Gyllebosjö nu-och-då (Signaler/säkerhet)

av Erik Andersson @, Södervidinge, Monday, August 10, 2009, 20:16 (5619 dagar sedan)

Appropå inlägget om Gyllebosjö i serien skånska vägskydd här på forumet har jag tagit nya bilder för att möjliggöra en jämförelse. Jag hoppas att Gunnar E inte tar illa upp för att jag lånar hans bilder från detta inlägg.

Vi börjar med bilden från västra sidan av spåret.
1957:
[image]

2009:
[image]

Därefter från östra sidan
1957:
[image]

2009:
[image]

Slutligen en bild som visar hållplatskuren i samband med rälsbusstrafik 2007
[image]

Vägskyddsanläggningskuren(!) står än idag kvar och är intakt. Den provkördes så sent som i vintras mha elverk. I samband med en vägomläggning förra året sattes kryssmärken upp (sådana saknades tidigare) även kablar till signalerna grävdes ner. Det som saknas för att ta ibruk anläggningen igen är så vitt jag vet bara ett elabonemang och spårledningskablar. Dessa gick nämligen i den numera rivna blanktrådsledningen.

//Erik

Gyllebosjö nu-och-då

av Alf Ödlund, Monday, August 10, 2009, 21:43 (5619 dagar sedan) @ Erik Andersson

Den här sortens jämförande bilder tycker jag är MYCKET intressanta och önskar att fler ville följa Erik Anderssons exempel. Ska själv rota i gömmorna och ge mig ut och fotografera nutid snarast.

Gyllebosjö nu-och-då

av Gunnar Ekeving, Monday, August 10, 2009, 22:23 (5619 dagar sedan) @ Erik Andersson

Jag hoppas att Gunnar E inte tar illa upp för att jag lånar hans bilder

Mycket intressant!

Det skulle nästan behövas en ny trädröjning för att få bra sikt:-)

Självklart får du låna bilderna, och originalbilderna har ju för övrigt inte tagits av mig utan av en okänd fotograf inom SJ:s tredje signalsektion.

Gyllebosjö nu-och-då

av Rolf Johansson ⌂ @, Huddinge, Tuesday, August 11, 2009, 17:44 (5618 dagar sedan) @ Erik Andersson

Även på de moderna bilderna verkar signalavdelningen/fotografen ha parkerat sin bil vid korsningen :-)

Tack för mycket intressanta jämförande bilder!

Rolf J