Försök till sammanfattning:
NBVJ: (3/6)
Co4a 2001 - i trafik
NBVJ Co4 187 -
NBVJ Co5 806 - i trafik
NBVJ Co4 136 - i trafik
SWB Ao1 20 - Renovering
ABo9 2698 - Renovering
Alla med träklädsel
Enligt förteckningen på NBVJ-hemsidan, senast uppdaterad 2005-02-26, har man hos NBVJ dessa träboggivagnar, inkopierade i samma ordning som ovan:
SJ Co4a 2001 (Waggonfabr Arlöf 1911)
NBVJ Co4 187 (NSB B22 187, Strømmen 1925)
NBVJ Co5 806 (NSB Co65 18806, SV 1921)
NBVJ Co4 136 (NSB B22 18136, Strømmen 1936)
SWB Ao1 20 (SJ So3 3608, från SJK, avställd)
NBVJ Ro 140 (NSB Eo 18140, Beo 29001, Skabo 1937)
Har man då bytt någon vagn med t ex SJVM?
Var finns alltså ABo9 2698 och Ro 140?
Det verkar även här vara dags att uppdatera hemsidan betr fordon!
SKÅJ (1/2)
DFo5 2753 - i trafik (märkt DFo5 fd DFo15)
SWB BDo1a 35 - ?
SJ AFo 2074 - ?
2753 används dock normalt inte i trafik utan som personallokal, verkstad osv i Sala lokstall.
35 är överförd till ENJ för några år sedan.
2074 är troligen skrotad.
SkJ: (1/4)
MSJ BC01 5 - i trafik
ÖCJ Co5 213 - renovering
BJ Co5 243 -
MSJ Co 6 -
Obs att 213 inte är en "ren" trävagn utan en nitad stålvagn med trätak!
Är 243 fortfarande kvar så bör den sägas vara under långsam skrotning!
Jvm: (0/2)
DFo5 2757 - ?
Ro2a 2702 - MBv ?
Renovering av 2757 påbörjades av FVJ men slutfördes inte där, ej heller hos SJVM åtminstone 12/9 detta år.
2702 är alltså under omsorgsfull SJVM-renovering i verkstaden på Nynäs/Blåsåsen.
MBv (1/6)
Co10 1879 -
Co5 4177 - i trafik
CDo14 4240 -
CFo2b 18023 - i trafik
BCo11a 2302 -
CDo3 3043 -
Enligt fordonsdatabasen SJ-personvagnar hos Norrbottens jvg-museum har man där dessa som man kan förmoda träboggivagnar:
SJ Co5 4177 (Atlas 1894)
NSB CFo2b 18023 (Skabo 1918)
Dessa är trafikabla enl J Långström.
SJ Co10 1879 (Arlöf 1909, sjukvagn)
SJ CDo3 3043 (UGJ vst 1899)
SJ CDo14 4240 (Vabis 1909)
Dessa är renoveringsobjekt i tjv-utförande enl J Långström
SJ BCo11a 2302 (Ljunggrens 1915)
Skrotkandidat i tjv-utförande enl J Långström
SJ Fo3 25714 (ASJL 1926, boggiångfinka)
NSB CFo2b 796 (Strømmen 1924)
NSB Co2b 18099 (?)
NSB Co3c 18149 (?)
Vad har hänt med dessa?
Sammanlagt finns det minst 37 vagnar varav 14 är i trafik och ytterligare några är i nära trafikdugligt skick.
Omräkning efter denna tråds avslutning ger nog lite annat resultat, ska bli spännande att se!
/CEO