Göteborgs södra hamnbana (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Friday, November 10, 2023, 16:50 (170 dagar sedan)

Hittade denna bild bland min morfars efterlämnade diabilder. Mest fartyg kanske, men järnvägen utmed Masthuggskajen syns också med sina godsvagnar och lastningsaktivitet.

Har försökt bestämma platsen mer precist och hamnskjul 26 är ju tydligt liksom Götaverkens torrdocka med SAL:s Amerikabåt. Två lågbyggda fartyg ligger vid Masthuggskajen, kanske avpassade för kontinental kanal- och flodtrafik. Man kan möjligen ana ett diagonalspår under lastbilarna. Men var står fotografen, vilket är huset som skymtar i vänstra kanten? Borde vara strax väster om Stenas nuvarande Danmarksterminal och öster om Amerikahuset. Hittar dock inga utsiktspunkter eller höga hus där. Verkar vara högertrafik så bilden är nog från slutet av 60-talet.

[image]

Det finns också en annan bild från som jag förmodar är från samma fotopunkt. Om den är tagen tidigare eller senare än den första bilden vet jag inte. Verkar inte vara lika livfullt, men fler kranar (som förstås kunde flyttas på sin räls). Verkar vara högertrafik i alla fall.

[image]

Foton: Hj Westergren


Hela tråden: