilder från Svartåbanan... denna gång är bilden ur den framlidne banarbetaren Herbert Johanssons samlingar och tagen i mitten av 1950-talet.
[image]
Ett blandat tåg är på väg över den större, östra av de två broarna öster om Karlslund. Man verkar ha lagt in en ny bro till höger men tåget kör fortfarande på den provisoriska bron till vänster.

Tåget består av ett ellok och fyra eller fem vagnar.
1. Ellok litt Ha/Hb
2. Resgodsvagn litt F (?)
3. Del av personvagn litt CC2 (?)
4. Del av personvagn litt CC2 (?)
5. Personvagn litt Co6 (?) senare B6
6. Personvagn litt (?)

Vi tar tacksammast emot rättelser och andra kommentarer kring bilden.

=======
Pga att SJ behövde byta ut bron över Svartån vid Karlslund, vände man sig till Krigsmakten för att få hjälp med en provisorisk bro. Det blev 6. järnvägskompaniet Ing2 Eksjö som utförde jobbet. Materiel mm lastades i Eksjö 14 november 1951, och den 21 november igångsattes arbetet vid Karlslund under ledning av kapten Sten Svensson. Bron utgjordes av en järnvägskrigsbro typ 1 (modell Roth-Wagner) i dubbla band. Eftersom bron skulle gå över både Svartån och dito kanal fick tre mellanstöd anordnas med en brolängd på 94 meter. Av denna längd utfördes farbanan i överkant på 45 meter och i underkant på 33 meter (se foto). Bron skulle byggas på tre veckor var det tänkt, men pga av nya erforderliga geotekniska undersökningar, drog det ut på tiden så att bron kunde tas idrift först 29 januari 1952. I kontraktet med SJ angavs att alla arbeten med bron, inkl spårläggning, gjordes av Ing2. En bestämmelse angav att SJ bla fick betala 25 öre per dag och man för "slitage av persedlar och verktyg"! Penningvärdet har onekligen förändats på ett halvsekel. Bron bröts sedan av Ing2 i oktober 1952. Den kom därefter att transporteras till Örtofta i Skåne där ett liknande projekt skulle genomföras åt SJ i december 1952.
Källa: Historiken över Göta Ingenjörkår, band 1 (1998), sid 241-242, ISBN 91-630-7188-6)./HK


Hela tråden: