S1 1914 Ägare SkJ. Avställd i Brösarp sedan 2002
1916 tills för några år sedan Angelnbahn i Kappeln nära Flensburg i´norra Tyskland, vet ej vart den tagit vägen sedan...
Kvar på Angelnbahn i Kappeln . Se
http://www.angelner-dampfeisenbahn.de/index.php
1921 Ägare SÅS Avställd p.g.a tubläckage sedan 1991. Befinner sig i Grängesberg.
1923 Driftlok vid Sveriges Järnvägsmuseum
1928 tidigare Nene Valley Railway i England, numera är enligt uppgift en privatperson i Kent i sö England ägare till loket.
Såldes eller deponerades vidare till Spa Valley Railway någongång mellan 1999-2005. Ett foto från 2005 visar att upprustning påbörjats. 2006 fanns loket upptaget på järnvägens hemsida. År 2007 var det borttaget. Var har loket funnits de senaste åren?
Under förutsättning att S1 1928 finns kvar i livet blir det alltså 5 bevarade.
Jag har under åren hört varierande omdömen om S1 loken. En större ombyggnad skedde t.ex med forstärkningar av yttre eldstadens framgavelplåts radiedel mot rundpannan som var för dåligt stagad med sprickor som följd.
Kanske någon initierad (Bengt D, Dag B eller annan kunnig) kan utveckla om S1 lokens brister o förtjänster på ett nyanserat sätt.
Trots allt så har flera individer haft en avsevärt längre tids tjänstgöring som museilok jämfört med den korta tid SJ hade dem som driftlok (i snitt 10-15 år)så erfarenheter bör finnas.
För SkJ som hade både S1 och S2 lok var väl S2 loket inte något lämpligt eller omtyckt lok på banan till skillnad från J och S1? SkJ har väl haft en del bekýmmer med 1914 med sprickbildning i ytterfyrboxen samt punktfrätor i rundpannan. Därutöver har man väl bytt takstag. SÅS S1 1921 kan sägas varit slitvarg på många korta och längre resor under 15 års tid innan loket ställdes av och behhöver tubas om. Några större arbeten utöver normalt underhåll behövdes inte göras vad jag minns . Skulle möjligen var det läckande ångröret till injektorn som fick ledas om (Var väl samma sak på J 1237 och B 1037?)CEO kan säkert komplettera om 1921.