Lokfråga (Fotografier/bildfrågor)
Hittade denna bild i min fars album. Sent 40-tal eller tidigt 50-tal. Har inga uppgifter alls om den. Någon som kan ge någon upplysning? Kan vara i Örebro-trakten.
(Det är inte min far på bilden.)
Mvh
Lars
av Lars Hemingstam , Sollentuna, Thursday, May 21, 2009, 08:35 (5725 dagar sedan)
Hittade denna bild i min fars album. Sent 40-tal eller tidigt 50-tal. Har inga uppgifter alls om den. Någon som kan ge någon upplysning? Kan vara i Örebro-trakten.
(Det är inte min far på bilden.)
Mvh
Lars
av Granis, Thursday, May 21, 2009, 08:51 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Jag får helt klart "Byvallavibbar" av denna bild! (inte för att det är sig likt på platsen idag, men...). Och skymtar det inte "11" på lokets buffertbalk? I så fall skulle det kunna vara BLJ 11, fd DHJ 4, byggd i Helsingborg 1900 och ganska kortlivad på BLJ (köptes i slutet av 40-talet och skrotad i början av 50-talet, eller nåt sånt). Vad säger t ex "Morshyttan"? Och Kurt M?
/ L G
av Morshyttan, Thursday, May 21, 2009, 10:28 (5725 dagar sedan) @ Granis
Jag får helt klart "Byvallavibbar" av denna bild! (inte för att det är sig likt på platsen idag, men...). Och skymtar det inte "11" på lokets buffertbalk? I så fall skulle det kunna vara BLJ 11, fd DHJ 4, byggd i Helsingborg 1900 och ganska kortlivad på BLJ (köptes i slutet av 40-talet och skrotad i början av 50-talet, eller nåt sånt). Vad säger t ex "Morshyttan"? Och Kurt M?
/ L G
staffan g säger att det bör röra sig om lok 10 inköpt -47 och slutparkerad i martin-ugnen -53:-P
loket rullade knappt efter -49 på linjen då hon oftast fick dras tillbaks av nästa tåg :-P vilket ju inte är tanken med ett lok
lånade en länk till historiskt då jag inte har eget mtrl här just nu
loket står ung. vid texten "SJ-spår"
samma hemsida;
observera stolpkopplaren med gnistgap på ledningsbryggans vänstra del vilken är helt identisk med lars bild:-)
stolpbryggorna är f.ö en hälsning från den tid då B.L.J skulle breddas ev. med eldrift så det förbereddes över hela spårområdet
då loket står i riktning mot långshyttan, vänt och förmodligen kopplad till passagerarvagnen torde det vara tackjärn från Fagersta på flaket.
han kan ha övernattat i betjäningshuset vilket var vanligt och tar nu första tåget upp mot långshyttan/stjärnsund.
mer smaskens kan komma i kväll då jag är i hemmet avslöjar staffan g från horndal :-| :-) :-D
(vad gjorde vi utan "historiskt" applåderar densamme:-) )
av Granis, Friday, May 22, 2009, 07:23 (5724 dagar sedan) @ Granis
Lite väl snabbt svarat där... "11" på buffertbalken" var ju inte så säkert, och så har ju loket på bilden löpaxel fram. BLJ 11/ DHJ 4 hade ju löpaxeln bak. Men Byvalla "satt" ju i varje fall! :-) Hur som helst trevligt med en BLJ-bild med andra linjelok än BLJ 5 och 6. Inget ont om dom loken, men omväxling förnöjer.
/ L G
av Jan Frelin, Tuesday, May 26, 2009, 20:28 (5720 dagar sedan) @ Granis
Jag får helt klart "Byvallavibbar" av denna bild! (inte för att det är sig likt på platsen idag, men...). Och skymtar det inte "11" på lokets buffertbalk? I så fall skulle det kunna vara BLJ 11, fd DHJ 4, byggd i Helsingborg 1900 och ganska kortlivad på BLJ (köptes i slutet av 40-talet och skrotad i början av 50-talet, eller nåt sånt). Vad säger t ex "Morshyttan"? Och Kurt M?
/ L G
BLJ 11 hade axelföljden C1, så det är det inte.
av Per-Olov Carlsson, Thursday, May 21, 2009, 09:09 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Hittade denna bild i min fars album. Sent 40-tal eller tidigt 50-tal. Har inga uppgifter alls om den. Någon som kan ge någon upplysning? Kan vara i Örebro-trakten.
(Det är inte min far på bilden.)Mvh
Lars
Det är Byvalla, betjäningshuset till vänster sedan stn huset och bortom detta ställverkshuset.
av Lars Hemingstam , Sollentuna, Thursday, May 21, 2009, 11:41 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Komplettering: Min far var verksam i Sala/Västeråstrakten 1938-41. Bilden kan även vara från den tiden.
av Morshyttan, Thursday, May 21, 2009, 12:44 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Komplettering: Min far var verksam i Sala/Västeråstrakten 1938-41. Bilden kan även vara från den tiden.
att det är byvalla-långshyttans järnväg vid byvalla station och att det är lok 10 kan bara vidimeras:-)
se en länk från det allsmäktiga "historiskt" där loket står och hukar sig inför lie(skärbrännar)mannen bortom all räddning.
(nu har jag andra uppgifter från BLJ om årtal mm men det tar vi bakom kulisserna;-) )
vad som poppade upp i hjärnan var en tvist som förekom efter köpet, eller rättare sagt bytet med mellanskillnad med lokomotor nr 1 och MÖJ nr5:-P
B.L.J hävdade att loket de fått var praktiskt taget oanvändbart i sitt usla skick, i.a.f som linjelok :-(
jag har läst i en rätt omfattande brevväxling mellan bolagen och att det var nära domstolsförhandlingar, men i slutet gav sig B.L.J plötsligt och en förlikning skedde.
därför funderar jag därför på bilden vad en välklädd herre med portfölj gör framför ett halvsunkit ånglok, i en tid långt innan tågintresse var allmän:-|. spontant slår det mig; kan det vara en herre som åkt upp till byvalla, ställt sig framför det uppenbart fungerande loket och låtit sig fotograferas!?
jobbade far hans med juridik eller motsvarande?
är det så är det i.s.f en intressant bild som kan ha varit avgörande för konflikten.
(men bluffade man varandra på den tiden!?:-P :-D )
men nu spekulerar bara staffan g horndal, eller...!?
av Lars Hemingstam , Sollentuna, Thursday, May 21, 2009, 12:54 (5725 dagar sedan) @ Morshyttan
Nej, min far sysslade varken med järnväg eller juridik. Han skötte kommunikationer i vertikalt led.
av Morshyttan, Thursday, May 21, 2009, 13:03 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Nej, min far sysslade varken med järnväg eller juridik. Han skötte kommunikationer i vertikalt led.
om jag förstår rätt så skulle det kunna vara 1946-50, då hölls det kyrkliga seminarier i stjärnsund :-)
(andra alternativet flyg/raket har inte förekommit i området)
fin bild i alla fall, går det bra att få kopiera in den i mina blj-samlingar!?:-| en av de få bilderna på detta lok i drift
undrar vördnadsfullt staffan g från horndal
av Lars Hemingstam , Sollentuna, Thursday, May 21, 2009, 13:08 (5725 dagar sedan) @ Morshyttan
Det går alldeles utmärkt för sig.
av Kurt G. Möller , Sthlm, Thursday, May 21, 2009, 13:37 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Intressant diskussion - det hade tidigare undgått mej att 10:an var i risigt skick... På sena 40-talet hade alltså BLJ närapå lokbrist (så länge personaltågen kördes mellan Långshyttan o Stjernsund //efter nedläggningen av valsverket/klensmedjan där//. Därför skaffades t ex även lok 7 (fd FWÖJ) och lok 11 (DHJ). Slopade original BLJ-lok var då gamla ettan OSCAR samt trean. Lok 11 var visst ingen höjdare heller...
Att 10:an hade "svårt att orka hem själv" e d tyder mest på att man försökte mjölka ut det allra sista ur en skröplig tubsats. Tror jag.
Lite uppgifter om järnverksamheten i S-sund på senare år vore för övrigt intressant!! Mitt i semestern 1958, då jag besökte BLJ f f g, stod alltså KLOSTER inne i ngt skjul i S-sund med vatten i pannan och påeldningsved i hytten!!! Reserv för V A D...???
av Morshyttan, Thursday, May 21, 2009, 15:03 (5725 dagar sedan) @ Kurt G. Möller
Intressant diskussion - det hade tidigare undgått mej att 10:an var i risigt skick... På sena 40-talet hade alltså BLJ närapå lokbrist (så länge personaltågen kördes mellan Långshyttan o Stjernsund //efter nedläggningen av valsverket/klensmedjan där//. Därför skaffades t ex även lok 7 (fd FWÖJ) och lok 11 (DHJ). Slopade original BLJ-lok var då gamla ettan OSCAR samt trean. Lok 11 var visst ingen höjdare heller...
"oscar är det lite varierande uppgifter om , skrotat, avställt eller sålt men troligen det första:-( men att det var 1916 verkar vara samstämmigt.
Att 10:an hade "svårt att orka hem själv" e d tyder mest på att man försökte mjölka ut det allra sista ur en skröplig tubsats. Tror jag.
om än själv amatör på ånglok och dess manövrerande verkar det troligt, det finns noteringar om att hon "slog bak genom luckan vid motlut", "efter halvtimmes körning knackade pannan oroväckande", "vi fick täta sotskåpsluckan med asbestgarn men ibland resultatlöst". avgör ni som kan vad som skedde :-|
Lite uppgifter om järnverksamheten i S-sund på senare år vore för övrigt intressant!! Mitt i semestern 1958, då jag besökte BLJ f f g, stod alltså KLOSTER inne i ngt skjul i S-sund med vatten i pannan och påeldningsved i hytten!!! Reserv för V A D...???
efter att valsverket lagts -42 förekom sporadisk efterbearbetning vid smedjan av uddagods men det vart helt tyst -48.
sågverket däremot hölls igång till ca -53 i större skala men drevs som lokalsåg fram till slutet av femtio-talet, några mera omfattande jvg-transporter var det inte efter -54:-(
att "kloster" stod där sägs det(själv var jag minus åtta månader) bero på att det byggdes en ny bro inne i långshyttan vilket begränsade vagnslasterna.
värre var dock att om det vart fel på bygget och det inte var klart efter sommaruppehållet på bruket. om längre begränsningar blev nödvändiga var kloster det lättaste loket dvs det enda som skulle kunna köras över provisoriet.
dock behövdes aldrig det alternativet tas till då allt gick som tänkt, framsynt dock att man var förutseende :-)
vad som går att se är däremot att den sista journalförda påeldningen var -51 så om hon kördes dit för egen maskin eller bogserades må vara osagt, men officiellt rullade hon inte 1958. men om hon var reserv så var det väl ok ändå:-)
är vad staffan g i horndal kan bidra med just nu:-| :-) :-D
av Jan Frelin, Tuesday, May 26, 2009, 20:29 (5720 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Nej, min far sysslade varken med järnväg eller juridik. Han skötte kommunikationer i vertikalt led.
Hissmaskinist eller präst?
av Sune Nylén , Thursday, May 21, 2009, 12:56 (5725 dagar sedan) @ Lars Hemingstam
Kanske är det kronofogden med röda lappar i portföljen.Förr kallades Sverige för Järnbärarland,sedan blev det portfölj dito:-D Sune
av Morshyttan, Thursday, May 21, 2009, 14:35 (5725 dagar sedan) @ Sune Nylén
Kanske är det kronofogden med röda lappar i portföljen.Förr kallades Sverige för Järnbärarland,sedan blev det portfölj dito:-D Sune
mycket möjligt :-) det står i en skrift "B.L.J,s tid var utmätt" och det är väl vad kronofogden sysslar med ;-)
idag är platsen "ölbärarland" då det är en populär udde med grillplats vars väg går över byvalla,s gravplats :-) :-P ;-)
låta staffan g snart hembärandes av bilen :-| :-) :-D
av Sune Nylén , Thursday, May 21, 2009, 18:34 (5725 dagar sedan) @ Morshyttan
Vi får hoppas att Dom tar sig ett järn också för att slå vakt om de gamla traditionerna.Man kan kanske säga att i Byvalla har man bytt ut de gamla omlastarna mot dito överlastade,:-D Sune