Sv/v 70-tal: Landsbro (Bana)
Trevligt. Detta borde alltså vara utfarten mot Sävsjö? Så låg alltså inte banan trots allt kvar in mot, ja rentav till, Sävsjö 1972? Det skulle annars kunna ha stämt med de uppgifter jag hade. Godstrafiken till Landsbro från Vetlanda, d v s väster om Vetlanda, höll väl på till runt denna tidpunkt? Ytterligare en bit västerut, till Hultagård, hade godstrafiken försvunnit vid mitten av 60-talet. Och all trafik mellan Hultagård och Sävsjö 1961-62. Fast spåret alltså skulle ha legat kvar "hela vägen" ett bra tag till. Eller är det en skröna?/ L G
I TÅG från 1971-72 anges att Sävsjö - Landsbro rivs, inget om att linjen skulle ha varit riven från Sävsjö tidigare. I TÅG 7 1971 står att läsa att "framställning om rivning av nedläggning av återstående trafik samt rivning av Sävsjö - Landsbro och Järnforsen - Gårdveda. På Sävsjö - Landsbro har inget tåg rullat sedan 1965 och på Järnforsen - Gårdveda rullade sista tåget 1969. Att hålla banan i stånd (vilket ej utförts) kostar omkring 80 000 kr per år. Motiveringen till rivningsansökan torde vara att inom ett par år kan inte ens ett rivningståg trafikera sträckan". På sid 15 i samma nr. finns även en bild av Hultagårds "ödestation". Här syns att spåret är kraftigt övervuxet och att spåret grusats över i en vägövergång.
I TÅG 9 1972 anges att rivningen av Sävsjö - Landsbro inletts i Sävsjö 23/10 samt att Vetlanda - Landsbro kvarligger för BORO Huselements räkning.
På sid 16 i TÅG 10 1972 finns en bild tagen 31/10 1972 2.5 väster om Hultagård med rivningståget draget av Z4p 400.
Inte illa vad man kan få fram av gamla TÅG-Nytt från tidigt 70-tal!
Hur som helst promenerade jag några hundra meter mot Järnforsen i Gårdveda 1988. Spåret hade röjts en del i samband med breddningen fyra år tidigare, och var lätt att följa. Nästa gång jag var där var det borta.
Ante