Ett vykort från Skeppsbron. (Stockholm) (Järnväg allmänt)

av Jeff Trigwell @, Sunday, July 12, 2009, 21:25 (5777 dagar sedan)

[IMG]http://img27.imageshack.us/img27/1443/scan09032400032.jpg[/img]
Ett vykort från Skeppsbron.

/Jeff

Ett vykort från Skeppsbron. (Stockholm)

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, July 12, 2009, 22:26 (5777 dagar sedan) @ Jeff Trigwell

Sådär 1920? Eller -25?

av Jan Frelin, Monday, July 13, 2009, 11:35 (5777 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Sådär 1920? Eller -25?

Håller med, kanske åt 1925. Spårvagnarna har fortfarande lyrbyglar.

av Anders Sandgren, Monday, July 13, 2009, 19:33 (5776 dagar sedan) @ Jan Frelin

Före 1 april 1922 borde bilden vara tagen då linje 3 (Sundbyberg - Haga - Odenplan - Tegelbacken - Slussen - Skeppsbron - Norrmalmstorg - Stureplan - Roslagstull) då delades vid Slussen och drogs upp på söder när Slussenbroanrna förstärkts.
Den del som gick kvar på Skeppsbron hette då linje 6 och gick mellan Roslagstull och Skanstull via Norrmalmstorg, Skeppsbron, Katarinavägen & Skånegatan. Linje 3 gick då från Haga (delen Sundbyberg-Haga blev del av linje 15) via Odenplan, Upplandsgatan, Tegelbacken, Munkbron, Hornsgatan till Hornstull.
Båda linjerna fick så småningom ändrad dragning på Söder och 6'an vände i Sofia medan 3'an vände vid Högalidskyrkan.
Motorvagnarna är A1-A3-typer, dvs fd SNS vagnar, totalt 170 vagnar av snarlikt utseende. Släpvagnarna verkar vara fd hästspårvagnar som byggts om till släpvagnar. De flesta av dessa försvann under 20-talet, några hamnade i Gävle och Uppsala bl.a.

av Jan Frelin, Tuesday, July 14, 2009, 10:38 (5776 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Före 1 april 1922 borde bilden vara tagen då linje 3 (Sundbyberg - Haga - Odenplan - Tegelbacken - Slussen - Skeppsbron - Norrmalmstorg - Stureplan - Roslagstull) då delades vid Slussen och drogs upp på söder när Slussenbroanrna förstärkts.
Den del som gick kvar på Skeppsbron hette då linje 6 och gick mellan Roslagstull och Skanstull via Norrmalmstorg, Skeppsbron, Katarinavägen & Skånegatan. Linje 3 gick då från Haga (delen Sundbyberg-Haga blev del av linje 15) via Odenplan, Upplandsgatan, Tegelbacken, Munkbron, Hornsgatan till Hornstull.
Båda linjerna fick så småningom ändrad dragning på Söder och 6'an vände i Sofia medan 3'an vände vid Högalidskyrkan.
Motorvagnarna är A1-A3-typer, dvs fd SNS vagnar, totalt 170 vagnar av snarlikt utseende. Släpvagnarna verkar vara fd hästspårvagnar som byggts om till släpvagnar. De flesta av dessa försvann under 20-talet, några hamnade i Gävle och Uppsala bl.a.

Saltsjöbanans stationshus i bakgrunden byggdes 1913. Det är förmodligen lastbilen som sätter gränsen för hur tidigt bilden är tagen, tyvärr vet jag inte vad det är för modell.

av Morshyttan, Tuesday, July 14, 2009, 12:23 (5776 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det är förmodligen lastbilen som sätter gränsen för hur tidigt bilden är tagen, tyvärr vet jag inte vad det är för modell

väsentliga delar av fronten är dold på bilen så det får bli en inte alltför vild gissning att det är en 1915-19 opel:-) :-|
verkar vara byggd efter tyska armèns spec, men åtskilliga exporterades till sverige som betalning för malm mm.
tyvärr så såg de likadana ut under perioden som ju är ganska lång.
allmänt går väl att säga att de vart inte långlivade då lastbilar med pumpade däck och kardan snabbt slog ut denna typ tidigt på tjugo-talet :-(
antalet bevarade idag är obetydligt åsså:-P :-(

ingen exakt hjälp från staffan g i morshyttan m.a.o :-| :-) :-P :-D

av Jan Frelin, Tuesday, July 14, 2009, 23:32 (5775 dagar sedan) @ Morshyttan

Det är förmodligen lastbilen som sätter gränsen för hur tidigt bilden är tagen, tyvärr vet jag inte vad det är för modell

väsentliga delar av fronten är dold på bilen så det får bli en inte alltför vild gissning att det är en 1915-19 opel:-) :-|
verkar vara byggd efter tyska armèns spec, men åtskilliga exporterades till sverige som betalning för malm mm.
tyvärr så såg de likadana ut under perioden som ju är ganska lång.
allmänt går väl att säga att de vart inte långlivade då lastbilar med pumpade däck och kardan snabbt slog ut denna typ tidigt på tjugo-talet :-(
antalet bevarade idag är obetydligt åsså:-P :-(

ingen exakt hjälp från staffan g i morshyttan m.a.o :-| :-) :-P :-D

Då borde bilden vara tagen mellan 1915 och 1922, mao.

Bättre upplösnig!

av Jeff Trigwell ⌂ @, Wednesday, July 15, 2009, 22:40 (5774 dagar sedan) @ Jan Frelin

Här kommer en länk till samma bild fast med bättre upplösning.
[link=http://www.jeff.st/test/vykort/Scan-090324-0003_2_S.html]Bild[/link]

/Jeff

Bättre upplösnig! Zoomify ERROR

av BD, Thursday, July 16, 2009, 04:42 (5774 dagar sedan) @ Jeff Trigwell

Zoomify ERROR är vad som kommer fram.
I vilken upplösning har du skannat bilden?
Motivet är värt att skannas i 1200 dpi för att även kunna betraktas i "styckat" skick.

Zoom och fler detaljer - frågor

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, July 16, 2009, 11:17 (5774 dagar sedan) @ BD

För en gång skull får jag detta att fungera tekniskt utan problem! Har Jeff mixtrat nåt mer med bilden eller är det BD:s utrustning som krånglar?

Men när jag zoomar i den trevliga bilden så kommer jag att tänka på några andra spårburna tingestar, nämligen hamnkranarna på Skeppsbron och Stadsgården.
- Hur långt sträckte sig spåren för dessa?
- Vilka spårvidder användes? Troligen inte samma, men fanns dessa spårvidder även på andra kajer i Stockholms hamnar? Vilka kajer där hade f ö spårgående kranar? Fanns det något "normalspår" för hamnkranar? Lite exempel på kranar med olika spårvidder finns ju f ö vid GV-dockan på Beckholmen, där den ursprungliga som det påstås från "Staterna" importerade, ur bruk tagna, kranen först kompletterades med de två "giraffkranarna" från Södra Hammarby m h a en tredje skena och sedan längst ut med den sista kranen från Finnboda m h a en ytterligare skensnutt, om än inte tillåtande någon förflyttning.
- Vilka fabrikat av kranar användes företrädesvis i Stockholm? Hur många svenska tillverkare har det funnits?
- Hur drevs dessa kranar som väl var elektriska med kabel till fasta uttag på kajerna? Fanns det trefasnät redan då eller likströmsnät med högre spänning för matning av denna typ av mer strömslukande förbrukare, industrier osv?
(Vet kanske "Morshyttan" eller Jeff själv nåt om detta?)
- Åter till kranar för järnvägsdrift: Kolkranarna som ofta var stationära med stativ av begagnade räler. Tydligen ofta med släpringade asynkronmotorer, vilka alltså då förutsatte trefasmatning. Hur länge hade sådant funnits vid lokstationerna i allmänhet? Matning från från SJs eget nät m h a hjälpkraftledningen eller från kommunala elverket?
/inleddes CEO åter att fundera

PS: Finns det nånstans på "nätet" där det skrivs mer om just lyftkranar?

Zoom och fler detaljer - frågor Ubuntu

av BD, Thursday, July 16, 2009, 15:17 (5774 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

För en gång skull får jag detta att fungera tekniskt utan problem! Har Jeff mixtrat nåt mer med bilden eller är det BD:s utrustning som krånglar?

Jag har nyligen gått över till Ubuntu (Linux) för att slippa "pyttemjuk".
Tydligen lirar inte Ubuntu och Zoomify tillsammans.
Har märkt att på Youtube fungerar det alltid medan en del andra filmställen filmen inte startar.

Ska ta och fråga [link=http://ubuntu-se.org/]här[/link] för hjälp.

Zoom och fler detaljer - frågor

av Morshyttan, Thursday, July 16, 2009, 15:49 (5774 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

- Hur drevs dessa kranar som väl var elektriska med kabel till fasta uttag på kajerna? Fanns det trefasnät redan då eller likströmsnät med högre spänning för matning av denna typ av mer strömslukande förbrukare, industrier osv?
(Vet kanske "Morshyttan" eller Jeff själv nåt om detta?)

på åttiotalet var det div. omläggningar på skeppsbron av elnätet inför den tänkta eluppvärmningen av gamla stan
då rensades en hel del transformatorer mm som använts till kranar och andra rörliga förbrukare bort, och det rörde sig om 400V-voltsförbrukare då.
det skall dock tidigare ha förekommit 550V-matning till fartyg, men för att undvika förväxlingsrisken där ett antal tillbud brände ett å annat togs dessa bort på 60-talet:-P
därefter tillhandahöll stockholms hamn portabla omformare till båtarna som kunde kopplas till begärd spänning/frekvens/likspänning.

men vad jag förstår så gick man direkt från ånga till elmotorer efter dagens krav:-| men någon kan säkert mera exakt svar, det var en bikunskap jag råkade fånga upp å inget huvudämne;-)

däremot så har jag för mig att de som ställts upp på beckholmen hade diesel-elektrisk drift, men om det var spontant hantverk för att få snurr på dem eller om de var konstruerade så är oklart.

däremot är den rätt stora kranen på harland & wollf i belfast som jag besökt utrustad med dieselelektrisk drift, fast det hade blivit en götapetter till handske för en 1100Kwh-motor annars;-)
(vill inte skämta för mycket, det var en dödsolycka där som orsakade besöket :-P )

- Åter till kranar för järnvägsdrift: Kolkranarna som ofta var stationära med stativ av begagnade räler. Tydligen ofta med släpringade asynkronmotorer, vilka alltså då förutsatte trefasmatning. Hur länge hade sådant funnits vid lokstationerna i allmänhet? Matning från från SJs eget nät m h a hjälpkraftledningen eller från kommunala elverket?
/inleddes CEO åter att fundera

SEV hade/har ett antal dieslar som kunde begäras av ex. SJ för "tillfällig Elmatning" dvs ung. som man beställer byggkraft (det var dock upp till elverket att besluta om det var diesel eller provisoriska kablar från fasta nätet som skulle mata)

PS: Finns det nånstans på "nätet" där det skrivs mer om just lyftkranar?

ramlade in på en hemsida om hamnar och lastning i våras men kan inte minnas vad den hette, men där var möe historiskt och aktuellt beskrivet så försök hitta den så letar jag från morsahyttan säger staffan g därifrån :-) :-) ;-) :-D

Bättre upplösnig! Zoomify ERROR

av Jeff Trigwell ⌂ @, Thursday, July 16, 2009, 16:26 (5774 dagar sedan) @ BD

I vilken upplösning har du skannat bilden?
Motivet är värt att skannas i 1200 dpi för att även kunna betraktas i "styckat" skick.

Tyvärr klarar min 11år gamla Agfa Snapscan 1212U bara 600 dpi. Man får vara glad att det fungerar med Windows Vista.

/Jeff

[x]
[*]