Flygfoto - både smal och normalspår (Fotografier/bildfrågor)
Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundFrluften.jpg[/img]
Stocksund från ett riktigt gammalt flygplan.
/tell
av Thomas Tell, Sunday, March 22, 2009, 23:03 (5736 dagar sedan)
Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundFrluften.jpg[/img]
Stocksund från ett riktigt gammalt flygplan.
/tell
av Jakob E, Monday, March 23, 2009, 01:25 (5736 dagar sedan) @ Thomas Tell
Kul bild - när ungefär kan den vara tagen ? Sent 1920-tal ?
Skorstenarna till höger - är det järnvägens elverk ? Låg verkstaden för normalspårsfordonen i anslutning till denna ?
Nuvarande Mörby Verkstad förresten - när byggdes den ?
av Thomas Tell, Monday, March 23, 2009, 12:25 (5736 dagar sedan) @ Jakob E
Kul bild - när ungefär kan den vara tagen ? Sent 1920-tal ?
Skorstenarna till höger - är det järnvägens elverk ? Låg verkstaden för normalspårsfordonen i anslutning till denna ?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundFrluftenDel.jpg[/img]
Här mera i detalj. Plattformen är fortfarande bred innan ett spår till anlades.
Nuvarande Mörby Verkstad förresten - när byggdes den ?
Den 18 november 1907 började verkstaden användas.
/tell
av Baloo, Monday, March 23, 2009, 13:52 (5736 dagar sedan) @ Thomas Tell
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundFrluftenDel.jpg[/img]
Helt klart en intressant bild! Bara undrar en sak: Hade inte spårvägen vändslingor i bägge ändar? Kan inte riktigt urskilja någon sådan vid hållplatsen på bilden.
av Thomas Tell, Monday, March 23, 2009, 14:40 (5736 dagar sedan) @ Baloo
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundLngngsbanan.jpg[/img]
Frågan är om bilden är riktigt tidig, från 1911 innan banans invigning. Spåret är så ljust och områder kring kuren ser så nyiordninggjort ut.
En spårplan från 1911 visar ingen vändslinga och på hitsidan hamnspåret låg en brädgård.
Verkstaden för vagnarna låg "bakom" kraftstationen.
/tell
av John Thoweman, Monday, March 23, 2009, 16:51 (5735 dagar sedan) @ Thomas Tell
Frågan är om bilden är riktigt tidig, från 1911 innan banans invigning. Spåret är så ljust och områder kring kuren ser så nyiordninggjort ut.
En spårplan från 1911 visar ingen vändslinga och på hitsidan hamnspåret låg en brädgård.
Verkstaden för vagnarna låg "bakom" kraftstationen.
/tell
Det frågades ovan i tråden om det är järnvägens kraftstation man ser till höger i bild - ja, det är det. Vill man läsa lite kort om den, rekommenderas följande länk: [link=http://www.ekeving.se/eldr/rb/index.html]Ekeving.se om Roslagsbanans eldrift[/link]
Det finns mer att läsa om kraftstationen i SRJs 30-årsskrift (Stockholm-Roslagens Järnvägar 1885-1915).
Jag har för mig att frågan om vändslingorna har varit uppe ett par gånger de senaste åren i olika fora.
[link=http://www.ekeving.se/b/rb/djb/1435-bakgrund.html]Såhär [/link]berättas det på Ekeving.se om den saken.
Frågan är verkligen om de faktiskt någonsin blev byggda? Jag har fått uppfattningen att de aldrig blev det.
av Kurt G Möller, Sthlm, Monday, March 23, 2009, 17:54 (5735 dagar sedan) @ John Thoweman
Slingorna har mej veterligt varit utsatta på en enda kartskiss och omnämnda i en enda årsberättelse - nån gång 1910-11...
av Olov Kalderén, Tuesday, March 24, 2009, 09:44 (5735 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Banvallen efter vändslingan i Stocksund kunde skönjas när jag var där och kollade på 1970-talet i form av en förhöjning i marken, så det råder inget tvivel hos mig att de funnits - i alla fall i form av banvallar. Om det sedan låg spår på dem är ju svårare att få svar på.
Om det finns några rester kvar idag låter jag vara osagt eftersom jag inte varit där på många, många år.
Den andra slingan skulle ha legat där Långängsskolan ligger idag, men den var borta redan då jag var ung.
/Olov
av Daniel Lans, Tuesday, March 24, 2009, 12:09 (5735 dagar sedan) @ Olov Kalderén
Banvallen efter vändslingan i Stocksund kunde skönjas när jag var där och kollade på 1970-talet i form av en förhöjning i marken, så det råder inget tvivel hos mig att de funnits - i alla fall i form av banvallar. Om det sedan låg spår på dem är ju svårare att få svar på.
Om det finns några rester kvar idag låter jag vara osagt eftersom jag inte varit där på många, många år.
Den andra slingan skulle ha legat där Långängsskolan ligger idag, men den var borta redan då jag var ung.
/Olov
Ser jag helt galet eller fortsätter inte Lådans spår hitom plattformen ca 10 m i en rätt tvär vänsterkurva som slutar i en stoppbock precis innan hamnspåret?
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StocksundLngngsbanan.jpg[/img]
Om så kanske är det resten av eller enda spårlagda delen av den tänkta vändslingan som enligt Ekeving skulle ha liten kurvradie.
Fotografering från flygplan redan 1911 är det nog inte i alla fall då det endast fanns en handfull flygplan då. Den första fotografering från flygplan över Sverige som jag hört talas om utförs av Oscar Bladh 1918.
På stora bilden i tidigare inlägg ser man för övrigt den lilla vagnhallen till höger om kraftstationens två skorstenar.
av Baloo, Tuesday, March 24, 2009, 00:51 (5735 dagar sedan) @ John Thoweman
Intressant länk! Att Ekevings sida innehåller en del har man förstått men jag har aldrig grävt där.
Av bilden att döma blev det ju inga vändslingor. Den banvallen borde ju synas lika väl i vändslingan som längs banan mot Långängen. Jag vill dock minnas någon bild i sidovy från Långängen där man kan ana en vändslinga i nedre vänstra hörnet. Kan förstås ha blandat ihop det med någon annan bild från annan plats alternativt så hade man ett litet stickspår av något slag. Någon mer som känns vid denna förnimmelse?
av Kurt G Möller, Sthlm, Tuesday, March 24, 2009, 14:56 (5735 dagar sedan) @ Baloo
Å andra sidan kan det ju vara så - som antytts ovan - att slingorna kanske togs bort snabbt...!
Ex.vis efter ett par urspåringar - om ngn räknat fel på radierna contra vagnarnas hjulbas... Eller olämplig profil på ev. rännskenor (på beg., färdigkrökta räler, övertagna fr nån annan spårväg o till på köpet använda ihop m hjul av annan profil...)
Förklaringarna kan vara många - den tekniska kompetensen hos dåtida SRJ-styrelser var kanske inte den högsta; bl a dominerades dom av ett par gnidiga grosshandlare; den kompetente f d biö och tc Ståhle var ju redan borta då. Eller hur??
av Stig Lundin, Tuesday, March 24, 2009, 15:25 (5735 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Förklaringarna kan vara många - den tekniska kompetensen hos dåtida SRJ-styrelser var kanske inte den högsta; bl a dominerades dom av ett par gnidiga grosshandlare; den kompetente f d biö och tc Ståhle var ju redan borta då. Eller hur??
Vet du vilka dessa grosshandlare var? Vad hade de för bakgrund och koppling till SRJ. En hette Söderberg och ingick i SRJ styrelse under många år. Han var dessutom stor aktieägare.
Annars var det väl på det viset att kompetensen i ledningen för SRJ förstärktes ordentligt omkring 1906-1907, när man nyanställde VD, biö, miö m fl. Detta skedde sedan man tagit över LNJ 1905 och efter urspårningarna på Djursholmsbanan 1906. Ståhle kände sig uppenbarligen undanskuffad och valde att sluta vid SRJ. SRJs VD Fogelberg var f ö en av dem som omkom vid Malmslättsolyckan 1912.
av Kurt G Möller, Sthlm, Tuesday, March 24, 2009, 15:42 (5735 dagar sedan) @ Stig Lundin
Intressant - buden om sånt här varierar fr källa till källa...
Söderberg var som sagt otvivelaktigt en av sty. starke män, ja.
Men hursom, tillbaks till sakfrågan HÄR: Massor av orsaker kan ha lett till att slingorna försvann kvickt.
Kom även ihåg att det ~ 1910-11 fortfarande bråkades på kommunal/motsv. nivå om bästa trafikförsörjningen omkring Djursholm m omland...
av Johan Vinberg, Bromsten, Tuesday, March 24, 2009, 20:55 (5734 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Det bör kanske också påpekas att SRJ vid denna tid inte bara hade styrelsemedlemmar hämtade från Stockholms Läns bourgeoisie utan också lämande plats till mecenater med intressen utmed Uppsala-Rimbo och Rimbi-Hallstavik.
Hugo Brundin, VD vid Österby-Gimo (embryot till Fagersta Stål, Kinnevik, Korsnäs och Comvik - som ägde stora skogsomården utmed banorna) satt i SRJs styrelse och ägde dessutom privat Marielunds Gård i Funbo som han köpt av von Dübens efterlevande.
Det var Brundin som lät stycka av Marielunds ägor till villatomter runt Trehörningen - som idag utgör en viktig "kulis" till ULJs ångtåg.
Hilsen
Johan
PS. Stig (eller någon annan) får gärna komplettera/korrigera mig!