Autentiska tågsammansättningar från 1929 (Fordon: vagnar)

av Thomas Tell, Monday, September 14, 2009, 00:36 (5717 dagar sedan)

Detta är en undersökning som gjordes 1929 för att förbättra belysningen i vagnar med gasbelysning. Det ger oss en bild av hur lokaltågen såg ut på den tiden. Jag har kompletterat med vagnar från normalplanerna och loktyperna från tidtabellerna. Under varje tåg har jag skrivit dit normalplanen för tågsättet som det borde se ut.
Detta är första delen ev skrivelsen.

Observationer av gasbelysningen i lokaltåg från
Stockholm central den 9 och 10 december 1929

Beteckningar: Oljegasglödljus, system Dalén D
oljegasglödljus system Pintsch lågtryck Pl
oljegasglödljus system Pintsch högtryck Ph
Dissousgas öppna brännare Öb
Belysningens intensitet har graderats sålunda:
God - fullt tillräcklig för läsning på alla sittplatser
Medelmåttig -tillräcklig för läsning med undantag för några ogynnsamt belägna sittplatser
Mindre god - tillräcklig för läsning endast i närheten av lamporna
Dålig - otillräcklig för läsning överallt i vagnen

Datum Vagn Belysningssystem Intensitet
tåg och tid

9/12-29

Pt 295
Hu 16.25
D-lok
F1
C3e 2514 D god v nyrev (väggarna vitmålade)
C3d 2190 Pl medelmåttig
C3e 2547 D mindre god
Co5 1389 Pl god (två lamprader)
C3d 2171 D dålig
C3d 2337 D medelmåttig
Co5 1968 Pl dålig (en lamprad)

i normalplan F, C3, Co, 4C3 t Hu
Co el 2C3 t SNJ

Pt 530
Vy 16.45
Sa-lok
F1
C3d 2116 Pl mindre god
C3d 2347 D mindre god
C3b 1736 Pl medelmåttig
C3b 1676 Ph medelmåttig
C3d 2162 D god
C3b 1755 Pl medelmåttig
C3d 2126 Pl mindre god
C3d 2239 Pl mindre god
C3b 1531 Ph dålig
Co5 1427 Pl god (två lamprader)
BC3 1443 Ph god i IIkl mindre god III kl

i normalpl F, 6C, Co, BC

Pt 297
Hu 16.55
D-lok
F1
C3d 1989 Pl mindre god
C3d 1980 Pl medelmåttig
C3d 2200 Pl medelmåttig i ena mindre god i andra avd
C3d 2152 Pl som ovan
C3d 2354 D mindre god
C3d 2195 Pl god ( vagnen nyreviderad)
C3b 1532 Ph mindre god
Co5 2035 Pl god (vagnen nyreviderad en lamprad)
C3a 1406 Pl god
C3b 1588 Ph mindre god
C3e 2549 D medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3d 2310 Ph mindre god
C3d 2386 Ph god

i normalpl F, 10C3, Co, 2C3


Pt 548
Mr 17.15
Sa-lok
F1
BC3 1516 Ph medelmåttig (vitmålade väggar i III kl)
Co5 1306 Pl mindre god (två lamprader)
C3g 2659 Ph mindre god
C3d 2228 D medelmåttig
C3c 1941 Pl mindre god i ena dålig i andra avd
C3d 2261 Pl medelmåttig en lampa dålig
C3g 2614 Ph god i ena medelmåttig i andra avd
C3b 1456 Öb mindre god (tre lampor i varje avd)
C3d 2066 Pl medelmåttig
C3d 2193 Pl medelmåttig

i normalplan F, 8C, Co BC

Pt 299
Äs o Nynäs-
hamn 17.25
D-lok
C3e 2423 D medelmåttig
C3d 2330 D god (vitmålade väggar)
C3b 1518 Öb medelmåttig (tre lampor i varje avd)
Co5 1385 Pl god (två lamprader)
C3d 2206 Pl medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3b 1517 Ph mindre god
SNJ mv elbel medelmåttig

i normalpl F, 2C3, Co 2C3 Äs
Mv, 2C t SNJ

fortsättning följer
/tell

Autentiska tågsammansättningar från 1929 del 2

av Thomas Tell, Monday, September 14, 2009, 11:26 (5716 dagar sedan) @ Thomas Tell

Pt 301
Hu 17.35
D-lok
F1
C3b 1485 D god (tre lampor i varje avd)
C3d 2320 Ph mindre god
C3d 2179 D mindre god
C3d 1982 Pl medelmåttig
C3d 2232 Pl medelmåttig
Co5 1388 Pl god (två lamprader)
C3b 1754 Pl mindre god
C3d 2203 Pl mindre god
C3d 2308 Ph dålig (väggarna vitmålade)
C3d 2211 D medelmåttig
C3d 2154 elektr ljus medelmåttig (otillräcklig spänning) belysningen går på prov
(vagnen ombyggd i Liljeholmen dec 1928 försedd kardandriven generator och med observationsluckor i golvet)

i normalplan F, 8C3, Co, 2C3

Pt 432
U 18.15
Cd-lok
F1
C3a 1316 Pl medelmåttig
C3d 2241 Pl mindre god
C3e 2431 D god (väggarna vitmålade)
BCo3 1888 Pl god
BCo ?
F ?
DFo5

i normalplan G Cst-Ky
F, BCo Cst- Ky -Sv
C3 Cst-Ky
C3 Cst-U
BCo, F TUN Cst-U-Gä
DFo5 Cst-U

Pt 534
Vy 18.25
Sa-lok
F1
C3d 2116 Pl mindre god
C3d 2347 D mindre god
C3b 1736 Pl medelmåttig
C3b 1676 Ph medelmåttig
C3d 2162 D god
C3b 1755 Pl medelmåttig
C3d 2126 Pl mindre god
C3d 2239 Pl mindre god
C3b 1531 Ph dålig
Co5 1427 Pl god (två lamprader)
BC3 1443 Ph god i II kl mindre god i III kl

I normalplan F, 9C, Co, BC

Pt 229
Ses 18.25
D-lok
F1
BCo3 1896 Pl mindre god
Co5 1387 Pl god (två lamprader)
C3e 2560 D dålig
C3d 2180 D medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3d 2230 D god (väggarna vitmålade)
C3d 1977 Pl god (väggarna vitmålade)
övriga vagnar kunna ej observeras
(var dagen efter
C3d
C3d
C3e
C3d )

i normalplan F, BCo, Co, 8C3 Se
F, Co, Co, BCo t SNJ

Pt 239
Ses 19.25
D-lok
F1
BCo3 1894 Pl god
Co5 2030 Pl medelmåttig (en lamprad)
C3c 1943 Pl god
C3d 2229 D god
C3b 1453 Ph mindre god
C3b 1466 Ph god (väggarna vitmålade)

i normalplan F, BCo, Co, 3C3 Se
Mv t SNJ

Pt 536
Vy 16.30
Sa-lok
F1
BC3 1516 Ph medelmåttig (vitmålade väggar i III kl)
Co5 1306 Pl mindre god (två lamprader)
C3g 2659 Ph mindre god
C3d 2228 D medelmåttig
C3c 1941 Pl mindre god i ena dålig i andra avd
C3d 2261 Pl medelmåttig en lampa dålig
C3g 2614 Ph god (väggarna vitmålade)
C3b 1456 Öb mindre god (tre lampor i varje avd)
C3d 2066 Pl medelmåttig
C3d 2193 Pl medelmåttig

I normalplan F, 8C, Co, BC

Pt 197
Ses 20.15
D-lok
F1
F1
F1
BCo4 1428 Pl god
Co5 2028 Pl medelmåttig (en lamprad)
C3d 2339 D mindre god
C3b 1582 Ph medelmåttig

i normalplan F Cst-K-Cg
F Cst-K-G
F Cst-K
BCo, Co Cst-K
Co Cst-Se


Pt 307
Hu 20.25
D-lok
F1
C3d 1989 Pl mindre god
C3d 1980 Pl medelmåttig
C3d 2200 Pl medelmåttig i ena mindre god i andra avd
C3d 2152 Pl medelmåttig i ena mindre god i andra avd

i normalplan F, C3, Co, 2C3

fortsättning följer
/tell

Autentiska tågsammansättningar från 1929 del 3 samma tåg nästa dag

av Thomas Tell, Monday, September 14, 2009, 20:42 (5716 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tisdag 10/12 1929

Pt 446
U 15.50
Cd-lok
F1
C3d 2326 Ph medelmåtig
C3d 2049 Pl medelmåttig en lampa släckt
C3d 2333 Pl mindre god
C3g 2606 Ph mindre god
Co1 1065 Pl medelmåttig
BCo3 1344 Pl medelmåttig

I normalplan F, BCo, Co , 3C, 1 C3e

Pt 295
Hu 16.25
D-lok
F1
C3d 1989 Pl mindre god
C3d 1980 Pl medelmåttig
C3e 2514 D god vagnen nyreviderad (väggarna vitmålade)
C3d 2190 Pl medelmåttig
C3e 2547 D mindre god
C3d 2240 Pl medelmåttig
C3d 2218 D god

i normalplan F, C3, Co, 4C3 t Hu
Co el 2C3 t SNJ


Pt 225
Ses 16.45
D-lok
F1
BCo4 1430 Pl medelmåttig
Co5 1390 Pl god (två lamprader)
C3e 2521 D mindre god
C3d 2216 D god (väggarna vitmålade)
C3d 2323 Ph mindre god
C3d 1977 Pl god en lampa släckt (väggarna vitmålade)
C3d 2311 Ph god (väggarna vitmålade)

i normalplan F, BCo4/6, Co Cst-Jn
2C3 Cst-Se

Pt 530
Vy 16.45
Sa-lok
F1
BC3 1443 Ph god i II kl mindre god i III kl
Co5 1427 Pl god (två lamprader)
C3b 1531 D dålig
C3g 2613 Ph medelmåttig
C3b 1465 Öb medelmåttig (väggarna vitmålade 3 lampor i varje avd)
C3g 2630 Ph mindre god
C3d 2332 D god (väggarna vitmålade)
C3b 1676 Ph medelmåttig
C3b 1736 Pl medelmåttig
C3d 2347 D mindre god
C3d 2116 Pl mindre god

i normalplan F, 6C, Co, BC


Pt 297
Hu 16.55
D-lok
F1 25xxx
C3d 2310 Ph mindre god
C3e 2549 D medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3b 1588 Ph mindre god
C3a 1406 Pl god
Co5 2035 Pl god (två lamprader)
C3b 1532 Ph mindre god
C3d 2195 Pl god (väggarna vitmålade)
C3d 2339 D mindre god
C3d 2354 D medelmåttig
C3d 2152 Pl medelmåttig i ena mindre god i andra avd
C3d 2200 Pl medelmåttig i ena mindre god i andra avd
C3b 1466 Ph god (väggarna vitmålade)

i normalplan F, 10C3, Co, 2C3


Pt 548
Mr 17.15
Sa-lok
F1
BC3 1516 Ph medelmåttig (väggarna vitmålade i III kl)
Co5 1306 Pl mindre god (två lamprader)
C3b 1486 Öb dålig
C3d 2239 Pl mindre god
C3d 2252 Pl god
C3d 2069 Pl medelmåttig
C3d 2126 Pl mindre god
C3b 1755 Pl medelmåttig
C3d 2162 D god
C3d 2228 D medelmåttig

i normalplan F, 8C, Co BC


Pt 227
Ses 17.20
D-lok
DC1
F1
BCo3 1894 Pl god
Co5 2030 Pl medelmåtig (en lamprad)
C3c 1943 Pl god
C3d 2229 D god
C3b 1435 Ph mindre god
C3d 1987 Pl medelmåttig

i normalplan DF eller DC, F, BCo, Co, 3C3

/tell

Autentiska tågsammansättningar från 1929 del 4 samma tåg nästa dag

av Thomas Tell, Tuesday, September 15, 2009, 13:04 (5715 dagar sedan) @ Thomas Tell

Pt 299
Äs Nynäs-
hamn 17.25
D-lok
F1 25xxx
C3e 2423 D medelmåttig
C3d 2330 D god (väggarna vitmålade)
C3b 1518 Öb medelmåttig (tre lampor i varje avd)
Co5 1385 Pl god (två lamprader)
C3d 2386 Ph god
C3b 1517 Ph mindre god

i normalpl F, 2C3, Co 2C3 Äs
Mv, 2C t SNJ


Pt 552
Vy 17.25
Sa-lok
F1
BC3 1575 Ph god i II kl mindre god i III kl
C3c 1941 Pl mindre god i ena dålig i andra avd
C3d 2261 Pl medelmåttig
C3g 2614 Ph god i ena medelmåttig i andra avd (väggarna vitmålade)
C3b 1456 Öb mindre god
C3d 2066 Pl medelmåttig
C3d 2193 Pl medelmåttig

I normalplan F, 6C, BC

Pt 301
Hu 17.35
D-lok
F1
C3b 1485 D god (tre lampor i varje avd)
C3d 2320 Ph mindre god
C3d 2179 D mindre god
C3d 1982 Pl medelmåttig
C3d 2232 Pl medelmåttig
Co5 1688 Pl god (två lamprader)
C3b 1754 Pl mindre god
C3d 2203 Pl mindre god
C3d 2208 Ph dålig (väggarna vitmålade)
C3d 2211 D medelmåttig
C3d 2154 elektr bel god belysningen går på prov

i normalplan F, 8C3, Co, 2C3


Pt 432
U 18.15
Cd-lok
F1
C3d 2263 Pl medelmåttig
C3e 2533 D god
BCo3 1887 Pl medelmåttig
DFo5

i normalplan G Cst-Ky
F, BCo Cst- Ky -Sv
C3 Cst-Ky
C3 Cst-U
BCo, F TUN Cst-U-Gä
DFo5 Cst-U


Pt 534
Vy 18.25
Sa-lok
F1
C3d 2116 Pl mindre god
C3d 2347 D mindre god
C3b 1736 Pl medelmåttig
C3b 1676 Ph medelmåttig
C3d 2332 D god (väggarna vitmålade)
C3g 2630 Ph mindre god
C3b 1465 Öb medelmåttig (tre lampor i varje avd väggarna vitmålade)
C3g 2613 Ph medelmåttig
C3b 1531 Ph dålig
Co5 1427 Pl god (två lamprader)
BC3 1443 Ph god i II kl mindre god i III kl

I normalplan F, 9C, Co, BC


Pt 229
Ses 18.25
D-lok
F1
BCo3 1896 Pl mindre god
Co5 1387 Pl god (två lamprader)
C3e 2560 D dålig
C3d 2180 D medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3d 2230 D god (väggarna vitmålade)
C3d 2206 Pl medelmåttig (väggarna vitmålade)
C3d 2171 D dålig
C3d 2337 D medelmåttig
C3e 2428 D medelmåttig
C3d 1994 Pl medelmåttig

i normalplan F, BCo, Co, 8C3 Se
F, Co, Co, BCo t SNJ


Pt 239
Ses 19.25
D-lok
F1
BCo3 1083 Pl medelmåttig
Co5 1965 Pl medelmåttig (en lamprad)
C3d 2123 Pl medelmåttig
C3d 2336 D dålig
C3c 1909 Pl mindre god i ena dålig i andra avd
C3d 2386 Ph god

i normalplan F, BCo, Co, 3C3 Se
Mv t SNJ


Pt 536
Vy 19.30
Sa-lok
F1
BC3 1516 Ph medelmåttig (väggarna vitmålade i III kl)
Co5 1306 Pl mindre god (två lamprader)
C3b 1486 Öb dålig (tre lampor i varje avd)
C3d 2252 Pl god
C3d 2069 Pl medelmåttig
C3d 2126 Pl mindre god
C3b 1755 Pl medelmåttig
C3d 2162 D god
C3d 2228 D medelmåttig
I normalplan F, 8C, Co, BC


Här gick 112 olika individer där 71 hade + och 37 - samt 4 +-

"System Pl Ph D Öb
Totalt... 55 24 28 04
dåliga... 13 12 10 02
procent 24 50 36 50

För att snarast ernå förbättrad belysning föreslås en genomgående höjning av ljusstyrkan, varvid i första hand Pinsch högtrycks- och Dalénbelysningen bör komma i fråga. Ändringen, som torde kunna begränsas till vagnar litt C3, erfordrar följande materiel."

Sedan följer en tabell med redovisning av de olika belysningssystemens ändring från 10, 12 och 16 liters dyser och brännare till 18 och 24 liter.
Boggivagnarna fick snart generatorbelysning men de tvåaxliga hade nästan alla gasbelysning hela livet. Många fick olje/kolgasen bytt mot dissousgas under senare år.

Man ser här att C3a-vagnarna fortfarande användes och C3b/c var mycket vanliga i lokaltrafiken. Jag trodde annars att C3d/e var nästan alenarådande men det var nog senare.
"C3d 2154 elektr bel god belysningen går på prov" står det om vagnen som i slutet av 1928 fick generatorbelyning med kardandrift och ASES generator. Vagnen försågs med observationsluckor i golvet för att se hur det fungerade.

/tell

Autentiska tågsammansättningar från 1929 del 4 samma tåg nästa dag

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, September 15, 2009, 15:34 (5715 dagar sedan) @ Thomas Tell

Intressant. Måste ha varit ett himla pillrande med alla dessa brännare... Och åkande ps fick väl tjänstetändstickor...??!!

Autentiska tågsammansättningar från 1929 del 4 samma tåg nästa dag

av Micke Carlsson., Tuesday, September 15, 2009, 16:55 (5715 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Gasljus tändes med en speciell lunta, tänk ett rör/bränslebehållare ungefär som en Treotub, med en liten ca 10 mm grov svanhals med veke i, och ett litet lock på kedja för att försluta/släcka. Evighetständsticka i fickformat.
Men det fanns ju också tändsticksaskar etiketterade "Statens Järnvägar" med all sannolikhet avsedda för tjänsteförrättning.

Autentiska tågsammansättningar från 1929 - kommentarer

av Thomas Tell, Wednesday, September 16, 2009, 01:54 (5715 dagar sedan) @ Thomas Tell

Några fel har insmugist sig.
Tåg 530 skall avgå 19.30.
I tåg 227 den 10 gick C3b 1453 och inte 1435.
I tåg 536 den 10 bör C3d 2239 gå efter C3b 1486 då vagnen går där i tåg 548 som hade samma tågsätt. Vagnen kan ha växlats ur men också missats av herrarna som kollade.

Man kan se en del i denna lista.
Tågsätten är tydligen uppskrivna i den ordning man gick igenom vagnarna. Det syns på de tågsätt som återkom dagen efter då vagnarna står tvärt om. Jag undrar om BCo:an i Uppsalatågen gick i söder eller norr? Skulle andraklassresenärena gå långt i Stockholm eller i Uppsala?

Tågsättet i tåg 530 gick också i 534 samma dag och delar av detta tågsätt gick i 530 och 534 dagen efter. Större delen av 297 gick i samma tåg dagen efter. De fem första vagnarna i 297 gick senare på kvällen i tåg 307.
Hela tågsättet i 301 gick i 301 dagen efter.
Man ser att det ofta finns en extra vagn som inte återfinns normalplanen eller i tågsättet dagen efter då en annan vagn går där i stället.

Så gott som alla tågsätt innehåller en Co5 utom 295 den 9/12 som hade två. Men den 10/12 hade tåget ingen Co5.
Det går att hitta olikheter på de två serierna Co5. Modell 1901 1304-07, 1384-96 och 1423-27 hade två lamprader. Modell 1911 1965-74 och 2025-44 hade en lamprad. Det har jag visat i tidigare inlägg med bilder från Malmö och Lund.

Här visar det sig att C3b fanns med två eller tre lampor per avdelning. Här är det 1456, 1465, 1485, 1486 och 1518 som har tre lampor. De är de enda som hade dissousgasbelysning med öppna brännare men en hade Dalén-belysning. Det verkar som om att då belysningen byttes mot eller levererdes med Pintsch med högt tryck fick vagnarna bara två lampor per avdelning. Jag "modernare" bilder på 1470 och 1529 med tre lampor och Dissousgasbelysning med Dalén-balndare.

/tell

Mödernisering av gasbelysningssystem

av Carl-Erik Olsson @, Wednesday, September 16, 2009, 02:59 (5715 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här visar det sig att C3b fanns med två eller tre lampor per avdelning. Här är det 1456, 1465, 1485, 1486 och 1518 som har tre lampor. De är de enda som hade dissousgasbelysning med öppna brännare men en hade Dalén-belysning. Det verkar som om att då belysningen byttes mot eller levererades med Pintsch med högt tryck fick vagnarna bara två lampor per avdelning. Jag "modernare" bilder på 1470 och 1529 med tre lampor och Dissousgasbelysning med Dalén-blandare.

/tell

När vi i SÅS skulle byta takduk på vår personvagn urspr SWB C5 138 / SJ C3c 3894 så fann vi att vagnen, med 57 sittplatser och sex fönser per sida, som när arbetet påbörjades för drygt 20 år sedan hade AGAs dissousgasbelysning system Dalén med en lampa per fönster = per "10-sittgrupp" och således tre lampor per avdelning, tidigare hade haft bara två lampor per avdelning, placerade över soffraderna istället för, som det blev senare, mellan dem. Hålen, som var försedda med utsågade träproppar, visade sig då vara ett par cm mindre än hålen för Daléntaklyktorna.
Vilket system kan det då ha varit tidigare?
Troligen oljegas system Pintsch, men för låg- eller högtryck? Jag misstänker att det var SJ som byggde om belysningen i den med SWB 1945 förstatligade vagnen, men vet någon något om detta, dvs var, när och varför?

/undrar CEO, bl a vagnmekare i SÅS

Modernisering av gasbelysningssystem - 1929

av Thomas Tell, Wednesday, September 16, 2009, 22:59 (5714 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Enligt SWBs "str 77" hade vagnarna 1914 "gasbelysning utan glödljus" och 1915 "acetylenbelysning", som nog var samma sak.
Enligt samma skrifts "väsentliga förändringar" fick 138 Dalén-belysning 1929, rullager 1936 och tryckluftsledning 1937.
Vagnen hade för övrigt SJ nummer 3694, en siffra fel.
/tell

[x]
[*]