Hastighetsrekord A 1000 (Järnväg allmänt)
Tc Ahlberg vid KURJ hade i Teknik för Alla en serie om järnvägarnas hastighetsrekord.Det var infört i numren 5,8,20 och 25 1947 och i det nr som kom ut 30 jan 1948 . Förmodligen nr 2 då.Där finns otaliga tabeller och bilder på lok med olika hastighetsrekord från begynnelsen. Om svenska lok säger han; F 1200 vid provtur 1914 Uppsala - Järva Vagnvikt 385 ton 38 min medelfart 93 km . A 1000 1906 provtur inget nämnt om vagnvikt 137,5 km tim . BJ H3 1914
Thn Abg 62,9 km 38 min 30 sek, medelfart 98 km tim max fart 125 km tim.
För den verkligt intresserade kan jag rekommendera dessa tidningar.Finns väl på UB. H3s har vi ju behandlat här tidigare.Pga den tredje cylindern och trånga utlopp sa´ gamla BJ förare att när man kom upp över 100 så var det som maskinen arbetade mot sig själv.Nordling som konstruerat dem ville inte medge sitt fel-han var väl kanske inte ensam heller för den delen-.När han gick till pension 34 hade man tänkt göra om dem men då var det elektriskt som gällde , så det blev inget. Detta har för många år sedan avhandlats i Tåg (På den tiden man hade intressanta artiklar där!),och även i detta forum för ett eller två år sedan.:-) Sune