Boggi modell 91 som prov inför Hedins boggi (Fordon: vagnar)

av BD, Monday, April 13, 2009, 20:56 (5705 dagar sedan)

[image]
Denna boggi tjänade TGOJ maskiningenjör Erik Hedin som prov för konstruerandet av den s k Hedinboggin. Fjäderanordningen med gummi mellan lagerbox och den enbladiga fjädern liksom mellan fjäderändarna och boggiramverket överensstämmer med Hedinboggin.
Hedinboggin hade dessutom vaggfjädring med gummielement.

[image]
Åkte med vagnen Mälaren runt och gångegenskaperna var, i varje fall i de farter som ett ånglok får köras med, utmärkt.
[image]
Boggiramen har förlängts i ändarna för att bereda upplag för fjäderfästena.
[image]
F d SJ boggi nr 540. TGOJ liksom många andra privatbanor köpte på 1930-talet överflödiga boggier modell 91.
[image]
F d SJ boggi nr 110. När andra banor som köpt boggier från SJ införlivades i SJ fick de helt nya nummer. Tydligen har TGOJ gett denna boggi samma inventarienummer som SJ använt.

[image]
En vanlig m 91-boggi.

Boggi modell 91 som prov inför Hedins boggi

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Monday, April 13, 2009, 21:36 (5705 dagar sedan) @ BD

Det sades att Hedins konstruktion var bra men att SJ fick bättre rabatt om man köpte MD (hette den väl?) då andra stora europeiska förvaltningar köpte den? Någon som vet?

rnd

Boggi modell 91 nr 110

av Thomas Tell, Monday, April 13, 2009, 22:01 (5705 dagar sedan) @ BD

[image]
F d SJ boggi nr 110. När andra banor som köpt boggier från SJ införlivades i SJ fick de helt nya nummer. Tydligen har TGOJ gett denna boggi samma inventarienummer som SJ använt.

SJ boggi 110 byggdes 1895 av Nydqvist och Holm.
/tell

Boggi modell 91 som prov inför Hedins boggi

av Martin Långström, Monday, April 13, 2009, 23:48 (5705 dagar sedan) @ BD

[image]

Har aldrig sett någon bild på denna typ av generatoranordning på denna typ av boggi. Hur vanlig är den?

Från skördetröska?

av BD, Tuesday, April 14, 2009, 07:30 (5704 dagar sedan) @ Martin Långström

[image]


Har aldrig sett någon bild på denna typ av generatoranordning på denna typ av boggi. Hur vanlig är den?

Inom EJ, och tydligen i detta fall även TGOJ, användes ofta annorlunda och enklare (billigare) lösningar än vad SJ gjorde.
I Eskilstuna fanns tillverkare av lantbruksmaskiner och kanske generatordrivet (vinkeldrev) tillverkats för helt annorlunda ändamål. Med ett mellanstycke (på nysvenska adapter) kan man koppla ihop det mesta.
Tycker f ö att det hela ser klent ut och generatorn kan inte ha så stor effekt.

I Skåne förekom lokbelysning av "Fordtyp". Har länge undrat vad det var för något men antagligen var det en bilgenerator med drivanordning, laddningsregulator och batteri.

Från skördetröska?

av Tobias B utan lösenord, Tuesday, April 14, 2009, 10:39 (5704 dagar sedan) @ BD

I Skåne förekom lokbelysning av "Fordtyp". Har länge undrat vad det var för något men antagligen var det en bilgenerator med drivanordning, laddningsregulator och batteri.

MLJ 3 Berg har lokbelysning med gamla FORD-lyktor. Stationär laddning av batteri utan laddningsmöjligheter under gång. Ska se om jag kan knäppa några bilder på arrangemanget på lördag.

/ Tobias

Från landsvägsfordon?

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, April 14, 2009, 13:20 (5704 dagar sedan) @ BD

[image]


Har aldrig sett någon bild på denna typ av generatoranordning på denna typ av boggi. Hur vanlig är den?


Inom EJ, och tydligen i detta fall även TGOJ, användes ofta annorlunda och enklare (billigare) lösningar än vad SJ gjorde.
I Eskilstuna fanns tillverkare av lantbruksmaskiner och kanske generatordrivet (vinkeldrev) tillverkats för helt annorlunda ändamål. Med ett mellanstycke (på nysvenska adapter) kan man koppla ihop det mesta.
Tycker f ö att det hela ser klent ut och generatorn kan inte ha så stor effekt.

Effekten är f n okänd, men som hos Rolls Royce "tillräcklig" (när alltså generatorn fungerar, f n gör den inte det p g a splineshaveri i vinkelväxeln). Systemet är förvisso klenare än hos SJ, med bara en batterilåda med tre trähäckar om totalt 19st 100Ah nifeceller om jag minns rätt.
Vagnen har 30st 25W/26V vita E27-klotlampor av järnvägstyp så generatorn bör ju kunna ge åtminstone 750W. (Någon som vet hur mycket de vanliga generatorerna hos SJ brukade ge?)
Dess laddningsregulator är i alla fall av lastbilstyp från Bosch. Generatorn kan möjligen vara av modifierad lastbilstyp. Den har på axeländen ett U-format rör med en kula i, som beroende på rotationsriktning slår om en omkopplare för polaritetens skull. Kardanaxeln är dock inte av lastbilstyp, dess knutkors påminner mycket om dem jag fick byta några gånger på min B18-Amazon.


I Skåne förekom lokbelysning av "Fordtyp". Har länge undrat vad det var för något men antagligen var det en bilgenerator med drivanordning, laddningsregulator och batteri.

I Stockholm var man mer avancerad då. På det kvarvarande ångloket nr 7 från Saltsjöbanan (som finns kvar som renoveringsobjekt hos SÅS) fanns loklyktor av nån sorts standardtyp som hade försetts med bajonettsockelglödlampor, matade av en Lucas-bilgenerator med regulator, som i sin tur drevs av en "fläktrem" från en som det nästan verkade hemmagjord 1-stegs ångturbin, placerad på gångbordet till vänster om sotskåpet. Om systemet var avsett att vara plusjordat är dock okänt.
Har kanske någon SJK-are erfarenhet av detta från utfärden med SSnJ 7 1963/64 eller när det nu var?

/CEO igen

Från landsvägsfordon? SJ:s generatorer

av Per Ljungberg, Tuesday, April 14, 2009, 17:57 (5704 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jag har uppgift på två olika generatorer. Äldre typen var på 2.72 kW, 34 V, 80 A.Driftvarvtal 450-2700 r/m Vikt 280 kg. Denna typ satt oftast under vagnen.
Nyare typen. 4,72 kW, 34 V, 140 A. Driftvarvtal 650-3200 r/m. Vikt 186 kg.
Dessa satt ofta monterade på MD-boggier.
PLj

fordgenerator- på bil

av Morshyttan, Tuesday, April 14, 2009, 18:02 (5704 dagar sedan) @ BD

I Skåne förekom lokbelysning av "Fordtyp". Har länge undrat vad det var för något men antagligen var det en bilgenerator med drivanordning, laddningsregulator och batteri.

när man i veteranbils-sammanhang talar om strömallstring/generator av "fordtyp" menar man den lösning som satt i de tidigaste modellerna.:-)

ex. T-forrrrden hade magneter monterade inne i svänghjulet ungefär som en moppe-magnet.

det var fyra stycken men olikt en moped var alla avsedda för strömallstring och inte en extra för tändningen.
(tändningen skedde tidigt med sep. magnetapparat, senare med fördelare)
om det kan överföras till tåg dvs. inbyggt i hjulet är jag för rudis för att kunna bedömma, men om meningen överförts till tåg så skulle det vara så:-|

generatorn på bilden verkar vara identisk med de som satt på thulins och scanias, en 4,5-7-13,5-36V (seriekopplades till önskvärd spänning) 30-56A ducillier med automatisk rotationsändring beroende på fabrikatet den satt på.hade även kortslutningsskydd men ingen strömbegränsning inbyggd:-P
satt även i traktorer och var populär för hembyggen, speciallösningar mm.

fordgenerator- på bil

av Stora Borås @, Borgstena, Tuesday, April 14, 2009, 21:07 (5704 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej!

En liten förklaring om hur T-Fordens tändsystem verkar. Kanske lite off topic.

På baksidan av svänghjulet sitter det ett antal hästskomagneter, jag tror att det är 16 st.

Monterade på en plåt skruvad till motorblocket sitter det 16? st seriekopplade spolar. Ena änden är jordad i blocket och den andra ansluten till ett uttag på ovansidan av svänghjulskåpan. Detta uttag går till tändlåset. Tändlåset har två tillägen, nämligen "Batteri" och "Magnet". När svänghjulet roterar alstras en växelspänning i spolarna. Den kan bli ganska hög.

Tändspolarna, som det finns fyra av matas från tändlåset. De sitter i en låda antingen på torpedväggen eller ovanpå motorn beroende på årsmodell. Spolarna har en järnkärna och en med primärlindningen, och över järnkärnan sittande, seriekopplad brytare, ungefär som en ringklocka.

Primärlindningens andra ände jordas av en "fördelare" i framänden på kamaxeln.
När kamaxeln roterar jordas spolarna i "tändföljdsordning". Då, på grund av brytarens vibration framspringer en ström av gnistor över tändstiftets elektroder. Varje tändstift har sin egen spole och tändkabel. När spolarnas brytare vibrerar hör en "ton". De skall helst "spela" med samma ton. Det kan justeras med en mutter på brytaren. Man får "stämma" spolarna.

På de tidiga årsmodellerna fanns ingen generator. Dock fanns det en liten ackumulator för att ge tändström vid starten. Det blir bättre gnistor på "Batteri" vid låga (vev)startvarv. När motorn väl startat slår man över på "Magnet". Då får systemet högre primärspänning och kraftigare gnista.

På dessa tidiga vagnar drevs srtålkastarna ibland också från magneten. Eftersom spänningen varierade starkt med motorvarvet framkom det de mest fantastiska tillbehör för att komma tillrätta med varierande ljusstyrka.

Senare vagnar fick både generator och startmotor, men tändsystemet var i princip det samma hela T-fordens produktionstid. Innovativt i början, men hopplöst omodernt i slutet.

Hälsningar "Stora Borås".

Inte bara ombyggnad av boggi modell 91 på "ÖKJ Co 20"

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, April 14, 2009, 12:28 (5704 dagar sedan) @ BD

[image]
Denna boggi tjänade TGOJ maskiningenjör Erik Hedin som prov för konstruerandet av den s k Hedinboggin. Fjäderanordningen med gummi mellan lagerbox och den enbladiga fjädern liksom mellan fjäderändarna och boggiramverket överensstämmer med Hedinboggin.

[image]
Åkte med vagnen Mälaren runt och gångegenskaperna var, i varje fall i de farter som ett ånglok får köras med, utmärkt.

Visst går vagnen ganska bra, men som några resedeltagare kanske märkte så kändes det vid ett par tillfällen som om fjädringen slog i botten på något sätt. Detta fenomen upptäcktes för några år sedan när vagnen förutom att vara fullsatt också hade fullt med folk på plattformarna. Det som då hade hänt vara att övre ändarna på ett par av pendellänkarna (syns på bilderna stickande upp innanför de längsgående boggirambalkarna) till balken med de tvärliggande linsfjädrarna hade slagit emot en tvärbalk i vagnsramen ovanför. Att detta då alls kunde ske berodde på att man, sannolikt vid installationen av de ombyggda boggierna, också hade flyttat ut boggicentra 0,5m i varje ände så en tvärbalk kom att hamna ovanför det ena paret pendellänkar vilka då är till för att vaggbalken som boggicentrum vilar på ska kunna röra sig ett par cm i sidled där ett par gummiblock sedan stoppar. Problemet med genomslag kurerades till största delen genom införande av mellanlägg mellan linsfjädrarna och vaggbalken så större spel erhölls till tvärbalken.

Att boggin kanske hade varit ett prov infor Hedin-boggin kunde vi gissa i SÅS, men varför man flyttade ut boggicentra har vi ingen aning om.
Vet kanske BD eller Christer Fredriksson något om detta?

Just "Co"-märkningen är f ö gjord med schablon utskriven på självhäftande etikettark i A4-format i "Word" med typsnittet Century Gothic i fetstil med storlek 400/250p.
Finns det mer erfarenhet av denna typ av märkning, där idag tillgängliga standardtypsnitt kan fungera?

Att sedan vagnen vad jag förstår redan av förre ägaren SJK märktes "ÖKJ Co 20" kan kanske BD förklara.
Den byggdes visserligen 1891 av Kockums för ÖKJ (Örebro-Köpings jvg) men fick nytt nr, TGOJ 38, när ÖKJ 1931 uppgick i TGOJ, och sedan nytt littera Bo när 3:e klass slopades. Den övertogs därefter som Bo 38 av SJK (i slutet av 1960-talet?) tillsammans med en del andra vagnar från TGOJ. Men 1941 hade den byggts om hos Kockums med ny korg (helt eller bara delvis?) så att dagens korg har i aktiv tjänst aldrig varit märkt ÖKJ! Dessutom ska den också 1926 ha byggts om, men hur mycket är okänt för SÅS.
När SÅS övertog den från SJK i mitten av 1970-talet fanns en skylt där sittplatsantalet 87 angavs. Men vid kontrollräkning fanns det bara 78! Har då någon stulit 9 sittplatser eller hade man bara skrivit fel när skylten tillverkades? Eller kan det baro på att vagnen tidigare hade fler platser som då minskades vid ombyggnaden 1941?
Ska man vara petig så är den alltså felmärkt, men personligen tycker jag ändå att ÖKJ-märkningen är motiverad då många resenärer som annars inte är speciellt insatta i svenska jvg-förhållanden ändå har hört talas om TGOJ, men mestadels inte ÖKJ och därför kan ställa intresserade frågor om vagnens härkomst som då ger tillfälle att förklara lite om detta och väcka lite mer intresse hos "lekmän".
/CEO, bl a vagnmekare och -märkare i SÅS