Torvbanan vid Emmaljunga (Fordon: lok)
Torvbanan vid Emmaljunga hade enligt uppgift ([link=http://www.irsociety.co.uk/Archives/20/Overseas_8.htm]länk[/link]) två små 600mm-lok av dansk tillverkning (Jensen & Olsen / Esbjerg Jernstöberi) tillverkade 1905. Bild från http://www.irsociety.co.uk.
[img]http://www.irsociety.co.uk/Archives/20/Jensen.jpg[/img]
Loken är litet märkliga i sin design, det ser ut som en märklig variant av Mallet med högtryckscylindrarna bakåt (de ser mindre ut så det är nog kompoundlok, men ingenting är säkert) men det KAN ju även tänkas vara 'single fairlie', dvs boggie även bak, men det är svårt att se...
Någon som vet mer om dessa särlingar?
Maffig panna och små cylindrar...
Nja, loket är en Meyer, byggd av Esbjergs Jernstöberi.
Två vridbara boggier. För att den bakre skall kunna vrida sig utan att asklådan var ivägen så var loken utförda med s.k. marineldstad, dvs. ett eldrör bakifrån in i rundpannan. Ger trång eldstad med dålig lufttillförsel och dåligt utrymme för askan.
Bakboggien med cylindrarna bakåt för att hålla ned axelavståndet.
Detta är väl det enda Meyerloket i Sverige? Emaljunga torvfabrik, 600 mm spv., lär ha sålts till Åkers-Skottvång, men inga bilder är kända därifrån.
(Rykten om två exporterade till sverige.)
Fyrcylindrig enkelexpansion, därav de små cylindrarna.
De mest kända Meyerloken är ju de Saxiska IVK-maskinerna.
Dessa har ju det mer normala utförandet med kompound.
Den modifierade varianten Kitson-Meyer där bakboggien låg längre bak under bakre vatten och kolförrådet var bättre och medgav en normal och djupt neddragen fyrbox.
Dag B